Výzkumná diplomová práce se zabývá vzděláváním a začleňováním žáků cizinců na české základní škole. Cílem diplomové práce je zkoumat konkrétní případ inkluze dvou žáků vietnamského původu na základní škole ve Zlínském kraji. Teoretická část je věnována sumarizaci dosavadních poznatků o vzdělávání dětí cizinců na českých základních školách. Praktická část je založená na kvalitativním výzkumu v designu případové studie, jehož data byla získána zúčastněným pozorováním dvou dětí vietnamského původu ve vyučovacích hodinách, polostrukturovanými rozhovory s pedagogickými pracovníky a terénními poznámkami. Výsledky výzkumu ukazují, jak probíhá vzdělávání žáků vietnamského původů v konkrétní třídě, jak jsou tito žáci začleňováni do třídního kolektivu a jakou roli v jejich integraci sehrává vzdělávací obor výtvarná výchova. V závěru práce jsou interpretovány výsledky výzkumu a formulována konkrétní doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The research diploma thesis deals with the education and integration of foreign pupils at the Czech primary school. The aim of the diploma thesis is to examine a specific case of inclusion of two pupils of Vietnamese origin at a primary school in the Zlín region. The theoretical part is devoted to summarizing the existing knowledge about the education of foreign students in Czech primary schools. The practical part is based on qualitative research in the design of a case study, the data of which were obtained by participatory observation of two students of Vietnamese origin in class, semi-structured interviews with teachers and field notes. The results of the research show how the education of pupils of Vietnamese origin takes place in a specific class, how these pupils are integrated into the class group and what role the educational field of Art Education plays in their integration. At the end of the thesis, the research results are interpreted and specific recommendations for practice are formulated.
immigrant child, support for the integration of immigrant pupils, immigrant pupils education, Art Education
Rozsah průvodní práce
99
Jazyk
CZ
Anotace
Výzkumná diplomová práce se zabývá vzděláváním a začleňováním žáků cizinců na české základní škole. Cílem diplomové práce je zkoumat konkrétní případ inkluze dvou žáků vietnamského původu na základní škole ve Zlínském kraji. Teoretická část je věnována sumarizaci dosavadních poznatků o vzdělávání dětí cizinců na českých základních školách. Praktická část je založená na kvalitativním výzkumu v designu případové studie, jehož data byla získána zúčastněným pozorováním dvou dětí vietnamského původu ve vyučovacích hodinách, polostrukturovanými rozhovory s pedagogickými pracovníky a terénními poznámkami. Výsledky výzkumu ukazují, jak probíhá vzdělávání žáků vietnamského původů v konkrétní třídě, jak jsou tito žáci začleňováni do třídního kolektivu a jakou roli v jejich integraci sehrává vzdělávací obor výtvarná výchova. V závěru práce jsou interpretovány výsledky výzkumu a formulována konkrétní doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The research diploma thesis deals with the education and integration of foreign pupils at the Czech primary school. The aim of the diploma thesis is to examine a specific case of inclusion of two pupils of Vietnamese origin at a primary school in the Zlín region. The theoretical part is devoted to summarizing the existing knowledge about the education of foreign students in Czech primary schools. The practical part is based on qualitative research in the design of a case study, the data of which were obtained by participatory observation of two students of Vietnamese origin in class, semi-structured interviews with teachers and field notes. The results of the research show how the education of pupils of Vietnamese origin takes place in a specific class, how these pupils are integrated into the class group and what role the educational field of Art Education plays in their integration. At the end of the thesis, the research results are interpreted and specific recommendations for practice are formulated.
immigrant child, support for the integration of immigrant pupils, immigrant pupils education, Art Education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vzdělávání žáků z odlišného sociokulturního prostředí.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o vzdělávání žáků na prvním stupni české základní školy.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu formou pozorování a polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vzdělávání žáků z odlišného sociokulturního prostředí.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o vzdělávání žáků na prvním stupni české základní školy.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu formou pozorování a polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál.
Polat, S., & Güncavdi, G. (2020). Empowering multiculturalism and peacebuilding in schools. Hershey: IGI Global.
Stadlerová, H. (2015). Speciálnívýtvarná výchova v pomáhajících profesích. Brno: Masarykova univerzita.
Záleská, K. (2020). Podpora školní adaptace dětí-cizinců : náhled do české a norské praxe. Brno: Masarykova univerzita.
Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál.
Polat, S., & Güncavdi, G. (2020). Empowering multiculturalism and peacebuilding in schools. Hershey: IGI Global.
Stadlerová, H. (2015). Speciálnívýtvarná výchova v pomáhajících profesích. Brno: Masarykova univerzita.
Záleská, K. (2020). Podpora školní adaptace dětí-cizinců : náhled do české a norské praxe. Brno: Masarykova univerzita.
Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Vedoucí práce doc. Stadlerová poukazuje na důležitost a aktuálnost tématu. Pozitivně hodnotí způsob myšlení nad tématem. Způsob zpracování hodnotí jako přínosný. Oponentka práce dr. Vašíková oceňuje práci s odbornou literaturou v teoretické části. Doporučuje však vhodněji využívat autorský text. Empirickou část hodnotí pozitivně, avšak některé významové kategorie by mohly nést lepší název. Vedoucí práce položila otázky, které se orientovaly na využití výsledků výzkumu v praxi. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Dr. Navrátilová položila otázku ohledně rozdílnosti participantů. Dále poukazuje na nepříliš vhodné formulace některých výzkumných otázek. Prof. Gavora položil dotaz ohledně pozitivního vlivu žáků s odlišného sociokulturního prostředí na ostatní žáky. Studentka odpověděla s dopomocí. Dr. Matušů se dotazovala na specifičnost začleňování vietnamských žáků do třídy. Studentka dokázala odpovědět. Proběhla diskuze s komisí.