Diplomová práce se zabývá významem digitálních technologií v životě seniorů v době pandemie covid-19. Reaguje na aktuální situaci a přináší pohled na tuto problematiku. Teoretická část charakterizuje stárnutí a stáří, věnuje se digitálním technologiím a jejich popisu. Vystihuje vztah digitálních technologií u seniorů. Zaobírá se také vzděláváním seniorů a představuje instituce, ve kterých se mohou senioři vzdělávat. Přináší přehled realizovaných výzkumů v oblasti významu digitálních technologií u seniorů. Praktická část byla realizována kvalitativním výzkumem prováděným pomocí rozhovoru. Získaná data byla zpracována prostřednictvím interpretativní fenomenologické analýzy. Cílem bylo zjistit, jaký význam mají digitální technologie pro seniory v aktuální situaci pandemie covid-19. Z výzkumu vyplynulo, že technologie byly pro seniory velkým přínosem. Senioři je využívali podle svých preferencí, možností a na základě předešlé zkušenosti s technologiemi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the importance of digital technologies in the life of seniors during the covid-19 pandemic. It responds to the current situation and provides insight into this issue. The theoretical part characterizes aging, old age and deals with digital technologies and their description. It describes the relationship between digital technologies and older people. It also deals with the education of older people and presents institutions in which older people can be educated. It brings an overview of research conducted in the field of the importance of digital technologies in elderly people. The practical part was realized by qualitative research which is conducted through the interview. The obtained data were processed through interpretive phenomenological analysis. The aim was to find out the importance of digital technologies for older people in the current situation of the covid-19 pandemic. Research has shown that technologies have been of great benefit to older people. Older people used them according to their preferences, possibilities and on the basis of previous experience with technologies.
aging, old age, digital technologies, older adult education, covid-19 pandemic
Rozsah průvodní práce
96 s. (29 832)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá významem digitálních technologií v životě seniorů v době pandemie covid-19. Reaguje na aktuální situaci a přináší pohled na tuto problematiku. Teoretická část charakterizuje stárnutí a stáří, věnuje se digitálním technologiím a jejich popisu. Vystihuje vztah digitálních technologií u seniorů. Zaobírá se také vzděláváním seniorů a představuje instituce, ve kterých se mohou senioři vzdělávat. Přináší přehled realizovaných výzkumů v oblasti významu digitálních technologií u seniorů. Praktická část byla realizována kvalitativním výzkumem prováděným pomocí rozhovoru. Získaná data byla zpracována prostřednictvím interpretativní fenomenologické analýzy. Cílem bylo zjistit, jaký význam mají digitální technologie pro seniory v aktuální situaci pandemie covid-19. Z výzkumu vyplynulo, že technologie byly pro seniory velkým přínosem. Senioři je využívali podle svých preferencí, možností a na základě předešlé zkušenosti s technologiemi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the importance of digital technologies in the life of seniors during the covid-19 pandemic. It responds to the current situation and provides insight into this issue. The theoretical part characterizes aging, old age and deals with digital technologies and their description. It describes the relationship between digital technologies and older people. It also deals with the education of older people and presents institutions in which older people can be educated. It brings an overview of research conducted in the field of the importance of digital technologies in elderly people. The practical part was realized by qualitative research which is conducted through the interview. The obtained data were processed through interpretive phenomenological analysis. The aim was to find out the importance of digital technologies for older people in the current situation of the covid-19 pandemic. Research has shown that technologies have been of great benefit to older people. Older people used them according to their preferences, possibilities and on the basis of previous experience with technologies.
aging, old age, digital technologies, older adult education, covid-19 pandemic
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, digitálních technologií a edukace seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, digitálních technologií a edukace seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ, 2016. Volný čas seniorů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5535-9.
LALÍK, Michal, 2012. Práce s počítačem pro seniory. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4136-9.
PECINOVSKÝ, Josef, 2014. Internet pro seniory. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-4870-9.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
TOMCZYK, Łukasz, 2015. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR. ISBN 978-80-904531-9-7.
Seznam doporučené literatury
JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ, 2016. Volný čas seniorů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5535-9.
LALÍK, Michal, 2012. Práce s počítačem pro seniory. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4136-9.
PECINOVSKÝ, Josef, 2014. Internet pro seniory. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-4870-9.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
TOMCZYK, Łukasz, 2015. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR. ISBN 978-80-904531-9-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce. Následně komisi seznámila s postupem ve výzkumu. Podrobněji prezentovala výsledná zjištění. Proběhla krátká diskuze, zazněly silné a slabší stránky práce. Finálně studentka odpovídala na otázky oponentky práce.