Diplomová práce je zaměřena na prevenci rizikového chování dětí a mládeže a její roli v nízkoprahovém zařízení. Cílem práce je zjistit jakým způsobem probíhá prevence rizikových projevů chování u uživatelů ve vybraném nízkoprahovém zařízení pomocí smíšeného výzkumu. Jedná se o velmi aktuální téma, které reflektuje situaci mezi dětmi a dospívající mládeží ve věku 7-15 let.
Výzkum zahrnuje výsledky kvantitativního i kvalitativního šetření, které probíhalo od června 2021 do prosince 2021, pomocí dotazníků a hloubkových rozhovorů s jednotlivými uživateli sociální služby nízkoprahového zařízení.
Získaná data byla vyhodnocována za využití popisné analýzy dat v rámci dotazníkového šetření a techniky vyložení karet v rámci hloubkových rozhovorů. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že prevence rizikového chování je důležitou, nezbytnou součástí nízkoprahového zařízení a aktivity s ní spojené jsou uživateli vyhledávány. Deficit spatřují pouze v přechodném období, se kterým se setkali v rámci pandemie COVID-19, kdy nemohli na nějaký čas do nízkoprahového zařízení osobně docházet a byli odkázáni na pomoc zprostředkovanou pouze online.
Annotation in English
This diploma thesis is focused on the prevention of risky behavior of children and youth and its role in a low-threshold facility. The aim of the work is to find out how the prevention of risky behavior in users in a selected low-threshold facility is carried out using mixed research. This is a very current topic that reflects the situation among children and youth aged 7-15.
The research includes the results of quantitative and qualitative surveys, which took place from June 2021 to December 2021, using questionnaires and in-depth interviews with individual users of the social services of the low-threshold facility.
The obtained data were analyzed using a descriptive procedure within the questionnaire survey and the technique of unloading cards in in-depth interviews. The results of the research showed that the prevention of risky behavior is an important, necessary part of a low-threshold facility and the activities associated with it are sought after by users. They can see the deficit only in the transitional period they encountered during the COVID-19 pandemic, when they could not visit the low-threshold facility in person for certain time and were dependent on only online assistance.
Keywords
rizikové chování, riziková mládež, prevence, preventivní program, děti a dospívající, nízkoprahové zařízení, sociální služba, cílová skupina, nepříznivá sociální situace
Keywords in English
risk behavior, at-risk youth, prevention, prevention program, children and adolescents, low-threshold facilities, social service, target group, unfavorable social
Length of the covering note
92 s. (150 323 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na prevenci rizikového chování dětí a mládeže a její roli v nízkoprahovém zařízení. Cílem práce je zjistit jakým způsobem probíhá prevence rizikových projevů chování u uživatelů ve vybraném nízkoprahovém zařízení pomocí smíšeného výzkumu. Jedná se o velmi aktuální téma, které reflektuje situaci mezi dětmi a dospívající mládeží ve věku 7-15 let.
Výzkum zahrnuje výsledky kvantitativního i kvalitativního šetření, které probíhalo od června 2021 do prosince 2021, pomocí dotazníků a hloubkových rozhovorů s jednotlivými uživateli sociální služby nízkoprahového zařízení.
Získaná data byla vyhodnocována za využití popisné analýzy dat v rámci dotazníkového šetření a techniky vyložení karet v rámci hloubkových rozhovorů. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že prevence rizikového chování je důležitou, nezbytnou součástí nízkoprahového zařízení a aktivity s ní spojené jsou uživateli vyhledávány. Deficit spatřují pouze v přechodném období, se kterým se setkali v rámci pandemie COVID-19, kdy nemohli na nějaký čas do nízkoprahového zařízení osobně docházet a byli odkázáni na pomoc zprostředkovanou pouze online.
Annotation in English
This diploma thesis is focused on the prevention of risky behavior of children and youth and its role in a low-threshold facility. The aim of the work is to find out how the prevention of risky behavior in users in a selected low-threshold facility is carried out using mixed research. This is a very current topic that reflects the situation among children and youth aged 7-15.
The research includes the results of quantitative and qualitative surveys, which took place from June 2021 to December 2021, using questionnaires and in-depth interviews with individual users of the social services of the low-threshold facility.
The obtained data were analyzed using a descriptive procedure within the questionnaire survey and the technique of unloading cards in in-depth interviews. The results of the research showed that the prevention of risky behavior is an important, necessary part of a low-threshold facility and the activities associated with it are sought after by users. They can see the deficit only in the transitional period they encountered during the COVID-19 pandemic, when they could not visit the low-threshold facility in person for certain time and were dependent on only online assistance.
Keywords
rizikové chování, riziková mládež, prevence, preventivní program, děti a dospívající, nízkoprahové zařízení, sociální služba, cílová skupina, nepříznivá sociální situace
Keywords in English
risk behavior, at-risk youth, prevention, prevention program, children and adolescents, low-threshold facilities, social service, target group, unfavorable social
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti nízkoprahových zařízení, projevů rizikového chování dětí a mládeže, prevence a preventivního působení na děti a mládež.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníku a hloubkových rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti nízkoprahových zařízení, projevů rizikového chování dětí a mládeže, prevence a preventivního působení na děti a mládež.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníku a hloubkových rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
KABÍČEK, Pavel, Ladislav CSÉMY a Jana HAMANOVÁ, 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-793-4.
KLÍMA, Petr, ed., 2009. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. Praha: Česká asociace streetwork. ISBN 978-80-254-4001-8.
MATOUŠEK, Oldřich, Alois KŘIŠŤAN, ed., 2013. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0366-7.
MIOVSKÝ, Michal, Tereza ADÁMKOVÁ, Miroslav BARTÁK, et al., 2015. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze. ISBN 978-80-7422-393-8.
SOBOTKOVÁ, Veronika, 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4042-3.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
KABÍČEK, Pavel, Ladislav CSÉMY a Jana HAMANOVÁ, 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-793-4.
KLÍMA, Petr, ed., 2009. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. Praha: Česká asociace streetwork. ISBN 978-80-254-4001-8.
MATOUŠEK, Oldřich, Alois KŘIŠŤAN, ed., 2013. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0366-7.
MIOVSKÝ, Michal, Tereza ADÁMKOVÁ, Miroslav BARTÁK, et al., 2015. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze. ISBN 978-80-7422-393-8.
SOBOTKOVÁ, Veronika, 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4042-3.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka stručně popsala teoretická východiska práce. Následně prezentovala postup ve výzkumu a výsledná zjištění. Proběhla krátká diskuze a následně studentka odpovídala na otázky vedoucího a oponentky práce.