Diplomová práce se zabývá problematikou významu a role asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je členěna do tří kapitol, ve kterých se postupně věnujeme inkluzi v celospolečenském kontextu, jejím hlavním myšlenkám a principům, dále inkluzi ve školním prostředí, jejím jednotlivým komponentům a zejména pak asistentovi pedagoga jakožto neoddělitelné součásti procesu inkluzivního vzdělávání. Obsahem empirické části je výzkum, jehož cílem je porozumět významu asistentů pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání. S ohledem na cíl výzkumu byl zvolen kvalitativní přístup a jako metoda sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Výzkumný soubor představuje šest asistentů pedagoga působících v základních školách ve Zlínském kraji. Součástí praktické části je rovněž analýza získaných dat, jejich vyhodnocení, následná interpretace a závěrečné shrnutí.
Anotace v angličtině
The diploma theses covers special needs teacher´s value and role in integration process. The theses is devided into a theoretical part and practical part. The theoretical part is devided into three chapters, in which we gradually focus on integration as society-wide context, its main ideas and principles, integration in the school environment, its individual components and mainly special needs teacher as an integral part of the process of integration education. The content of the empirical part is research, which aims to understand the importance of special needs teacher in the process of intergation education. With regard to the goal of the research, a qualitative approach was chosen and a semi-structured interview as a method of data collection. The research consists of six special needs teachers working in primary schools in the Zlín Region. The practical part also includes the analysis of the obtained data, their evaluation, subsequent interpretation and final summary.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní vzdělávání, asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření, inkluzivní pedagog, znevýhodněný žák
Klíčová slova v angličtině
integration, integration education, special needs teacher, special educational needs student, support measures, integration pedagogue, disadvantaged student
Rozsah průvodní práce
130 s. (272 445 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou významu a role asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je členěna do tří kapitol, ve kterých se postupně věnujeme inkluzi v celospolečenském kontextu, jejím hlavním myšlenkám a principům, dále inkluzi ve školním prostředí, jejím jednotlivým komponentům a zejména pak asistentovi pedagoga jakožto neoddělitelné součásti procesu inkluzivního vzdělávání. Obsahem empirické části je výzkum, jehož cílem je porozumět významu asistentů pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání. S ohledem na cíl výzkumu byl zvolen kvalitativní přístup a jako metoda sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Výzkumný soubor představuje šest asistentů pedagoga působících v základních školách ve Zlínském kraji. Součástí praktické části je rovněž analýza získaných dat, jejich vyhodnocení, následná interpretace a závěrečné shrnutí.
Anotace v angličtině
The diploma theses covers special needs teacher´s value and role in integration process. The theses is devided into a theoretical part and practical part. The theoretical part is devided into three chapters, in which we gradually focus on integration as society-wide context, its main ideas and principles, integration in the school environment, its individual components and mainly special needs teacher as an integral part of the process of integration education. The content of the empirical part is research, which aims to understand the importance of special needs teacher in the process of intergation education. With regard to the goal of the research, a qualitative approach was chosen and a semi-structured interview as a method of data collection. The research consists of six special needs teachers working in primary schools in the Zlín Region. The practical part also includes the analysis of the obtained data, their evaluation, subsequent interpretation and final summary.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní vzdělávání, asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření, inkluzivní pedagog, znevýhodněný žák
Klíčová slova v angličtině
integration, integration education, special needs teacher, special educational needs student, support measures, integration pedagogue, disadvantaged student
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, činnosti asistenta pedagoga, legislativy a odborných dokumentů vztahujících se k inkluzivnímu vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, činnosti asistenta pedagoga, legislativy a odborných dokumentů vztahujících se k inkluzivnímu vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAVEL, Jiří, 2014. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno: Masarykova Univerzita. ISBN 978-80-210-6395-2.
LECHTA, Viktor, 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
PANČOCHA, Karel, 2013. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6344-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára, a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
ZILCHER, Ladislav, SVOBODA, Zdeněk, a kol., 2019. Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-271-2703-0.
Seznam doporučené literatury
HAVEL, Jiří, 2014. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. Brno: Masarykova Univerzita. ISBN 978-80-210-6395-2.
LECHTA, Viktor, 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
PANČOCHA, Karel, 2013. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6344-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára, a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
ZILCHER, Ladislav, SVOBODA, Zdeněk, a kol., 2019. Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-271-2703-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma diplomové práce, její strukturu. Seznámil komisi s designem výzkumu. Následně popsal nejdůležitější výsledky výzkumu. Student odpověděl na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.
dr. Blaštíková komentovala potenciál diplomové práce a důsledný přístup studenta při jejím zpracování.
doc. Šíp pochválil zpracování kategorií a jejich přehlednost, tvorbu paradigmatického modelu.