Tato diplomová práce kvalitativního charakteru se zaměřuje na žákovské otázky ve vztahu k učivu. Cílem mé diplomové práce je zjistit, jaké otázky ve vztahu k učivu žáci kladou na prvním stupni základní školy a jak žákovská otázka ovlivňuje průběh výuky. Rovněž se zabývá tím, jak na tyto otázky vrstevníci žáků reagují. Teoretická část se tedy věnuje vymezení základních pojmů a charakterizuje východiska, která jsou s touto problematikou úzce spjata. Dále nastiňuje obecnou charakteristiku týkající se žákovských otázek v rámci komunikace mezi učitelem a žákem. Praktická část je založena na získávání dat prostřednictvím nestrukturovaného pozorování a audionahrávek vyučovacích hodin. Výsledkem jsou zpracované otázky žáků ve vztahu k učivu do typologie, které žáci kladou během vzdělávacího procesu na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
This diploma thesis of a qualitative nature focuses on students' questions about the curriculum. My diploma thesis aims to find out what questions the pupils ask in the first grade of primary school about the curriculum and how the pupil's question influence the course of teaching. It also deals with how pupils' peers respond to these questions. The theoretical part, therefore, deals with the definition of basic concepts and characterizes the starting points that are closely related to this issue. It also outlines the general characteristics of pupil issues in teacher-pupil communication. The practical part is based on data acquisition through unstructured observation and audio recordings of lessons. The result is the processed questions of students about the curriculum into the typology that students ask during the educational process at the 1st stage of elementary school.
Klíčová slova
žákovská otázka, školní jazyk, výuková komunikace
Klíčová slova v angličtině
student question, school language, teaching communication
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce kvalitativního charakteru se zaměřuje na žákovské otázky ve vztahu k učivu. Cílem mé diplomové práce je zjistit, jaké otázky ve vztahu k učivu žáci kladou na prvním stupni základní školy a jak žákovská otázka ovlivňuje průběh výuky. Rovněž se zabývá tím, jak na tyto otázky vrstevníci žáků reagují. Teoretická část se tedy věnuje vymezení základních pojmů a charakterizuje východiska, která jsou s touto problematikou úzce spjata. Dále nastiňuje obecnou charakteristiku týkající se žákovských otázek v rámci komunikace mezi učitelem a žákem. Praktická část je založena na získávání dat prostřednictvím nestrukturovaného pozorování a audionahrávek vyučovacích hodin. Výsledkem jsou zpracované otázky žáků ve vztahu k učivu do typologie, které žáci kladou během vzdělávacího procesu na 1. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
This diploma thesis of a qualitative nature focuses on students' questions about the curriculum. My diploma thesis aims to find out what questions the pupils ask in the first grade of primary school about the curriculum and how the pupil's question influence the course of teaching. It also deals with how pupils' peers respond to these questions. The theoretical part, therefore, deals with the definition of basic concepts and characterizes the starting points that are closely related to this issue. It also outlines the general characteristics of pupil issues in teacher-pupil communication. The practical part is based on data acquisition through unstructured observation and audio recordings of lessons. The result is the processed questions of students about the curriculum into the typology that students ask during the educational process at the 1st stage of elementary school.
Klíčová slova
žákovská otázka, školní jazyk, výuková komunikace
Klíčová slova v angličtině
student question, school language, teaching communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o významu otázek žáků ve vzdělávání na 1. st. ZŠ.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o problému otázek žáků ve výuce.
Příprava metodologie empirické části diplomové práce, formulace výzkumného problému, záměrů a cílů pedagogického výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím přímého pozorování, poslechových nahrávek a interview se žáky a učiteli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat výzkumu, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol a pedagogický výzkum.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o významu otázek žáků ve vzdělávání na 1. st. ZŠ.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o problému otázek žáků ve výuce.
Příprava metodologie empirické části diplomové práce, formulace výzkumného problému, záměrů a cílů pedagogického výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím přímého pozorování, poslechových nahrávek a interview se žáky a učiteli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat výzkumu, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol a pedagogický výzkum.
Seznam doporučené literatury
Havigerová, J. M. (2014). Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada.
Mahmoodi, M., Kalantari B., & Ghaslani R. (2014). Self-Regulate Learning (SRL), Motivation and Language Achievement of Iranian EFL Learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 1062–1068.
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Švaříček, R., Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Havigerová, J. M. (2014). Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada.
Mahmoodi, M., Kalantari B., & Ghaslani R. (2014). Self-Regulate Learning (SRL), Motivation and Language Achievement of Iranian EFL Learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 1062–1068.
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Švaříček, R., Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotila práci nedostatečně. Práce nesplňovala formální i obsahovou stránku. Vedoucí práce také vyzvala studentku k vyjádření se k její diplomové práci. Oponentka práce považuje za neslabší místo stylistickou i formální stránku práce. Nedostatky se objevují v celé šíři teoretické části a postrádá analýzu problému. V praktické části oponentka vytýkala studentce, že prakticky neinterpretovala stanovené otázky a nedošlo k prezentaci výsledků. Za nevhodné tako považuje zpracovaní doporučení pro praxi, které však studentka objasnila v prezentaci své práce. Na otázky vedoucího i oponenta studentka odpověděla.