Bakalářská práce má aplikační charakter a je zaměřena na možnost využití badatelských aktivit v integrovaných tématech předškolního vzdělávání. Teoretická část vymezuje pojem badatelky orientovaná výuka, dále je zaměřena na bádání a poznání dětí. Teoretická část přibližuje možnost využití badatelsky orientované výuky v prostředí mateřské školy s ohledem na pedagogické strategie, specifika v podmínkách mateřské školy a na integrovaný přístup vzdělávání. V praktické části je zpracována a aplikována sada badatelských aktivit v integrovaných tématech, která byla realizována a ověřena ve vybrané mateřské škole. V závěrečné části je tato sada badatelských aktivit v integrovaných tématech evaluována. Výsledky evaluaci jsou v závěru shrnuty a na jejich základě je zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of application character and focuses on the possibility of using research activities in integrated topics of preschool education. The theoretical part defines the concept of researcher oriented teaching, and is also focused on research and knowledge of children. The theoretical part shows the possibility of using research -oriented teaching in the kindergarten environment with regard to pedagogical strategies, specifics in kindergarten and integrated approach of education. In the practical part is processed and applied a set of research activities in integrated topics that were realized and verified in a selected kindergarten. In the final part, this set of research activities in integrated topics is evaluated. The results of the evaluation are summarized in the conclusion and on the basis of them is prepared recommendations for the practice of kindergartens.
Klíčová slova
badatelsky orientované vzdělávání, bádání dítěte, základní badatelské aktivity, integrované téma
Bakalářská práce má aplikační charakter a je zaměřena na možnost využití badatelských aktivit v integrovaných tématech předškolního vzdělávání. Teoretická část vymezuje pojem badatelky orientovaná výuka, dále je zaměřena na bádání a poznání dětí. Teoretická část přibližuje možnost využití badatelsky orientované výuky v prostředí mateřské školy s ohledem na pedagogické strategie, specifika v podmínkách mateřské školy a na integrovaný přístup vzdělávání. V praktické části je zpracována a aplikována sada badatelských aktivit v integrovaných tématech, která byla realizována a ověřena ve vybrané mateřské škole. V závěrečné části je tato sada badatelských aktivit v integrovaných tématech evaluována. Výsledky evaluaci jsou v závěru shrnuty a na jejich základě je zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of application character and focuses on the possibility of using research activities in integrated topics of preschool education. The theoretical part defines the concept of researcher oriented teaching, and is also focused on research and knowledge of children. The theoretical part shows the possibility of using research -oriented teaching in the kindergarten environment with regard to pedagogical strategies, specifics in kindergarten and integrated approach of education. In the practical part is processed and applied a set of research activities in integrated topics that were realized and verified in a selected kindergarten. In the final part, this set of research activities in integrated topics is evaluated. The results of the evaluation are summarized in the conclusion and on the basis of them is prepared recommendations for the practice of kindergartens.
Klíčová slova
badatelsky orientované vzdělávání, bádání dítěte, základní badatelské aktivity, integrované téma
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se uplatnění badatelsky orientovaného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na bádání dětí a jeho využití v integrovaných tématech předškolního vzdělávání.
Zpracování sady badatelských aktivit pro integrovaná témata předškolního vzdělávání.
Realizace a ověření sady badatelských aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace aktivit, závěry a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se uplatnění badatelsky orientovaného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na bádání dětí a jeho využití v integrovaných tématech předškolního vzdělávání.
Zpracování sady badatelských aktivit pro integrovaná témata předškolního vzdělávání.
Realizace a ověření sady badatelských aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace aktivit, závěry a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Brunton, P., & Thornton, L. (2010). Science in the early years: Building firm foundations from birth to five. London:SAGE Publications. Dostupné z https://sk-sagepub-com.proxy.k.utb.cz/books/science-in-the-early-years
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. (1. vydání). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Rochovská, I., Krupová, D., & Hubáčková, T. (2018). Vědci v mateřské škole: aktivity pro malé badatele. Praha: Portál.
Stuchlíková, I. (2010). O badatelsky orientovaném vyučování. In M. Papáček (Eds.), Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (129–135). České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Brunton, P., & Thornton, L. (2010). Science in the early years: Building firm foundations from birth to five. London:SAGE Publications. Dostupné z https://sk-sagepub-com.proxy.k.utb.cz/books/science-in-the-early-years
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. (1. vydání). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Rochovská, I., Krupová, D., & Hubáčková, T. (2018). Vědci v mateřské škole: aktivity pro malé badatele. Praha: Portál.
Stuchlíková, I. (2010). O badatelsky orientovaném vyučování. In M. Papáček (Eds.), Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (129–135). České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřil ke kompilačnímu charakteru teoretické části, přesto poukázala na potenciál tématu i pro aplikaci do praxe. Oponent práce se vyjádřil k absenci popisu úrovní bádání v teoretické části práce. V empirické části oponent práce pozitivně hodnotí identifikaci badatelských činností a výroky dětí. Studentka adekvátně odpověděla na otázky z posudků. Proběhla diskuse k přístupům v rámci témat a aktivit, které studentka v aplikační části realizovala.