Tématem této bakalářské práce je význam diagnostikování dětí, a to pohledem učitelů mateřských škol. Tato bakalářská práce má výzkumný charakter. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na teoretickou část a praktickou část.
Teoretická část je zaměřena především na pedagogickou diagnostiku. Tato část také vymezuje pojmy jako školní zralost a připravenost či individualizace. Nedílnou součástí této teoretické části je také učitel a jeho role při diagnostikování.
Hlavním cílem praktické části je poté zjistit, jaký názor mají učitelky na diagnostikování dětí v prostředí mateřské školy. Data potřebná pro tuto praktickou část bakalářské práce byly získány pomocí dotazníku určeného učitelkám a učitelům mateřských škol. Z výzkumu vyplynulo, že dle učitelek, které se účastnily tohoto výzkumu je diagnostika nejvíce důležitá pro zjištění úrovně dítěte. Dále také z výzkumu vyplynulo, že nejvíce učitelek by pro zlepšení svých kompetencí v oblasti diagnostikování ocenilo spolupráci s jiným učitelem.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the importance of diagnosing children through the perspective of kindergarten teachers. This bachelor thesis has a research character. The thesis is divided into two parts, namely the theoretical part and the practical part.
The theoretical part is focused mainly on pedagogical diagnostics. This section also defines terms such as school maturity and readiness or individualization. An integral part of this theoretical part is also the teacher and his role in diagnosis.
The main goal of the practical part is then to find out what the teachers' opinion is on diagnosing children in the kindergarten environment. The data needed for this practical part of the bachelor thesis were obtained using a questionnaire intended for kindergarten teachers. The research showed that according to the teachers who participated in this research, diagnostics is the most important for determining the child's level. Furthermore, the research also showed that most female teachers would appreciate cooperation with another teacher to improve their diagnostic competences.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, pedagogická diagnostika, role učitele mateřské školy, hodnocení vzdělávacích pokroků, metody diagnostiky, kompetence učitele mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
preschool child, pedagogical diagnostics, role of kindergarten teacher, evaluation of educational progress, methods of diagnosis, kindergarten teacher competence,
Rozsah průvodní práce
56 s. (66 491 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je význam diagnostikování dětí, a to pohledem učitelů mateřských škol. Tato bakalářská práce má výzkumný charakter. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na teoretickou část a praktickou část.
Teoretická část je zaměřena především na pedagogickou diagnostiku. Tato část také vymezuje pojmy jako školní zralost a připravenost či individualizace. Nedílnou součástí této teoretické části je také učitel a jeho role při diagnostikování.
Hlavním cílem praktické části je poté zjistit, jaký názor mají učitelky na diagnostikování dětí v prostředí mateřské školy. Data potřebná pro tuto praktickou část bakalářské práce byly získány pomocí dotazníku určeného učitelkám a učitelům mateřských škol. Z výzkumu vyplynulo, že dle učitelek, které se účastnily tohoto výzkumu je diagnostika nejvíce důležitá pro zjištění úrovně dítěte. Dále také z výzkumu vyplynulo, že nejvíce učitelek by pro zlepšení svých kompetencí v oblasti diagnostikování ocenilo spolupráci s jiným učitelem.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is the importance of diagnosing children through the perspective of kindergarten teachers. This bachelor thesis has a research character. The thesis is divided into two parts, namely the theoretical part and the practical part.
The theoretical part is focused mainly on pedagogical diagnostics. This section also defines terms such as school maturity and readiness or individualization. An integral part of this theoretical part is also the teacher and his role in diagnosis.
The main goal of the practical part is then to find out what the teachers' opinion is on diagnosing children in the kindergarten environment. The data needed for this practical part of the bachelor thesis were obtained using a questionnaire intended for kindergarten teachers. The research showed that according to the teachers who participated in this research, diagnostics is the most important for determining the child's level. Furthermore, the research also showed that most female teachers would appreciate cooperation with another teacher to improve their diagnostic competences.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, pedagogická diagnostika, role učitele mateřské školy, hodnocení vzdělávacích pokroků, metody diagnostiky, kompetence učitele mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
preschool child, pedagogical diagnostics, role of kindergarten teacher, evaluation of educational progress, methods of diagnosis, kindergarten teacher competence,
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti pedagogického diagnostikování v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., Dandová, E., Kratochvílová, J., Nádvorníková, H., Syslová, Z., & Šulová, L. (2017). Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe.
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika.
Chorieva, D. (2020). Diagnostics as a branch of psychological and pedagogical knowledge and type of research activity as a teacher. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 3(8), 23-30.
Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., Dandová, E., Kratochvílová, J., Nádvorníková, H., Syslová, Z., & Šulová, L. (2017). Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe.
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika.
Chorieva, D. (2020). Diagnostics as a branch of psychological and pedagogical knowledge and type of research activity as a teacher. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 3(8), 23-30.
Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Studentka hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce popsala teoretickou část práce jako neucelenou a neprovázanou. Vedoucí práce popsala zásadní problémy zejména v cílech, metodologii a závěrech výzkumu. Scházelo hlubší propracování zjištěných dat. Oponent práce shledával velký problém v grafické úpravě celé práce (kupř. formátování). Oponent konstatoval, že teoretická část je obsahově nepřínosná a nevytváří dobré pole pro výzkum. Taktéž v závěru studentka opět jen popisně komentovala získaná data. Doc. Majerčíková položila studentce otázku zaměřenou na definování pojmu klíčová kompetence. Studentka nedokázala samostatně odpovědět. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka s nedostatky. Komise diskutovala o formálním a obsahovém zpracování bakalářské práce.
Komise hlasovala o hodnocení F v poměru 5:0. Doporučuje práci k přepracování.