Diplomová práce Spirituální gramotnost na 1. stupni ZŠ se zabývá možnostmi rozvoje nenáboženské spirituální gramotnosti žáků. Cílem práce je zjistit, jaké možnosti rozvoje nenáboženské spirituální gramotnosti naznačují články v zahraničních odborných časopisech a popsat, jaké techniky a pomůcky používané v zahraničních základních školách napomáhají rozvoji nenáboženské spirituální gramotnosti žáků. Teoretická část shrnuje poznatky z oblasti spirituality a gramotnosti a popisuje teoretická východiska možností rozvoje nenáboženské spirituální gramotnosti v edukačním procesu. V praktické části je na základě kvalitativního výzkumu použita metoda přehledové studie a obsahové analýzy.
Anotace v angličtině
The thesis Spiritual literacy at the first grade of elementary schools deals with the possibilities of pupils development of non-religious spiritual literacy. The aim is to find out what possibilities of development of non-religious spiritual literacy are indicated by articles in foreign professional journals and to describe what teaching strategies and aids can help with pupils development of non-religious spiritual literacy. The theoretical part summarizes the knowledge in the field of spirituality and literacy and describes the theoretical basis for the development of non-religious spiritual literacy in education. In the practical part is based on qualitative research use research study and content analysis.
Diplomová práce Spirituální gramotnost na 1. stupni ZŠ se zabývá možnostmi rozvoje nenáboženské spirituální gramotnosti žáků. Cílem práce je zjistit, jaké možnosti rozvoje nenáboženské spirituální gramotnosti naznačují články v zahraničních odborných časopisech a popsat, jaké techniky a pomůcky používané v zahraničních základních školách napomáhají rozvoji nenáboženské spirituální gramotnosti žáků. Teoretická část shrnuje poznatky z oblasti spirituality a gramotnosti a popisuje teoretická východiska možností rozvoje nenáboženské spirituální gramotnosti v edukačním procesu. V praktické části je na základě kvalitativního výzkumu použita metoda přehledové studie a obsahové analýzy.
Anotace v angličtině
The thesis Spiritual literacy at the first grade of elementary schools deals with the possibilities of pupils development of non-religious spiritual literacy. The aim is to find out what possibilities of development of non-religious spiritual literacy are indicated by articles in foreign professional journals and to describe what teaching strategies and aids can help with pupils development of non-religious spiritual literacy. The theoretical part summarizes the knowledge in the field of spirituality and literacy and describes the theoretical basis for the development of non-religious spiritual literacy in education. In the practical part is based on qualitative research use research study and content analysis.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o možnostech rozvoje nenáboženské spirituality.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti nenáboženské spirituality.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o možnostech rozvoje nenáboženské spirituality.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti nenáboženské spirituality.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Clayton, M. & Aldridge, J. (2018). Fifteen-minute consultation: Not the whole story-considering children's spirituality and advance care planning. Archives of Disease in Childhood. Education and Practice Edition. 104(4), 170-172. doi: 10.1136/archdischild-2017-314525
Mata-McMahon, J., Haslip, M. J., & Schein, D. L. (2020). Connections, virtues, and meaning-making: How early childhood educators describe children's spirituality. Early Childhood Education Journal 48(5), 657-669. doi: 10.1007/s10643-020-01026-8
McVittie, E. & Smalley, P. (2013). The use of visualisations to develop the aesthetic aspects of spiritual literacy. International Journal of Children's Spirituality 18(2), 200-213. doi: 10.1080/1364436X.2013.796308
Vojtíšek, Z., Dušek, P., & Motl, J. (2012). Spiritualita v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
Wixwat, M., & Saucier, G. (2020). Being spiritual but not religious. Current Opinion in Psychology 40, 121-125. doi: 10.1016/j.copsyc.2020.09.003
Seznam doporučené literatury
Clayton, M. & Aldridge, J. (2018). Fifteen-minute consultation: Not the whole story-considering children's spirituality and advance care planning. Archives of Disease in Childhood. Education and Practice Edition. 104(4), 170-172. doi: 10.1136/archdischild-2017-314525
Mata-McMahon, J., Haslip, M. J., & Schein, D. L. (2020). Connections, virtues, and meaning-making: How early childhood educators describe children's spirituality. Early Childhood Education Journal 48(5), 657-669. doi: 10.1007/s10643-020-01026-8
McVittie, E. & Smalley, P. (2013). The use of visualisations to develop the aesthetic aspects of spiritual literacy. International Journal of Children's Spirituality 18(2), 200-213. doi: 10.1080/1364436X.2013.796308
Vojtíšek, Z., Dušek, P., & Motl, J. (2012). Spiritualita v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
Wixwat, M., & Saucier, G. (2020). Being spiritual but not religious. Current Opinion in Psychology 40, 121-125. doi: 10.1016/j.copsyc.2020.09.003
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Vedoucí práce prof. Jirásek vyzdvihuje aktuálnost tématu, které je ale řešeno převážně v zahraniční literatuře. Z toho důvodu oceňuje i práci se zahraniční literaturou. Upozorňuje ale na odklon od odborného textu ve využívání metafor, řečnických otázek a celkové narativnosti textu. Oponentka práce prof. Lukášová oceňuje práci se zahraniční literaturou. Volbu výzkumné strategie označuje jako adekvátní. Poukazuje na teprve zrod tématu spirituality u žáků 1. stupně ZŠ a pokládá doplňující otázky. Studentka dokázala na otázky odpovědět. Vedoucí práce položil otázky týkající se spirituální gramotnosti u dětí, která je v české škole opomíjena. Studentka odpověděla adekvátně. Dr. Matušů poukazuje na limity v teoretické části. Prof. Gavora poukazuje na diskutabilní propojení spirituality a gramotnosti. Proběhla diskuze komise.