Diplomová práce se zabývá čtenářstvím dětí v digitální době. Cílem diplomové práce je zmapovat současný stav čtenářství dětí v digitální době u žáků na prvním stupni základní školy. V teoretické části se věnuji vymezení klíčových pojmů souvisejících se čtenářstvím dětí v digitální době a ve volném čase. Praktická část diplomové práce zahrnuje kvalitativně orientovaný výzkum, který se věnuje popisu a interpretaci získaných dat z polostrukturovaných rozhovorů s žáky, rodiči a učitelkou. Jako doplňková výzkumná metoda byla použita analýza dětské kresby. Výsledky výzkumu jsou prezentovány v závěru této diplomové práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the children´s reading in the digital age. The aim of the diploma thesis is to map the current state of children´s reading in the digital age of pupils in primary school. In the theoretical part, I define the key terms associated with children´s reading in the digital age and in the leisure time. The practical part of the thesis includes qualitatively oriented research, which deals with the describtion and interpretation of obtained data from semi-structured interviews with pupils, parents and teacher. The analysis of children´s drawings was used as an additional research method. The results of the research are presented in the conclusion of this diploma thesis.
Klíčová slova
čtenářství, čtenářská gramotnost, digitální doba, digitální čtení, volný čas
Klíčová slova v angličtině
reading, reading literacy, digital age, digital reading, leisure time
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá čtenářstvím dětí v digitální době. Cílem diplomové práce je zmapovat současný stav čtenářství dětí v digitální době u žáků na prvním stupni základní školy. V teoretické části se věnuji vymezení klíčových pojmů souvisejících se čtenářstvím dětí v digitální době a ve volném čase. Praktická část diplomové práce zahrnuje kvalitativně orientovaný výzkum, který se věnuje popisu a interpretaci získaných dat z polostrukturovaných rozhovorů s žáky, rodiči a učitelkou. Jako doplňková výzkumná metoda byla použita analýza dětské kresby. Výsledky výzkumu jsou prezentovány v závěru této diplomové práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the children´s reading in the digital age. The aim of the diploma thesis is to map the current state of children´s reading in the digital age of pupils in primary school. In the theoretical part, I define the key terms associated with children´s reading in the digital age and in the leisure time. The practical part of the thesis includes qualitatively oriented research, which deals with the describtion and interpretation of obtained data from semi-structured interviews with pupils, parents and teacher. The analysis of children´s drawings was used as an additional research method. The results of the research are presented in the conclusion of this diploma thesis.
Klíčová slova
čtenářství, čtenářská gramotnost, digitální doba, digitální čtení, volný čas
Klíčová slova v angličtině
reading, reading literacy, digital age, digital reading, leisure time
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o čtenářství žáků v primární edukaci.
Vymezení teoretických východisek z oblasti čtenářství žáků, čtenářské socializace a preference digitálních technologií u žáků v primární edukaci.
Příprava výzkumné metodologie, stanovení cílů výzkumu, výzkumných otázek a metod výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o čtenářství žáků v primární edukaci.
Vymezení teoretických východisek z oblasti čtenářství žáků, čtenářské socializace a preference digitálních technologií u žáků v primární edukaci.
Příprava výzkumné metodologie, stanovení cílů výzkumu, výzkumných otázek a metod výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Baron, N. S. (2015). Words Onscreen: The Fate of Reading in a Digital World. New York: Oxford University Press.
Fasnerová, M. (2017). Aspekty čtenářství žáků elementárního ročníku základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Friedlaenderová, H., Landová, H., Prázová, I., & Richter, V. (2018). České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host.
Murcia, K., Campbell, C., & Aranda, G. (2018). Trends in Early Childhood Education Practice and Professional Learning with Digital Technologies. Pedagogika, 68(3), 249–264.
Trávníček, J. (2019). Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje. Brno: Host.
Seznam doporučené literatury
Baron, N. S. (2015). Words Onscreen: The Fate of Reading in a Digital World. New York: Oxford University Press.
Fasnerová, M. (2017). Aspekty čtenářství žáků elementárního ročníku základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Friedlaenderová, H., Landová, H., Prázová, I., & Richter, V. (2018). České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host.
Murcia, K., Campbell, C., & Aranda, G. (2018). Trends in Early Childhood Education Practice and Professional Learning with Digital Technologies. Pedagogika, 68(3), 249–264.
Trávníček, J. (2019). Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje. Brno: Host.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka se snažila vytvořit přehled dostupných odborných zdrojů na téma své práce. Empirická část práce mapuje vnímání rozvoje čtenářství z pohledu dítěte, rodiče a učitele dítěte. Školitel oceňuje diskusi práce. Oponent oceňuje studentku za to, že hlavními participanty výzkumu jsou samotné děti. Studentka zodpovídala otázky komise adekvátně, občas ale s nepřesnostmi.