Text přináší odpovědi na otázku, jaký je postoj opatrovníků k sexualitě osob s mentálním a kombinovaným postižením. Práce se skládá z části teoretické a části praktické. První část se zabývá zodpovězením teoretických východisek tak, že nám definuje pojmy mentální a kombinované postižení, také nám uvádí klasifikaci obou druhů postižení, dále nám vysvětluje sexualitu u lidí s mentálním a kombinovaným postižením, zmiňuje sexuální násilí a zneužívání u těchto osob, a nakonec se dostává k systému opatrovnictví a specifikaci výkonu veřejného opatrovnictví. Pro zodpovězení otázky bylo využito kvantitativního výzkumu, který byl zrealizován dotazníkovým šetřením, a to nás dovedlo ke zjištění výsledných hodnot na základě přisuzované důležitosti jednotlivým výrokům respondenty. Zjistili jsme, že u opatrovníků převažují kladné postoje k sexualitě osob s mentálním a kombinovaným postižením. Naše zjištění lze využít například při zavádění práce se sexualitou osob s mentálním a kombinovaným postižením do zařízeních sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The text provides answers to the question what is the attitude of guardians towards sexuality of persons with intellectual and combined disabilities. The work consists of a theoretical part and a practical part. The first part deals with answering the theoretical background by defining the terms mental and combined disabilities, it also gives us the classification of both types of disabilities, then explains sexuality in people with mental and combined disabilities, mentions sexual violence and abuse in these people, and finally it gets to the guardianship system and the specification of the exercise of public guardianship. Quantitative research was used to answer the question, which was implemented through a questionnaire survey, and this led us to determine the resulting values based on the importance attributed to each statement by the respondents. We found that positive attitudes towards sexuality of persons with intellectual and combined disabilities prevail among caregivers. Our findings can be used, for example, when introducing work on the sexuality of people with intellectual and combined disabilities into social service settings.
Text přináší odpovědi na otázku, jaký je postoj opatrovníků k sexualitě osob s mentálním a kombinovaným postižením. Práce se skládá z části teoretické a části praktické. První část se zabývá zodpovězením teoretických východisek tak, že nám definuje pojmy mentální a kombinované postižení, také nám uvádí klasifikaci obou druhů postižení, dále nám vysvětluje sexualitu u lidí s mentálním a kombinovaným postižením, zmiňuje sexuální násilí a zneužívání u těchto osob, a nakonec se dostává k systému opatrovnictví a specifikaci výkonu veřejného opatrovnictví. Pro zodpovězení otázky bylo využito kvantitativního výzkumu, který byl zrealizován dotazníkovým šetřením, a to nás dovedlo ke zjištění výsledných hodnot na základě přisuzované důležitosti jednotlivým výrokům respondenty. Zjistili jsme, že u opatrovníků převažují kladné postoje k sexualitě osob s mentálním a kombinovaným postižením. Naše zjištění lze využít například při zavádění práce se sexualitou osob s mentálním a kombinovaným postižením do zařízeních sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The text provides answers to the question what is the attitude of guardians towards sexuality of persons with intellectual and combined disabilities. The work consists of a theoretical part and a practical part. The first part deals with answering the theoretical background by defining the terms mental and combined disabilities, it also gives us the classification of both types of disabilities, then explains sexuality in people with mental and combined disabilities, mentions sexual violence and abuse in these people, and finally it gets to the guardianship system and the specification of the exercise of public guardianship. Quantitative research was used to answer the question, which was implemented through a questionnaire survey, and this led us to determine the resulting values based on the importance attributed to each statement by the respondents. We found that positive attitudes towards sexuality of persons with intellectual and combined disabilities prevail among caregivers. Our findings can be used, for example, when introducing work on the sexuality of people with intellectual and combined disabilities into social service settings.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sexuality, opatrovnictví, mentálního a kombinovaného postižení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sexuality, opatrovnictví, mentálního a kombinovaného postižení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024753263.
JURÍČKOVÁ, Lubica, Kateřina IVANOVÁ a Jaroslav FILKA, 2014. Opatrovnictví osob s duševní poruchou. Praha: Grada. ISBN 9788024747866.
MANDZÁKOVÁ, Stanislava, 2013. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál. ISBN 9788026205029.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH, 2012. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 9788024738291.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER, 2013. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál. ISBN 9788026203735.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024753263.
JURÍČKOVÁ, Lubica, Kateřina IVANOVÁ a Jaroslav FILKA, 2014. Opatrovnictví osob s duševní poruchou. Praha: Grada. ISBN 9788024747866.
MANDZÁKOVÁ, Stanislava, 2013. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál. ISBN 9788026205029.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH, 2012. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 9788024738291.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER, 2013. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál. ISBN 9788026203735.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska tématu. Poté krátce popsala výzkumný problém, cíle, výzkumný soubor i techniky zpracování dat. Podrobněji interpretovala výsledky výzkumu a odpověděla na čtyři dílčí výzkumné otázky. Studentka následně zodpověděla vybranou otázku vedoucí práce. Komise se doptávala na konstrukci Q typu týkajícího se oblasti sexuálních asistentů pro osoby s mentálním postižením. Studentka pohotově reagovala a postup výběru otázek vysvětlila. Komise se studentkou diskutovala výsledky výzkumu v této oblasti. Byla oceněna velikost výzkumného souboru vzhledem k výzkumnému nástroji.