Hlavním cílem diplomové práce bylo řízení otáček u pneumatického motoru CE 107 v prostředí MATLAB. Za tímto účelem byly naměřeny statické charakteristiky, provedla se kalibrace otáček, identifikace ventilu a identifikace celé soustavy. Model byl řízen pomocí kaskádní regulace, kde se využívají dva regulátory. Primární regulátor řídí otáčky a sekundární řídí pozici ventilu. Závěrem je pak přiložen stručný manuál a návrh laboratorní úlohy pro studenty.
Anotace v angličtině
The main goal of this thesis was to continue speed of the CE 107 Engine Speed Control apparatus in the MATLAB environment. First, complete identification of the system was done including speed calibration. This was then used for cascade control of the process. This type of continue uses two controllers - the first one regulator speed & the second control valve position. At the end of this work, a brief manual together with a concept for student’s laboratory work are also included.
Klíčová slova
Řízení otáček motoru, CE 107, kaskádní řízení, identifikace
Klíčová slova v angličtině
Engine speed control, CE 107, cascade control, identification
Rozsah průvodní práce
105 s., 9 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce bylo řízení otáček u pneumatického motoru CE 107 v prostředí MATLAB. Za tímto účelem byly naměřeny statické charakteristiky, provedla se kalibrace otáček, identifikace ventilu a identifikace celé soustavy. Model byl řízen pomocí kaskádní regulace, kde se využívají dva regulátory. Primární regulátor řídí otáčky a sekundární řídí pozici ventilu. Závěrem je pak přiložen stručný manuál a návrh laboratorní úlohy pro studenty.
Anotace v angličtině
The main goal of this thesis was to continue speed of the CE 107 Engine Speed Control apparatus in the MATLAB environment. First, complete identification of the system was done including speed calibration. This was then used for cascade control of the process. This type of continue uses two controllers - the first one regulator speed & the second control valve position. At the end of this work, a brief manual together with a concept for student’s laboratory work are also included.
Klíčová slova
Řízení otáček motoru, CE 107, kaskádní řízení, identifikace
Klíčová slova v angličtině
Engine speed control, CE 107, cascade control, identification
Zásady pro vypracování
1.Důkladně se seznamte s reálným modelem pneumatického motoru CE 107 včetně dostupné literatury.
2.Naměřte statické charakteristiky tohoto systému a na základě nich doporučte vhodnou pracovní oblast pro řízení.
3.Proveďte kalibraci otáček.
4.V různých pracovních bodech naměřte dynamické charakteristiky a na základě nich proveďte experimentální identifikaci. Srovnejte dynamiku identifikovaných modelů s reálnou dynamikou systému.
5.Navrhněte vhodné metody řízení a experimentálně je ověřte.
6.Vytvořte stručný manuál k danému modelu včetně návrhu laboratorních úloh pro studenty.
Zásady pro vypracování
1.Důkladně se seznamte s reálným modelem pneumatického motoru CE 107 včetně dostupné literatury.
2.Naměřte statické charakteristiky tohoto systému a na základě nich doporučte vhodnou pracovní oblast pro řízení.
3.Proveďte kalibraci otáček.
4.V různých pracovních bodech naměřte dynamické charakteristiky a na základě nich proveďte experimentální identifikaci. Srovnejte dynamiku identifikovaných modelů s reálnou dynamikou systému.
5.Navrhněte vhodné metody řízení a experimentálně je ověřte.
6.Vytvořte stručný manuál k danému modelu včetně návrhu laboratorních úloh pro studenty.
Seznam doporučené literatury
[1] CE 107 Engine Speed Control. TQ Education and Training Ltd, 2004.
[2] CE 107 Engine Speed Control - Safety Guide. TQ Education and Training Ltd, 2004.
[3] Engine speed control apparatus. Product data sheet. TQ Education and Training Ltd, ver. 21/3/2005.
[4] Bobál, V., Böhm, J., Prokop, R., Fessl, J.: Praktické aspekty samočinně se nastavujících regulátorů: algoritmy a implementace. Vutium, VUT v Brně, 1999.
[5] Mikleš, J., Fikar, M.: Modelovanie, identifikácia a riadenie procesov I. Vydavatel’stvo STU, Bratislava, 1999.
[6] Wellstead, P., Readman, M.: Engine speed control. Technical white paper. Control systems principles, ver. 8/5/2004.
[7] Real time toolbox - user’s manual. Humusoft s.r.o., 2003.
Seznam doporučené literatury
[1] CE 107 Engine Speed Control. TQ Education and Training Ltd, 2004.
[2] CE 107 Engine Speed Control - Safety Guide. TQ Education and Training Ltd, 2004.
[3] Engine speed control apparatus. Product data sheet. TQ Education and Training Ltd, ver. 21/3/2005.
[4] Bobál, V., Böhm, J., Prokop, R., Fessl, J.: Praktické aspekty samočinně se nastavujících regulátorů: algoritmy a implementace. Vutium, VUT v Brně, 1999.
[5] Mikleš, J., Fikar, M.: Modelovanie, identifikácia a riadenie procesov I. Vydavatel’stvo STU, Bratislava, 1999.
[6] Wellstead, P., Readman, M.: Engine speed control. Technical white paper. Control systems principles, ver. 8/5/2004.
[7] Real time toolbox - user’s manual. Humusoft s.r.o., 2003.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval výsledky, kterých dosáhl při řešení své diplomové práce.
Součástí prezentace nebyla praktická ukázka.
Po seznámení s posudky vedoucího a oponenta komise položila tyto dotazy:
1. Jaké metody seřizování regulátorů jste používal?
2. Proč jste nepoužil jinou metodu než Ziegler-Nichols?
3. Proč není přechodová charakteristika zobrazena až do ustáleného stavu?
4. Jaký typ ventilu jste použil?
Diplomant zodpověděl většinu položených dotazů.