Bakalářská práce se zabývá specifiky výživy nedonošených novorozenců. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je zmíněna charakteristika předčasného porodu a nedonošeného novorozence. Dále jsem se zaměřila na kojení, fyziologii laktace a na alternativní způsoby výživy nedonošeného novorozence. Praktická část je zpracovaná formou kvalitativního výzkumu. Cílem bylo zjistit, zda jsou matky dostatečně informovány o metodách výživy nedonošeného novorozence. Dále, které metody výživy jsou mezi matkami nejpoužívanější a jaký způsobem bylo jejich dítě vyživováno při odchodu z nemocnice.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the specifics of the nutrition of premature newborns. The work is divided into theoretical and a practical part. The theoretical part mentions the characteristics of a premature birth and a premature newborn. I also focused on the physiology of lactation, breastfeeding a premature newborn and alternative ways of feeding a premature newborn. The practical part is processed in the form of qualitative research. The aim was to find out whether mothers are sufficiently informed about the methods of feeding a premature newborn. Furthermore, which methods of the nutrition are most used among mothers and how their children were supported while releasing a hospital.
Bakalářská práce se zabývá specifiky výživy nedonošených novorozenců. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je zmíněna charakteristika předčasného porodu a nedonošeného novorozence. Dále jsem se zaměřila na kojení, fyziologii laktace a na alternativní způsoby výživy nedonošeného novorozence. Praktická část je zpracovaná formou kvalitativního výzkumu. Cílem bylo zjistit, zda jsou matky dostatečně informovány o metodách výživy nedonošeného novorozence. Dále, které metody výživy jsou mezi matkami nejpoužívanější a jaký způsobem bylo jejich dítě vyživováno při odchodu z nemocnice.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the specifics of the nutrition of premature newborns. The work is divided into theoretical and a practical part. The theoretical part mentions the characteristics of a premature birth and a premature newborn. I also focused on the physiology of lactation, breastfeeding a premature newborn and alternative ways of feeding a premature newborn. The practical part is processed in the form of qualitative research. The aim was to find out whether mothers are sufficiently informed about the methods of feeding a premature newborn. Furthermore, which methods of the nutrition are most used among mothers and how their children were supported while releasing a hospital.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti výživy nedonošených novorozenců.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr participantů.
Realizace výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných informací.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a závěr.
Research Plan
Rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti výživy nedonošených novorozenců.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr participantů.
Realizace výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných informací.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a závěr.
Recommended resources
DORT, J., E. DORTOVÁ a P. JEHLIČKA. Neonatologie. 3. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3936-9.
KŘÍŽOVÁ, J., J. KŘEMEN, E. KOTRLÍKOVÁ a kol. Enterální a parenterální výživa. 3. přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-5009-8.
PENNY, F. et al. Cup Feeding as a Supplemental, Alternative Feeding Method for Preterm Breastfed Infants: An Integrative Review. Maternal and Child Health Journal [online]. 2018, vol. 22, no. 11, pp. 1568–1579 [cit. 2021-10-15]. ISSN 1092-7875. DOI: 10.1007/s10995-018-2632-9.
PROCHÁZKA, M. a kol. Porodní asistence. Praha: Maxdorf, 2020. ISBN 978-80-7345-618-4.
Recommended resources
DORT, J., E. DORTOVÁ a P. JEHLIČKA. Neonatologie. 3. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3936-9.
KŘÍŽOVÁ, J., J. KŘEMEN, E. KOTRLÍKOVÁ a kol. Enterální a parenterální výživa. 3. přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-5009-8.
PENNY, F. et al. Cup Feeding as a Supplemental, Alternative Feeding Method for Preterm Breastfed Infants: An Integrative Review. Maternal and Child Health Journal [online]. 2018, vol. 22, no. 11, pp. 1568–1579 [cit. 2021-10-15]. ISSN 1092-7875. DOI: 10.1007/s10995-018-2632-9.
PROCHÁZKA, M. a kol. Porodní asistence. Praha: Maxdorf, 2020. ISBN 978-80-7345-618-4.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Co pro Vás osobně bylo největším přínosem při psaní bakalářské práce? (Mgr. Žárská) "Určitě jsem si téma více teoreticky doplnila a mám větší přehled a přínosem byly i zkušenosti žen..."
Odkud ženy byly? (Mgr. Žárská) "Oslovila jsem sociální skupinu maminek, kde se matky sdružují a požádala jsem je, zda by byly ochotné poskytnout rozhovor..."
Snažila jste se o této problematice edukovat ženy také vy osobně (v rámci vaší praxe)? (Mgr. Hoffmannová) "Ano, edukovala jsem, ale hlavně u donošených novorozenců..."
Studentka reagovala na dotazy komise pohotově a věcně.