Bakalářská práce se zabývá podmínkami mateřských škol Zlínského kraje pro realizaci pohybových činností dětí. Teoretická část se prvně věnuje vývojovým aspektům dítěte
i pohybovou aktivitou dítěte a poskytuje přehled o zařazení pohybových činností
v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. V poslední části teoretické části jsou představeny jednotlivé podmínky mateřských škol pro pohyb dětí. Praktická část bakalářské práce má kvantitativní design výzkumu, který byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a byl určen pro ředitelé i učitelé mateřských škol ve Zlínském kraji. Hlavním cílem výzkumu bylo popsat podmínky mateřských škol pro realizaci pohybových činností dětí. Podmínky byly zaměřeny na personální, prostorové, materiální, časové
a finanční. Na základě výsledků výzkumu je možné vidět, že mateřské školy poskytuji vyhovující podmínky pro realizaci pohybových činností dětí. Zjištěním také bylo,
že učitelé, kteří se dále vzdělávají v oblasti pohybových činností, poskytují dětem lepší podmínky pro pohyb.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the conditions of kindergartens in the Zlín region for the implementation of children's physical activities. The theoretical part first deals with the developmental aspects of the child and the child's physical activity and provides an overview of the classification of physical activities in the Framework Educational Program for Preschool Education. The last part of the theoretical part presents the individual conditions of kindergartens for the movement of children. The practical part of the bachelor's thesis has a quantitative research design, which was carried out through a questionnaire survey and was designed for principals and teachers of kindergartens in the Zlín region. The main goal of the research was to describe the conditions of kindergartens for the implementation of children's physical activities. The conditions were focused on personnel, space, material, time and financial. Based on the results of the research, it is possible to see that kindergartens provide suitable conditions for the implementation of children's physical activities. The finding was also that teachers who continue their education in physical activities provide children with better conditions for movement.
Bakalářská práce se zabývá podmínkami mateřských škol Zlínského kraje pro realizaci pohybových činností dětí. Teoretická část se prvně věnuje vývojovým aspektům dítěte
i pohybovou aktivitou dítěte a poskytuje přehled o zařazení pohybových činností
v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. V poslední části teoretické části jsou představeny jednotlivé podmínky mateřských škol pro pohyb dětí. Praktická část bakalářské práce má kvantitativní design výzkumu, který byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a byl určen pro ředitelé i učitelé mateřských škol ve Zlínském kraji. Hlavním cílem výzkumu bylo popsat podmínky mateřských škol pro realizaci pohybových činností dětí. Podmínky byly zaměřeny na personální, prostorové, materiální, časové
a finanční. Na základě výsledků výzkumu je možné vidět, že mateřské školy poskytuji vyhovující podmínky pro realizaci pohybových činností dětí. Zjištěním také bylo,
že učitelé, kteří se dále vzdělávají v oblasti pohybových činností, poskytují dětem lepší podmínky pro pohyb.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the conditions of kindergartens in the Zlín region for the implementation of children's physical activities. The theoretical part first deals with the developmental aspects of the child and the child's physical activity and provides an overview of the classification of physical activities in the Framework Educational Program for Preschool Education. The last part of the theoretical part presents the individual conditions of kindergartens for the movement of children. The practical part of the bachelor's thesis has a quantitative research design, which was carried out through a questionnaire survey and was designed for principals and teachers of kindergartens in the Zlín region. The main goal of the research was to describe the conditions of kindergartens for the implementation of children's physical activities. The conditions were focused on personnel, space, material, time and financial. Based on the results of the research, it is possible to see that kindergartens provide suitable conditions for the implementation of children's physical activities. The finding was also that teachers who continue their education in physical activities provide children with better conditions for movement.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji pohybových schopností dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na prostorové, materiální, personální a časové podmínky mateřských škol k rozvíjení pohybových schopností dětí.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro ředitele a učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji pohybových schopností dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na prostorové, materiální, personální a časové podmínky mateřských škol k rozvíjení pohybových schopností dětí.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro ředitele a učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dvořáková, H. (2012). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Kowalewski, M. (2020). The role of physical activity in the proper development of a child in preschool age. Journal of Education, Health and Sport, 10(12), 185-191.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Valach, P., Benešová, D., Salcman, V., & Schulz, H. (2016). Děti v pohybu. Výzkumná studie v rámci mezinárodního projektu Comenius. Köln: Netzwerk e. V.
Seznam doporučené literatury
Dvořáková, H. (2012). Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Kowalewski, M. (2020). The role of physical activity in the proper development of a child in preschool age. Journal of Education, Health and Sport, 10(12), 185-191.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Valach, P., Benešová, D., Salcman, V., & Schulz, H. (2016). Děti v pohybu. Výzkumná studie v rámci mezinárodního projektu Comenius. Köln: Netzwerk e. V.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně s mírnými nedostatky a rozpačitostí. Vedoucí práce kladně hodnotí snahu a přístup studentky k celé koncepci práce. V teoretické části se objevují nedostatky ve formální rovině, která velmi snižuje koncepci a poměrně zdařilou strukturu teoretické části. V praktické části se objevují výhrady ve zpracování, absentuje statistické zpracování a hlubší práce s daty, která studentka získala. Oponent práce v teoretické části hodnotí kladně přehledost. Nedostatky se objevují ve formální rovině. V praktické části jsou také nedostatky zejména ve zpracování dat a plytké závěrečné diskuzi, která si zasloužila hlubší propracování. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka relevantně.