Diplomová práce se zabývá vztahem žáků prvního stupně základní školy ke čtení. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části jsou vymezeny klíčové pojmy související se čtenářstvím žáků a jejich motivací ke čtení. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru a dětské kresby. Následně je uvedena interpretace získaných dat. V závěru diplomové práce jsou prezentována zjištění tohoto výzkumu.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the attitudes of primary school students to reading. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part defines the key concepts related to pupils' reading and their motivation to read. The practical part presents the results of qualitatively oriented research, which was carried out through a semi-structured interview and children's drawings. Then the interpretation of the obtained data is given. At the end of the master's thesis, the findings of this research are presented.
Klíčová slova
čtenář, čtenářství, motivace ke čtení, oblíbené tituly, digitální čtení, elektronické knihy
Klíčová slova v angličtině
reader, reading, motivation to read, favorite titles, digital reading, electronic books
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vztahem žáků prvního stupně základní školy ke čtení. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části jsou vymezeny klíčové pojmy související se čtenářstvím žáků a jejich motivací ke čtení. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru a dětské kresby. Následně je uvedena interpretace získaných dat. V závěru diplomové práce jsou prezentována zjištění tohoto výzkumu.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the attitudes of primary school students to reading. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part defines the key concepts related to pupils' reading and their motivation to read. The practical part presents the results of qualitatively oriented research, which was carried out through a semi-structured interview and children's drawings. Then the interpretation of the obtained data is given. At the end of the master's thesis, the findings of this research are presented.
Klíčová slova
čtenář, čtenářství, motivace ke čtení, oblíbené tituly, digitální čtení, elektronické knihy
Klíčová slova v angličtině
reader, reading, motivation to read, favorite titles, digital reading, electronic books
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o čtenářství žáků na prvním stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti čtení tištěných a elektronických knih.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a analýzou dětské kresby.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o čtenářství žáků na prvním stupni základní školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti čtení tištěných a elektronických knih.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a analýzou dětské kresby.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Baron, N. S. (2015). Words onscreen: The fate of reading in a digital world. New York: Oxford University Press.
Friedlanderová, H., Prázová, I., Landová, H., & Richter, V. (2018). České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host.
Gejgušová, I. (2015). Čtenářství žáků základních škol: Primary school pupil reading habits. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika.
Trávníček, J. (2017). Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host.
Trávníček, J. (2019). Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje. Brno: Host.
Seznam doporučené literatury
Baron, N. S. (2015). Words onscreen: The fate of reading in a digital world. New York: Oxford University Press.
Friedlanderová, H., Prázová, I., Landová, H., & Richter, V. (2018). České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host.
Gejgušová, I. (2015). Čtenářství žáků základních škol: Primary school pupil reading habits. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika.
Trávníček, J. (2017). Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host.
Trávníček, J. (2019). Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje. Brno: Host.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotila teoretickou část, která měla kompilátní charakter, s mnoha obecnostmi. Hlubší vhled do problematiky, který by ústil v empirickou část, však chybí. Empirická část má nedostatky zejména v analýze. Vedoucí práce postrádá charakteristiku výzkumného souboru a její rozpracování. Nedostatky byly také v diskuzích ohledně výsledků výzkumu, kde vedoucí práce chyběly doporučení pro další využití v praxi. Oponent práce pozitivně hodnotí uchopení práce, avšak v teoretické části se objevují nedostatky. Oponent vytýká zejména kompilátní podobu práce. V empirické části se nedostatky objevují zejména v realizaci kresby u dětí, kdy výsledky nejsou zpracovány nebo jen velmi povrchně. Studentka odpovídala na otázky vedoucího i oponenta práce s nedostatky.