Předložená diplomová práce se zaměřuje na zjištění kvality učebnic hudební výchovy pro 1., 2. a 3. ročník prvního stupně základní školy. Cílem této práce bylo zjistit, jaká je didaktická vybavenost vybraných učebnic a jaké názory a preference převládají u učitelů prvního stupně na vybrané učebnice hudební výchovy. Pozoronost v diplomové práci byla zaměřena na vybraná nakladatelství SPN, Nová škola a Taktik. Výzkumný vzorek tvořilo osm učebnic hudební výchovy a deset učitelů prvního stupně základní školy. Hlavní výzkumnou metodou bylo měření didaktické vybavenosti učebnic, které bylo doplněné o strukturované interview. Měřením didaktické vybavenosti bylo zjištěno, že učebnice dosahují průměrných hodnot převážně u verbálních komponentů učebnic. Nejvyšší hodnoty dosáhly učebnice hudební výchovy u obrazových komponentů. Z pohledu učitelů jsou nejčastěji kladně hodnoceny právě ty učebnice, které jsou vizuálně přitažlivé, doplněné o ilustrace a barevné grafické zpracování.
Annotation in English
The submitted diploma thesis focuses on determining the quality of music education textbooks for the 1st, 2nd and 3rd year of primary school. The aim of this work was to find out what is the didactic content of selected textbooks and what opinions, and preferences prevail among primary school teachers in selected textbooks of music education. The attention of the diploma thesis was focused on selected publishers SPN, Nová škola and Taktik. The research sample consisted of 8 music education textbooks and 10 primary school teachers. The main research method was the measurement of the didactic equipment of the textbooks, which was supplemented by a structured interview. By measuring didactic equipment, it was found that the textbooks achieved average values mainly in the verbal components of the textbooks. The highest values were achieved by music education textbooks in image components. From the teachers' point of view, those textbooks that are visually appealing, supplemented by illustrations and color graphics, are most often positively evaluated.
Keywords
hudební výchova, učebnice, didaktická vybavenost učebnic, strukturované interview
Keywords in English
music education, textbooks, didactic content of textbooks, structured interviews
Length of the covering note
84 s. (107 730 znaků)
Language
CZ
Annotation
Předložená diplomová práce se zaměřuje na zjištění kvality učebnic hudební výchovy pro 1., 2. a 3. ročník prvního stupně základní školy. Cílem této práce bylo zjistit, jaká je didaktická vybavenost vybraných učebnic a jaké názory a preference převládají u učitelů prvního stupně na vybrané učebnice hudební výchovy. Pozoronost v diplomové práci byla zaměřena na vybraná nakladatelství SPN, Nová škola a Taktik. Výzkumný vzorek tvořilo osm učebnic hudební výchovy a deset učitelů prvního stupně základní školy. Hlavní výzkumnou metodou bylo měření didaktické vybavenosti učebnic, které bylo doplněné o strukturované interview. Měřením didaktické vybavenosti bylo zjištěno, že učebnice dosahují průměrných hodnot převážně u verbálních komponentů učebnic. Nejvyšší hodnoty dosáhly učebnice hudební výchovy u obrazových komponentů. Z pohledu učitelů jsou nejčastěji kladně hodnoceny právě ty učebnice, které jsou vizuálně přitažlivé, doplněné o ilustrace a barevné grafické zpracování.
Annotation in English
The submitted diploma thesis focuses on determining the quality of music education textbooks for the 1st, 2nd and 3rd year of primary school. The aim of this work was to find out what is the didactic content of selected textbooks and what opinions, and preferences prevail among primary school teachers in selected textbooks of music education. The attention of the diploma thesis was focused on selected publishers SPN, Nová škola and Taktik. The research sample consisted of 8 music education textbooks and 10 primary school teachers. The main research method was the measurement of the didactic equipment of the textbooks, which was supplemented by a structured interview. By measuring didactic equipment, it was found that the textbooks achieved average values mainly in the verbal components of the textbooks. The highest values were achieved by music education textbooks in image components. From the teachers' point of view, those textbooks that are visually appealing, supplemented by illustrations and color graphics, are most often positively evaluated.
Keywords
hudební výchova, učebnice, didaktická vybavenost učebnic, strukturované interview
Keywords in English
music education, textbooks, didactic content of textbooks, structured interviews
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postavení předmětu hudební výchova v kurikulu primárního vzdělávání v České republice.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se didaktické vybavenosti učebnic hudební výchovy na prvním stupni základní školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace výzkumu prostřednictvím interview s vybranými učiteli hudební výchovy na základě měření didaktické vybavenosti učebnic.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace zjištěných výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro výběr učebnic hudební výchovy.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postavení předmětu hudební výchova v kurikulu primárního vzdělávání v České republice.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se didaktické vybavenosti učebnic hudební výchovy na prvním stupni základní školy.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace výzkumu prostřednictvím interview s vybranými učiteli hudební výchovy na základě měření didaktické vybavenosti učebnic.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace zjištěných výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro výběr učebnic hudební výchovy.
Recommended resources
Maňák, J., & Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
Okeeffe, L. (2013). A Framework for Textbook Analysis. An International Journal of Contemporary Learning Research, 2(1), 1–13.
Pastorová, M. (2019). Podkladová studie Hudební výchova. Praha: NÚV.
Sikorová, Z. (2007). Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita.
Stará, J., Chvál, M., & Starý, K. (2017). The Role of Textbooks in Primary Education. e-Pedagogium,17(4), 60–69.
Recommended resources
Maňák, J., & Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
Okeeffe, L. (2013). A Framework for Textbook Analysis. An International Journal of Contemporary Learning Research, 2(1), 1–13.
Pastorová, M. (2019). Podkladová studie Hudební výchova. Praha: NÚV.
Sikorová, Z. (2007). Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita.
Stará, J., Chvál, M., & Starý, K. (2017). The Role of Textbooks in Primary Education. e-Pedagogium,17(4), 60–69.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí zpracování celé diplomové práce kladně. Vyzdvihuje práci s literárními zdroji, členitost práce a přehlednost. Vedoucí práce v praktické části kladně hodnotí interpretaci výsledků a celkové pojetí výzkumného šetření. Pozitivně hodnotí také spolupráci se studentkou během příprav práce. Oponent práce hodnotí kritičtěji. V teoretické části považuje za slabší výklad a postrádá připravenost koncepce s přesahem do praktické části. V praktické části hodnotí pozitivně formulaci výzkumných cílů. Tohle se však nepromítlo do formulace výzkumných otázek. Oponent dále hodnotí třídění a interpretaci dat jako povrchní a nepovažuje data za validní. Oponent práce také polemizuje nad udržením linie výzkumu a obává se úniku od kvalitativního výzkumu ke kvantitatvnímu. Studentka zvládla odpovědět na otázky vedoucího i oponenta.