Diplomová práce se zabývá tématem sociální inkluze v českém školství. Cílem diplomové práce je popsat profesní zkušenosti učitelů prvního stupně základní školy s inkluzivním vzděláváním a s realizací těchto opatření do škol. V rámci sociální inkluze se zaměřujeme na žáky se sociálním znevýhodněním, konkrétněji romské žáky. Empirická část má charakter kvalitativního designu výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of social inclusion in Czech education system. The aim of the diploma thesis is to describe the professional experience of primary school teachers with inclusive education and with the implementation of these measures in schools. As part of social inclusion, we focus on socially disadvantaged pupils, more specifically on Roma pupils. The empirical part has the character of qualitative research design.
Klíčová slova
sociální inkluze, inkluzivní vzdělávání, implementace opatření, profesní zkušenosti učitelů, žák se sociálním znevýhodněním
Klíčová slova v angličtině
social inclusion, inclusive education, implementation of measures, professional experience of teachers, pupil with social disadvantage
Rozsah průvodní práce
100 s. (159 017)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem sociální inkluze v českém školství. Cílem diplomové práce je popsat profesní zkušenosti učitelů prvního stupně základní školy s inkluzivním vzděláváním a s realizací těchto opatření do škol. V rámci sociální inkluze se zaměřujeme na žáky se sociálním znevýhodněním, konkrétněji romské žáky. Empirická část má charakter kvalitativního designu výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of social inclusion in Czech education system. The aim of the diploma thesis is to describe the professional experience of primary school teachers with inclusive education and with the implementation of these measures in schools. As part of social inclusion, we focus on socially disadvantaged pupils, more specifically on Roma pupils. The empirical part has the character of qualitative research design.
Klíčová slova
sociální inkluze, inkluzivní vzdělávání, implementace opatření, profesní zkušenosti učitelů, žák se sociálním znevýhodněním
Klíčová slova v angličtině
social inclusion, inclusive education, implementation of measures, professional experience of teachers, pupil with social disadvantage
Zásady pro vypracování
Zpracování řešerše o inkluzivním vzdělávání ve školách.
Vypracování teoretické části práce na základě komparace a analýzy odborné literatury v profesionalizaci učitelů prvního stupně ZŠ.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu a zpracování dat.
Analýza a interpretace dat.
Zpracování závěrů, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování řešerše o inkluzivním vzdělávání ve školách.
Vypracování teoretické části práce na základě komparace a analýzy odborné literatury v profesionalizaci učitelů prvního stupně ZŠ.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu a zpracování dat.
Analýza a interpretace dat.
Zpracování závěrů, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Jarkovská, L. (2015). Etnické rozmanitosti ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál.
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Polat, S., & Güncavdi, G. (2020). Empowering multiculturalism and peacebuilding in schools. Hershey: IGI Global.
Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.
Ženatová, Z. (2018). Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: RAABE.
Seznam doporučené literatury
Jarkovská, L. (2015). Etnické rozmanitosti ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál.
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Polat, S., & Güncavdi, G. (2020). Empowering multiculturalism and peacebuilding in schools. Hershey: IGI Global.
Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.
Ženatová, Z. (2018). Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: RAABE.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou diplomovou práci. Vedoucí práce doc. Klapko hodnotí pozitivně výklad problematiky, který je čtivý, srozumitelný a věcný. Vedoucí práce oceňuje množství použité odborné literatury. Poukazuje však na limit v hloubce rozpracování teorie vzdělanostní reprodukce. Oponentka práce dr. Vašíková oceňuje statistické zpracování dat. V empirické části oceňuje přehledné a detailní zpracování dat. Vedoucí práce položil otázky na které studentka adekvátně odpověděla. Dr. Navrátilová položila dotaz na obsah studentkou navrhovaného předmětu Romistika. Proběhla diskuze. Oponentka práce položila otázku, která byla studentkou zodpovězena adekvátně.