Předkládaná diplomová práce pojednává o akademickém úspěchu a jeho determinantech u studentů, konkrétně pak studentů pomáhajících profesí. Teoretická část této práce je rozdělena do tří kapitol, které pojednávají o akademickém úspěchu. Vymezujeme zde, jak je na tuto problematiku pohlíženo v české i světové literatuře. Dále zde definujeme faktory akademického úspěchu, podrobněji se pak věnujeme třem z těchto faktorů, kterými jsou engagement, self-efficacy a autoregulace učení. V neposlední řadě vymezujeme také výzkumy, které byly v této oblasti uskutečněny. V praktické části přinášíme výsledky kvantitativní výzkumu, který byl realizován za pomoci dotazníkového šetření. To bylo prováděno u studentů pomáhajících profesí na vybrané univerzitě v České republice. Naším cílem bylo zjistit, jaký existuje vztah mezi akademickým úspěchem a jeho třemi determinanty - engagementem, self-efficacy a autoregulací učení.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis deals with academic success and its determinants for students, specifically students of helping professions. The theoretical part of this work is divided into three chapters, which discuss academic success. Here we define how this issue is viewed in Czech and world literature. Furthermore, we define the factors of academic success, then we deal in more detail with three of these factors, which are engagement, self-efficacy and self-regulation of learning. Last but not least, we also define the research that has been carried out in this area. In the practical part we present the results of quantitative research, which was carried out with the help of a questionnaire survey. This was done for students of helping professions at a selected university in the Czech Republic. Our aim was to find out what is the connection between academic success and its three determinants - engagement, self-efficacy and self-regulation of learning.
Předkládaná diplomová práce pojednává o akademickém úspěchu a jeho determinantech u studentů, konkrétně pak studentů pomáhajících profesí. Teoretická část této práce je rozdělena do tří kapitol, které pojednávají o akademickém úspěchu. Vymezujeme zde, jak je na tuto problematiku pohlíženo v české i světové literatuře. Dále zde definujeme faktory akademického úspěchu, podrobněji se pak věnujeme třem z těchto faktorů, kterými jsou engagement, self-efficacy a autoregulace učení. V neposlední řadě vymezujeme také výzkumy, které byly v této oblasti uskutečněny. V praktické části přinášíme výsledky kvantitativní výzkumu, který byl realizován za pomoci dotazníkového šetření. To bylo prováděno u studentů pomáhajících profesí na vybrané univerzitě v České republice. Naším cílem bylo zjistit, jaký existuje vztah mezi akademickým úspěchem a jeho třemi determinanty - engagementem, self-efficacy a autoregulací učení.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis deals with academic success and its determinants for students, specifically students of helping professions. The theoretical part of this work is divided into three chapters, which discuss academic success. Here we define how this issue is viewed in Czech and world literature. Furthermore, we define the factors of academic success, then we deal in more detail with three of these factors, which are engagement, self-efficacy and self-regulation of learning. Last but not least, we also define the research that has been carried out in this area. In the practical part we present the results of quantitative research, which was carried out with the help of a questionnaire survey. This was done for students of helping professions at a selected university in the Czech Republic. Our aim was to find out what is the connection between academic success and its three determinants - engagement, self-efficacy and self-regulation of learning.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti akademického prostředí, teorie akademického úspěchu a faktorů akademického selhání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti akademického prostředí, teorie akademického úspěchu a faktorů akademického selhání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BRICK, Jean, Nick WILSON, Deanna WONG a Maria HERKE, 2019. Academic success: a student's guide to studying at university. London: Red globe press, Macmillan international, higher education, xiii. ISBN 978-1-352-00262-1.
GERMEROTH, Carrie a Crystal DAY-HESS, c2013. Self-regulated learning for academic success: how do I help students manage their thoughts, behaviors, and emotions? Alexandria, VA: ASCD. ISBN 9781416618560.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KUH, George D, c2010. Student success in college: creating conditions that matter. San Francisco, Calif.: Jossey-Bass, xix. ISBN 0787979147.
MATOŠKOVÁ, Jana, 2014. Úspěšný student vysoké školy a jeho tacitní znalosti. Žilina: Georg. ISBN 978-80-8154-098-1.
Seznam doporučené literatury
BRICK, Jean, Nick WILSON, Deanna WONG a Maria HERKE, 2019. Academic success: a student's guide to studying at university. London: Red globe press, Macmillan international, higher education, xiii. ISBN 978-1-352-00262-1.
GERMEROTH, Carrie a Crystal DAY-HESS, c2013. Self-regulated learning for academic success: how do I help students manage their thoughts, behaviors, and emotions? Alexandria, VA: ASCD. ISBN 9781416618560.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KUH, George D, c2010. Student success in college: creating conditions that matter. San Francisco, Calif.: Jossey-Bass, xix. ISBN 0787979147.
MATOŠKOVÁ, Jana, 2014. Úspěšný student vysoké školy a jeho tacitní znalosti. Žilina: Georg. ISBN 978-80-8154-098-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.