Předkládaná teoreticko-empirická diplomová práce se zabývá tématem komunikačních vzorců v interakci učitele a žáka na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o výukové komunikaci se zaměřením na komunikační vzorce mezi učitelem a žákem. Výzkum má kvalitativní design. V empirické části jsou prezentována zjištění výzkumu, který byl realizován ve vyučovacích hodinách třetích a pátých ročníků prostřednictvím nestrukturovaného pozorování. Zjištění byla doplněna o interview s jednotlivými třídními učitelkami daných ročníků základní školy. Hlavním výzkumným cílem empirické části bylo zjistit, jak probíhá interakce mezi učitelem a žáky ve vyučování.
Anotace v angličtině
The presented theoretical-empirical master's thesis deals with the topic of communication patterns in interaction beetwenn teacher and pupils of primary school. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part summarizes the knowledge about educational communication with a focus on the communication patterns between teacher and pupil. The research has a qualitative design. The empirical part presents the findings of the research that was conducted in third and fifth grade classrooms through unstructured observation. The findings were supplemented by interviews with individual class teachers of the respective primary school grades. The main research aim of the empirical part was to find out how the interaction between the teacher and the pupils takes place in the classroom.
Klíčová slova
Výuková komunikace, komunikační struktura, IRF struktura
Klíčová slova v angličtině
Educational communication, communication patterns, IRF structure
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná teoreticko-empirická diplomová práce se zabývá tématem komunikačních vzorců v interakci učitele a žáka na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o výukové komunikaci se zaměřením na komunikační vzorce mezi učitelem a žákem. Výzkum má kvalitativní design. V empirické části jsou prezentována zjištění výzkumu, který byl realizován ve vyučovacích hodinách třetích a pátých ročníků prostřednictvím nestrukturovaného pozorování. Zjištění byla doplněna o interview s jednotlivými třídními učitelkami daných ročníků základní školy. Hlavním výzkumným cílem empirické části bylo zjistit, jak probíhá interakce mezi učitelem a žáky ve vyučování.
Anotace v angličtině
The presented theoretical-empirical master's thesis deals with the topic of communication patterns in interaction beetwenn teacher and pupils of primary school. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part summarizes the knowledge about educational communication with a focus on the communication patterns between teacher and pupil. The research has a qualitative design. The empirical part presents the findings of the research that was conducted in third and fifth grade classrooms through unstructured observation. The findings were supplemented by interviews with individual class teachers of the respective primary school grades. The main research aim of the empirical part was to find out how the interaction between the teacher and the pupils takes place in the classroom.
Klíčová slova
Výuková komunikace, komunikační struktura, IRF struktura
Klíčová slova v angličtině
Educational communication, communication patterns, IRF structure
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o komunikaci ve školní třídě na 1. stupni ZŠ.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o výukové komunikaci a komunikačních strukturách ve vyučování.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a interview s učiteli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o komunikaci ve školní třídě na 1. stupni ZŠ.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o výukové komunikaci a komunikačních strukturách ve vyučování.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a interview s učiteli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Mareš, J. (2016). Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost. Pedagogika, 66(3), 250–289.
Molinari, L., & Mameli, C. (2015). Triadické interakce ve výukové komunikaci. Studia Paedagogica, 20(3), 7–19.
Rustandi, A. (2017). An analysis of IRF (Initiation-Response-Feedback) on classroom interaction in EFL speaking class. EduLite: Journal of English Education, Literature, and Culture, 2(1), 239-250.
Šeďová, K. (2019). Mluvit, či nemluvit? Participace na výukové komunikaci očima vokálních a tichých žáků a jejich učitelek. Orbis Scholae, 13(2), 65-94.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., Sedláček, M., Majcík, M., & Navrátilová, J. (2021). Výuková komunikace. Brno: Munipress.
Seznam doporučené literatury
Mareš, J. (2016). Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost. Pedagogika, 66(3), 250–289.
Molinari, L., & Mameli, C. (2015). Triadické interakce ve výukové komunikaci. Studia Paedagogica, 20(3), 7–19.
Rustandi, A. (2017). An analysis of IRF (Initiation-Response-Feedback) on classroom interaction in EFL speaking class. EduLite: Journal of English Education, Literature, and Culture, 2(1), 239-250.
Šeďová, K. (2019). Mluvit, či nemluvit? Participace na výukové komunikaci očima vokálních a tichých žáků a jejich učitelek. Orbis Scholae, 13(2), 65-94.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., Sedláček, M., Majcík, M., & Navrátilová, J. (2021). Výuková komunikace. Brno: Munipress.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji práci kultivovaně. Vedoucí práce hodnotil práci chvalitebně, upozorňoval však na skutečnost, že studentka nepracuje v některých případech s aktuálními tezemi. Navíc textu schází dle názoru hodnotitele odbornost a dynamika a čtenář se ztrácí. V empirické části jsou identifikovány zajímavé podněty. Oponent hodnotí přínosnost práce, vytýká však jazykovou, stylistickou stránku textu a absenci vědeckého jazyka. Otázky oponenta, vedoucího i komise studentka zodpovídala adekvátně, v některých případech s nepřesnostmi.