Diplomová práce sestává ze dvou částí, a to teoretické a praktické. První část se věnuje popisu postižení, které souvisí s participanty, jako mozková obrna a vady končetin. Pak práce pokračuje s popisem integrace a inkluze a rozdílu mezi nimi. Druhá část práce je věnována rozboru rozhovorů s participanty, které byly zaměřeny na jejich mladá léta, které strávili na prvním stupni základní školy a jejich sociální postavení. Analýza rozhovorů ukázala, že sebevědomí a vnímání sebe sama bylo ovlivněno jak negativně, tak pozitivně. Tento výsledek byl samozřejmě ovlivněn přístupem jejich okolí.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is composed of two parts, theoretical and practical. First part is focused on description of physical disabilities which are connected with participants, like cerebral palsy and limb defects. Then the thesis contains description of integration and inclusion and the differences between them. Second part contains analysis of interviews with participants. Those interviews were focused on their young age when they were on primary school and their social status. Analysis showed that self-esteem and self-perception was affected negatively and positively. This result was of course, influenced by the attitude of their surroundings.
Klíčová slova
tělesné postižení, sociální postavení, školská integrace
Klíčová slova v angličtině
physical disability, social status, school integration
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce sestává ze dvou částí, a to teoretické a praktické. První část se věnuje popisu postižení, které souvisí s participanty, jako mozková obrna a vady končetin. Pak práce pokračuje s popisem integrace a inkluze a rozdílu mezi nimi. Druhá část práce je věnována rozboru rozhovorů s participanty, které byly zaměřeny na jejich mladá léta, které strávili na prvním stupni základní školy a jejich sociální postavení. Analýza rozhovorů ukázala, že sebevědomí a vnímání sebe sama bylo ovlivněno jak negativně, tak pozitivně. Tento výsledek byl samozřejmě ovlivněn přístupem jejich okolí.
Anotace v angličtině
Diploma thesis is composed of two parts, theoretical and practical. First part is focused on description of physical disabilities which are connected with participants, like cerebral palsy and limb defects. Then the thesis contains description of integration and inclusion and the differences between them. Second part contains analysis of interviews with participants. Those interviews were focused on their young age when they were on primary school and their social status. Analysis showed that self-esteem and self-perception was affected negatively and positively. This result was of course, influenced by the attitude of their surroundings.
Klíčová slova
tělesné postižení, sociální postavení, školská integrace
Klíčová slova v angličtině
physical disability, social status, school integration
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o koncepci speciálního vzdělávání pro tělesně postižené.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školská integrace, tělesné postižení a sociální postavení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu a zpracování dat.
Vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o koncepci speciálního vzdělávání pro tělesně postižené.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školská integrace, tělesné postižení a sociální postavení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu a zpracování dat.
Vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Bittmannová, L. (2019). Speciálněpedagogické minimum pro učitele: co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Pasparta.
Kendíková, J., & Vosmik, M. (2016). Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. Praha: Pasparta.
Lechta, V. (Ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Lieberman, L., J., & Houston-Wilson, C. (2018). Strategies for Inclusion: Physical Education for Everyone. Champaign, IL: Human Kinetics.
Šámalová, K. (2016). Šance na dosažení vysokoškolského vzdělání v populaci osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Bittmannová, L. (2019). Speciálněpedagogické minimum pro učitele: co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Pasparta.
Kendíková, J., & Vosmik, M. (2016). Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. Praha: Pasparta.
Lechta, V. (Ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Lieberman, L., J., & Houston-Wilson, C. (2018). Strategies for Inclusion: Physical Education for Everyone. Champaign, IL: Human Kinetics.
Šámalová, K. (2016). Šance na dosažení vysokoškolského vzdělání v populaci osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
CD ROOM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule, i když s mírnými nedostatky v projevu. Vedoucí práce hodnotí práci převážně kladně. Studentka se vypořádala s popisem základních teoretických pojmů. Vedoucí práce oceňuje také pohled studentky, který promítá ve zpracování teoretické části. Praktická část nemá také větších nedostatků. Vedoucí práce vyzdvihuje sběr dat a preciznost studentky. Připomínky má, vedoucí práce, ke zpracování dat a jejich interpretaci. Slabší stránkou je také analýza problému. Oponentka práce hodnotí práci jako zdařilou. V teoretické části jsou pasáže, které hodnotí oponentka jako kompilátní, ale vyzdvihuje řádnou citaci v celé práci. V praktické části také neshledává oponentka žádné závažné problémy. Oponentka práce oceňuje přístup a zaujetí studentky, zejména vyzdvihuje finální kapitolu, která se zabývá diskuzí a doporučením. Na otázky vedoucího i oponenta práce odpovídala studentka adekvátně.