Diplomová práce "Míra autoregulace žáků základních škol v závislosti na míře spirituality" je zaměřena na téma autoregulace a jejího vztahu ke spiritualitě u žáků základních škol. Teoretická část práce je rozdělena do tří částí, které se postupně zabývají autoregulací, spiritualitou a vztahem mezi nimi. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu, jehož hlavním cílem bylo prozkoumat, zdali existuje souvislost mezi mírou spirituality žáků 8. a 9. tříd základních škol. Také zjišťuje míru autoregulace a spirituality a těchto žáků. Výzkumný soubor byl tvořen 369 žáky 8. a 9. tříd základních škol z celé České republiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Self-Regulation of Middle School Students Depending on the Level of Spirituality" is focused on the problem of self-regulation and its connection to spirituality of middle-school students. The theoretical part of the work is divided into three sections, consecutively dealing with autoregulation, spirituality, and the relationship between them. Presented in the practical part are the results of a research, whose main goal was to find out whether a relationship between self-regulation and spirituality of 8th and 9th grade pupils exists, it also measures the levels of self-regulation and spirituality of these pupils. The research group consisted of 369 8th and 9th grade pupils from all of Czech Republic.
Klíčová slova
autoregulace, spiritualita, základní škola, druhý stupeň, edukační proces, psychologie náboženství, spirituální gramotnost
Diplomová práce "Míra autoregulace žáků základních škol v závislosti na míře spirituality" je zaměřena na téma autoregulace a jejího vztahu ke spiritualitě u žáků základních škol. Teoretická část práce je rozdělena do tří částí, které se postupně zabývají autoregulací, spiritualitou a vztahem mezi nimi. V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu, jehož hlavním cílem bylo prozkoumat, zdali existuje souvislost mezi mírou spirituality žáků 8. a 9. tříd základních škol. Také zjišťuje míru autoregulace a spirituality a těchto žáků. Výzkumný soubor byl tvořen 369 žáky 8. a 9. tříd základních škol z celé České republiky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Self-Regulation of Middle School Students Depending on the Level of Spirituality" is focused on the problem of self-regulation and its connection to spirituality of middle-school students. The theoretical part of the work is divided into three sections, consecutively dealing with autoregulation, spirituality, and the relationship between them. Presented in the practical part are the results of a research, whose main goal was to find out whether a relationship between self-regulation and spirituality of 8th and 9th grade pupils exists, it also measures the levels of self-regulation and spirituality of these pupils. The research group consisted of 369 8th and 9th grade pupils from all of Czech Republic.
Klíčová slova
autoregulace, spiritualita, základní škola, druhý stupeň, edukační proces, psychologie náboženství, spirituální gramotnost
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti autoregulace žáků základních škol, spirituality a psychologie náboženství.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti autoregulace žáků základních škol, spirituality a psychologie náboženství.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
HACKLOVÁ, Renata, 2014. Religiozita a spiritualita jako cesta k budování resilientních charakteristik u mladých lidí. Paidagogos. 2014(1), 4-28. ISSN 1213-3809.
HRBÁČKOVÁ, Karla a Jakub HLADÍK, 2018. Autoregulace žáků v závislosti na vnímaných projevech rizikového chování. Studia paedagogica [online]. 23(1), 81-104. ISSN 1803-7437.
ŘÍČAN, Pavel, 2007. Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-312-3.
ZINNBAUER, Brian J. a Kenneth I. PARGAMENT, 2014. Religiousness and Spirituality. Handbook of the Psychology of Religion and Spirituality. Second edition. The Guilford Press. ISBN 9781462520534.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
HACKLOVÁ, Renata, 2014. Religiozita a spiritualita jako cesta k budování resilientních charakteristik u mladých lidí. Paidagogos. 2014(1), 4-28. ISSN 1213-3809.
HRBÁČKOVÁ, Karla a Jakub HLADÍK, 2018. Autoregulace žáků v závislosti na vnímaných projevech rizikového chování. Studia paedagogica [online]. 23(1), 81-104. ISSN 1803-7437.
ŘÍČAN, Pavel, 2007. Psychologie náboženství a spirituality. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-312-3.
ZINNBAUER, Brian J. a Kenneth I. PARGAMENT, 2014. Religiousness and Spirituality. Handbook of the Psychology of Religion and Spirituality. Second edition. The Guilford Press. ISBN 9781462520534.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně představil teoretická východiska práce. Dále objasnil význam zkoumání spirituality z pohledu sociální pedagogiky. Prezentoval výzkumné cíle a otázky, charakterizoval výzkumný soubor, následně komisi seznamoval s výslednými výzkumnými zjištěními. Krátce představil výzkumný nástroj - standardizovaný dotazník. Výstupy z analýzy dat a zjištěné hodnoty popisoval pomocí přehledných grafů, vše interpretoval do oblasti sociální pedagogiky. Následně uvedl výsledky ověření (ne)souvislostí mezi proměnnými spiritualita vs. autoregulace. Výsledky opět propojil se studovaným oborem. Student podal zajímavá doporučení do praxe. Komise ocenila práci studenta, co do její kvality i velikosti výzkumného souboru. Student následně odpovídal na vybrané otázky oponenta práce.