Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se domácí přípravou dětí na zápis do základní školy. Cílem bakalářské práce je popsat, jak probíhá domácí příprava dětí na zápis do základní školy. Teoretická část práce popisuje vztah a spolupráci rodiny a školy, přípravu dítěte na základní školu, školní zralost a připravenost, která souvisí se vstupem do základní školy a samostatný zápis do základní školy. Praktická část byla realizována pomocí kvalitativního výzkumného designu pomocí polostrukturovaného interview s rodiči, kteří připravují děti předškolního věku na zápis do základní školy. Výzkumné šetření odhalilo, jak rodiče připravují děti na zápis do základní školy, informace rodičů o zápisu, jejich názory o domácí přípravě, která je určena zápisu a jak probíhá komunikace mezi rodičem a učitelem z mateřské školy o připravenosti dítěte na vstup do základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character and deals with home preparation of children for enrollment in primary school. The aim of the bachelor thesis is to describe how children prepare home for enrollment in primary school. The theoretical part of the thesis describes the relationship and cooperation between the family and the school, the preparation of the child for primary school, school maturity and readiness, which is related to entering primary school and enrollment in primary school itself. The practical part was realized by qualitative research design using a semi-structured interview with parents who prepare preschool children for enrollment in primary school. The research revealed how parents prepare children for enrollment in primary school, parents' information about enrollment, their views on home preparation for enrollment and how communication takes place between parents and kindergarten teachers about the child's readiness to enter primary school.
Klíčová slova
domácí příprava, zápis do základní školy, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
home preparation, enrollment to primary school, school maturity, school readiness
Rozsah průvodní práce
58 s. (94 288 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se domácí přípravou dětí na zápis do základní školy. Cílem bakalářské práce je popsat, jak probíhá domácí příprava dětí na zápis do základní školy. Teoretická část práce popisuje vztah a spolupráci rodiny a školy, přípravu dítěte na základní školu, školní zralost a připravenost, která souvisí se vstupem do základní školy a samostatný zápis do základní školy. Praktická část byla realizována pomocí kvalitativního výzkumného designu pomocí polostrukturovaného interview s rodiči, kteří připravují děti předškolního věku na zápis do základní školy. Výzkumné šetření odhalilo, jak rodiče připravují děti na zápis do základní školy, informace rodičů o zápisu, jejich názory o domácí přípravě, která je určena zápisu a jak probíhá komunikace mezi rodičem a učitelem z mateřské školy o připravenosti dítěte na vstup do základní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character and deals with home preparation of children for enrollment in primary school. The aim of the bachelor thesis is to describe how children prepare home for enrollment in primary school. The theoretical part of the thesis describes the relationship and cooperation between the family and the school, the preparation of the child for primary school, school maturity and readiness, which is related to entering primary school and enrollment in primary school itself. The practical part was realized by qualitative research design using a semi-structured interview with parents who prepare preschool children for enrollment in primary school. The research revealed how parents prepare children for enrollment in primary school, parents' information about enrollment, their views on home preparation for enrollment and how communication takes place between parents and kindergarten teachers about the child's readiness to enter primary school.
Klíčová slova
domácí příprava, zápis do základní školy, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
home preparation, enrollment to primary school, school maturity, school readiness
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na problematiku školní připravenosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se domácí přípravy dětí k zápisu do základní školy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na problematiku školní připravenosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se domácí přípravy dětí k zápisu do základní školy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Kokkalia, G., Drigas, A., Economou, A., & Roussos, P. (2019). School Readiness From Kindergarten to Primary School. International Journal Of Emerging Technologies In Learning (IJET), 14(11), 4-18. doi:10.3991/ijet.v14i11.10090
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada.
Kutálková, D. (2014). Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Kokkalia, G., Drigas, A., Economou, A., & Roussos, P. (2019). School Readiness From Kindergarten to Primary School. International Journal Of Emerging Technologies In Learning (IJET), 14(11), 4-18. doi:10.3991/ijet.v14i11.10090
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada.
Kutálková, D. (2014). Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Studentka hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce
pozitivně hodnotila strukturu a přehlednost práce. Upozorňuje, že z některých výpovědí by se ale dalo vytěžit více, což je umožněno i charakteristikou polostrukturovaného interview. Oponentka práce přistupovala k hodnocení podstatně kritičtěji. Negativně hodnotí dílčí cíle výzkumu. Celkově práci hodnotila jako zdařilou. Na otázky vedoucí i oponentky odpovídala studentka s nedostatky. Na otázky komise studentka adekvátně. Podrobně popsala limity předkládaného výzkumu. Na některé dílčí otázky komise studentka nedokázala odpovědět.