Diplomová práce se zabývá problematikou vyučovacích stylů učitelů prvního stupně základní školy z hlediska osobnostních a pedagogických zvláštností a zohlednění učebního stylu žáka ve vyučovacím stylu učitele. V rámci této práce byla získána významná zjištění, která umožňují poukázat na zastoupení jednotlivých vyučovacích stylů u učitelů 1. stupně základní školy, hovořit o daných zvláštnostech jako o možných faktorech ovlivňujících vyučovací styl učitele a prezentovat zohlednění učebních stylů žáků v jednotlivých vyučovacích stylech učitelů v primární edukaci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of teaching styles of primary school teachers in terms of personal and pedagogical peculiarities and taking into account the student's learning style in the teaching style of the teacher. Within this work, significant findings were found. These enable to point out the individual teaching styles of primary school teachers, to discuss the peculiarities as possible factors influencing the teaching style and to present taking into account pupils' learning styles in individual teaching styles of teachers in primary education.
Klíčová slova
vyučovací styl, faktory ovlivňující vyučovací styl, učební styl žáka
Diplomová práce se zabývá problematikou vyučovacích stylů učitelů prvního stupně základní školy z hlediska osobnostních a pedagogických zvláštností a zohlednění učebního stylu žáka ve vyučovacím stylu učitele. V rámci této práce byla získána významná zjištění, která umožňují poukázat na zastoupení jednotlivých vyučovacích stylů u učitelů 1. stupně základní školy, hovořit o daných zvláštnostech jako o možných faktorech ovlivňujících vyučovací styl učitele a prezentovat zohlednění učebních stylů žáků v jednotlivých vyučovacích stylech učitelů v primární edukaci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of teaching styles of primary school teachers in terms of personal and pedagogical peculiarities and taking into account the student's learning style in the teaching style of the teacher. Within this work, significant findings were found. These enable to point out the individual teaching styles of primary school teachers, to discuss the peculiarities as possible factors influencing the teaching style and to present taking into account pupils' learning styles in individual teaching styles of teachers in primary education.
Klíčová slova
vyučovací styl, faktory ovlivňující vyučovací styl, učební styl žáka
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vyučovacích stylech učitelů prvního stupně základní školy.
Vymezení základní terminologie a teoretických východisek pro identifikaci vyučovacích stylů učitelů v pedagogickém výzkumu.
Příprava výzkumné metodologie, stanovení cílů a dílčích otázek k pedagogickému výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Formulace závěrů diplomové práce, vyhodnocení podnětů pro pedagogický výzkum a učitelskou praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vyučovacích stylech učitelů prvního stupně základní školy.
Vymezení základní terminologie a teoretických východisek pro identifikaci vyučovacích stylů učitelů v pedagogickém výzkumu.
Příprava výzkumné metodologie, stanovení cílů a dílčích otázek k pedagogickému výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Formulace závěrů diplomové práce, vyhodnocení podnětů pro pedagogický výzkum a učitelskou praxi.
Seznam doporučené literatury
Abdul, K. G., & Haskar, U. B. (2012). Teacher education in the new millennium. APH: New Dephi.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Rovňáková, L. (2015). Učebné štýlý žiakov a vyučovacie štýly učitelov. Metodicko-pedagogické centrum: Bratislava.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplné učení a vyučování. Praha: Grada.
Vargová, M. (2017). Vyučovací štýl učiteľa. Mladá Veda, 5(9), 134-14.
Seznam doporučené literatury
Abdul, K. G., & Haskar, U. B. (2012). Teacher education in the new millennium. APH: New Dephi.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Rovňáková, L. (2015). Učebné štýlý žiakov a vyučovacie štýly učitelov. Metodicko-pedagogické centrum: Bratislava.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplné učení a vyučování. Praha: Grada.
Vargová, M. (2017). Vyučovací štýl učiteľa. Mladá Veda, 5(9), 134-14.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce prof. Lukášová oceňuje aktivní přístup studentky při zpracování diplomové práce. Prof. Lukášová pozitivně hodnotí využití náročných statistických procedur. Oponentka práce dr. Navrátilová vytýká pojem "zvláštnost" v teoretické a empirické části, který se opakuje i v cílech práce. Vedoucí práce položila dotaz k hypotézám. Studentka odpověděla adekvátně. Vedoucí práce položila otázku týkající se využití výsledků výzkumu. Studentka dokázala odpovědět. Oponentka položila dotaz týkající se pojmu "zvláštnosti" v interpretaci. Druhá otázka se orientovala na nejednoznačnost vyučovacího stylu učitelů. Studentka otázku zodpověděla. Prof. Gavora poukázal na rozdílnost vnímání žáků vyučovacího stylu a sebehodnocení vyučovacího stylu učitele. Dr. Matušů ocenila statistické zpracování dat, poznamenala ale určité limity. Proběhla diskuze komise.