Diplomová práce se zabývá analýzou narativních schopností žáků na počátku školní docházky. Cílem práce bylo zjistit úroveň narativních schopností žáků na počátku školní docházky při samostatném vyprávění příběhu. Už při zápisu do první třídy by děti měly být schopny povyprávět nějaký příběh či pohádku. Na počátku školní docházky by tedy žáci měli disponovat určitou úrovní narativních schopností, a proto byla hlavním zaměřením práce podrobnější analýza dětmi vyprodukovaných narativ. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické. Teoretická část je zaměřena na sumarizaci teoretických poznatků o vývoji dětského jazykového poznávání, vývoji narativních schopností a vztahu předčítání rodičů dětem k jejich vypravěčským schopnostem. V části výzkumné jsou prezentována zjištění výzkumu, který byl realizován s dětmi prostřednictvím testu produkce příběhu a s jejich rodiči prostřednictvím dotazníku. V závěru práce jsou interpretovány výsledky a limity výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with analysis of pupils´ narrative abilities at the beginning of school attending. The aim of this thesis was to find the level of pupils´ narrative abilities at the beginning of their school attending while narrating their stories individually. Children should be able to narrate a story or a fairy tale during their enrolment for their first class at primary school. At the beginning of a school year pupils should have certain level of narrative abilities that is why more detailed analysis of narratives produced by children was the main focus of this thesis. This work consists of two parts - theoretical and empirical. The theoretical part is focused on a summarization of theoretical knowledge about the development of children´s language learning, development of narrative abilities and relation between parents´ reading to their children and children´s narrative abilities. The empirical part presents the findings of a research which was put into practice with children by a story creation test and with their parents by a questionnaire. The conclusion of this thesis interprets the results and limits of the research.
Diplomová práce se zabývá analýzou narativních schopností žáků na počátku školní docházky. Cílem práce bylo zjistit úroveň narativních schopností žáků na počátku školní docházky při samostatném vyprávění příběhu. Už při zápisu do první třídy by děti měly být schopny povyprávět nějaký příběh či pohádku. Na počátku školní docházky by tedy žáci měli disponovat určitou úrovní narativních schopností, a proto byla hlavním zaměřením práce podrobnější analýza dětmi vyprodukovaných narativ. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické. Teoretická část je zaměřena na sumarizaci teoretických poznatků o vývoji dětského jazykového poznávání, vývoji narativních schopností a vztahu předčítání rodičů dětem k jejich vypravěčským schopnostem. V části výzkumné jsou prezentována zjištění výzkumu, který byl realizován s dětmi prostřednictvím testu produkce příběhu a s jejich rodiči prostřednictvím dotazníku. V závěru práce jsou interpretovány výsledky a limity výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with analysis of pupils´ narrative abilities at the beginning of school attending. The aim of this thesis was to find the level of pupils´ narrative abilities at the beginning of their school attending while narrating their stories individually. Children should be able to narrate a story or a fairy tale during their enrolment for their first class at primary school. At the beginning of a school year pupils should have certain level of narrative abilities that is why more detailed analysis of narratives produced by children was the main focus of this thesis. This work consists of two parts - theoretical and empirical. The theoretical part is focused on a summarization of theoretical knowledge about the development of children´s language learning, development of narrative abilities and relation between parents´ reading to their children and children´s narrative abilities. The empirical part presents the findings of a research which was put into practice with children by a story creation test and with their parents by a questionnaire. The conclusion of this thesis interprets the results and limits of the research.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o mluvených narativech dětí.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na dětskou řeč, narativa, vypravěčské schopnosti a strukturu příběhů.
Příprava metodologie výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím testu produkce příběhu a dotazníku pro rodiče žáků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o mluvených narativech dětí.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na dětskou řeč, narativa, vypravěčské schopnosti a strukturu příběhů.
Příprava metodologie výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím testu produkce příběhu a dotazníku pro rodiče žáků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Bar-On, A., & Ravid, D. (2018). Handbook of Communication Disorders. Berlin: De Gruyter Mouton.
Doláková, S. (2015). Umíte to s pohádkou? Práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
Náhlíková, A. (2015). Analýza struktury a koherence dětských narativ (se zaměřením na rozdíl mezi narativy chlapců a dívek). Didaktické studie, 7(2), 116-135.
Náhlíková, A. (2016). Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku. Jazyk a kultúra, 25-26, 90-103.
Náhlíková, A. (2017). Hlavní postava v narativech dětí mladšího školního věku. Jazykovědné aktuality, 54(1-2), 44-50.
Seznam doporučené literatury
Bar-On, A., & Ravid, D. (2018). Handbook of Communication Disorders. Berlin: De Gruyter Mouton.
Doláková, S. (2015). Umíte to s pohádkou? Práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
Náhlíková, A. (2015). Analýza struktury a koherence dětských narativ (se zaměřením na rozdíl mezi narativy chlapců a dívek). Didaktické studie, 7(2), 116-135.
Náhlíková, A. (2016). Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku. Jazyk a kultúra, 25-26, 90-103.
Náhlíková, A. (2017). Hlavní postava v narativech dětí mladšího školního věku. Jazykovědné aktuality, 54(1-2), 44-50.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí vyzdvihuje spolupráci se studentkou, která byla velmi připravená a pečlivá. Tohle se také pozitivně odrazilo v celé práci, kde se snaha studentky projevila. V teoretické části systematicky studentka pracuje s odborným pojetím, které se adekvátně zužuje k podstatě problematiky. V praktické části hodnotí pozitivně, vedoucí práce, bohatost dat a zvládnutí adekvátnosti mikro i makro struktury. Oponentka práce také pozitivně hodnotí koncepci práce. V teoretické části však shledává odklon od základní teoretické koncepce a nadbytečné využití některých kapitol. V praktické části by oponentka chtěla upřesnit některou z hypotéz, která nekoreluje se zpracováním dílčích dat. Studentka adekvátně odpověděla otázky položené vedoucím i oponentem.