Tato diplomová práce se zabývá analýzou interakčního stylu učitelů na 1. stupni základní školy. Cílem bylo identifikovat interakční styl učitelů 1. stupně základní školy a porovnat ho s pohledem žáků jednotlivých učitelů. Teoretická část se věnuje vymezení klíčových pojmů souvisejících s interakčním stylem. V praktické části jsem se zabývala vyhodnocením dat, kdy byl využit dotazník QTI. Do výzkumu se zapojilo 198 respondentů - 188 žáků a 10 učitelek. Výsledky ukazují interakční styl organizátor a pomáhající jako typické pro učitelky na 1. stupni základní školy. Rozdíly a určení interakčního stylu dané učitelky jsou identifikovatelné pouze při jednotlivých interpretacích každé učitelky a jejich žáků zvlášť.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the analysis of the interaction style of teachers at the first level of primary school. The aim was to identify the interaction style of primary school level 1 teachers and compare it with the students' perspective of each teacher. The theoretical part is devoted to the definition of key concepts related to interaction style. The practical part dealt with the data analysis where the QTI questionnaire was used. The research involved 198 respondents - 188 pupils and 10 teachers. The results show the interaction styles of organizer and helper as typical of female primary school teachers. Differences and identification of a given teacher's interaction style are only identifiable in the individual interpretations of each teacher and their pupils separately.
Tato diplomová práce se zabývá analýzou interakčního stylu učitelů na 1. stupni základní školy. Cílem bylo identifikovat interakční styl učitelů 1. stupně základní školy a porovnat ho s pohledem žáků jednotlivých učitelů. Teoretická část se věnuje vymezení klíčových pojmů souvisejících s interakčním stylem. V praktické části jsem se zabývala vyhodnocením dat, kdy byl využit dotazník QTI. Do výzkumu se zapojilo 198 respondentů - 188 žáků a 10 učitelek. Výsledky ukazují interakční styl organizátor a pomáhající jako typické pro učitelky na 1. stupni základní školy. Rozdíly a určení interakčního stylu dané učitelky jsou identifikovatelné pouze při jednotlivých interpretacích každé učitelky a jejich žáků zvlášť.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the analysis of the interaction style of teachers at the first level of primary school. The aim was to identify the interaction style of primary school level 1 teachers and compare it with the students' perspective of each teacher. The theoretical part is devoted to the definition of key concepts related to interaction style. The practical part dealt with the data analysis where the QTI questionnaire was used. The research involved 198 respondents - 188 pupils and 10 teachers. The results show the interaction styles of organizer and helper as typical of female primary school teachers. Differences and identification of a given teacher's interaction style are only identifiable in the individual interpretations of each teacher and their pupils separately.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pedagogické interakci na 1. stupni ZŠ.
Vymezení teoretických východisek k problematice interakčního stylu učitele na 1. stupni ZŠ.
Příprava metodologie empirické části, formulace výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku QTI.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi primárního vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pedagogické interakci na 1. stupni ZŠ.
Vymezení teoretických východisek k problematice interakčního stylu učitele na 1. stupni ZŠ.
Příprava metodologie empirické části, formulace výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku QTI.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi primárního vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Blatchford, P., Pellegrini, A. D., & Baines, E. (2016). The child at school: interactions with peers and teachers. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Jansa, P., Kotlík, K., & Němec, J. (2018). Analýza interakčního stylu učitelů. Tělesná kultura, 41(1), 3-10.
Simonds, C., & Cooper, P. J. (2014). Communication for the classroom teacher. Harlow: Pearson Education.
Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Ostravská univerzita.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., Sedláček, M., Majcík, M., & Navrátilová, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Blatchford, P., Pellegrini, A. D., & Baines, E. (2016). The child at school: interactions with peers and teachers. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Jansa, P., Kotlík, K., & Němec, J. (2018). Analýza interakčního stylu učitelů. Tělesná kultura, 41(1), 3-10.
Simonds, C., & Cooper, P. J. (2014). Communication for the classroom teacher. Harlow: Pearson Education.
Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Ostravská univerzita.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., Sedláček, M., Majcík, M., & Navrátilová, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce pozitivně hodnotí samostatnost a připravenost studentky v průběhu zpracování práce. Z hlediska teorie studentka pracuje s vhodnými tématy, avšak nevýhodou je následná stručnost a nepropracovanost. Pozitivně také hodnotí, vedoucí práce, velikost výzkumného vzorku. Slabiny se v praktické části objevují zejména ve zpracování dat a následné interpretaci. Oponentka práce měla výhrady jak k teoretické, tak k praktické části. Teoretická část se tváří jako kompilát, bez hlubší roviny a vzájemné vztahovosti. Oponentka oceňuje přehled výzkumů, s kterými se studentka srovnává v práci. V praktické části vidí pozitivně realizaci výzkumu a citlivé uchopení problematiky. Výsledky však přinášejí povrchní rovinu bez hlubšího vhledu. Oponentka také hodnotí závěr práce, kde studentka nezúročila zjištěná data, jako slabší část práce.