Diplomová práce se zabývá tématem globálních společenských problémů v interpretaci dětí mladšího školského věku. Cílem práce bylo zjistit, jak děti od první do páté třídy interpretují vybrané společenské problémy v globálním charakteru. Práce má empirický charakter. V teoretické části se autorka věnuje sumarizaci poznatků o utváření dětských naivních teorií a globálních společenských problémech. Ve výzkumné části jsou prezentována zjištění výzkumu, který byl realizován mezi dětmi od první do páté třídy, prostřednictvím analýzy interview. Zjištění byla doplněna kresbou, na které děti pracovaly vzápětí po rozhovoru. V závěru práce jsou interpretovány a porovnány výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the topic of global social issues in interpretation of children of lower age. The thesis aims are to determine, how children between first and fifth grade interpret selected social issues in global measure. The thesis has an empirical character. The author summarizes the knowledge about the concept of constitutions children's naive theories and social issues in global measure. The research part presents the research outcomes that were conducted among children of lower age by analysing interviews. Children's drawing on which they worked after the interview supplemented the results. In the conclusion of the thesis, the research results are interpreted and compared.
Klíčová slova
naivní teorie, dítě mladšího školského věku, globální společenské problémy, chudoba, potravinový problém, populační problém, válečný konflikt, terorismus, pandemie covid-19
Klíčová slova v angličtině
naive theories, child of lower age, global social issues, poverty, hunger, population issues, war conflict, terrorism, pandemic covid-19
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem globálních společenských problémů v interpretaci dětí mladšího školského věku. Cílem práce bylo zjistit, jak děti od první do páté třídy interpretují vybrané společenské problémy v globálním charakteru. Práce má empirický charakter. V teoretické části se autorka věnuje sumarizaci poznatků o utváření dětských naivních teorií a globálních společenských problémech. Ve výzkumné části jsou prezentována zjištění výzkumu, který byl realizován mezi dětmi od první do páté třídy, prostřednictvím analýzy interview. Zjištění byla doplněna kresbou, na které děti pracovaly vzápětí po rozhovoru. V závěru práce jsou interpretovány a porovnány výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the topic of global social issues in interpretation of children of lower age. The thesis aims are to determine, how children between first and fifth grade interpret selected social issues in global measure. The thesis has an empirical character. The author summarizes the knowledge about the concept of constitutions children's naive theories and social issues in global measure. The research part presents the research outcomes that were conducted among children of lower age by analysing interviews. Children's drawing on which they worked after the interview supplemented the results. In the conclusion of the thesis, the research results are interpreted and compared.
Klíčová slova
naivní teorie, dítě mladšího školského věku, globální společenské problémy, chudoba, potravinový problém, populační problém, válečný konflikt, terorismus, pandemie covid-19
Klíčová slova v angličtině
naive theories, child of lower age, global social issues, poverty, hunger, population issues, war conflict, terrorism, pandemic covid-19
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o globálních světových problémech.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na žákovské interpretace sociálních globálních problémů.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím kresby a interview s žáky mladšího školního věku.
Zpracování, analýza a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení do praxe primárních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o globálních světových problémech.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na žákovské interpretace sociálních globálních problémů.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím kresby a interview s žáky mladšího školního věku.
Zpracování, analýza a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení do praxe primárních škol.
Seznam doporučené literatury
Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
Delfos, M. (2018). Pověz mi...: jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Praha: Portál.
Hite, K., & Seitz, J. (2016). Global issues: An introduction. New Jersey: Wiley Blackwell.
Jeníček, V., & Foltýn, J. (2010). Globální problémy světa v ekonomických souvislostech. Praha: C. H. Beck.
Soukup, V. (2011). Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
Delfos, M. (2018). Pověz mi...: jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Praha: Portál.
Hite, K., & Seitz, J. (2016). Global issues: An introduction. New Jersey: Wiley Blackwell.
Jeníček, V., & Foltýn, J. (2010). Globální problémy světa v ekonomických souvislostech. Praha: C. H. Beck.
Soukup, V. (2011). Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce konstatuje, že téma práce je velmi náročné pro zpracování a vyzdvihuje kreativitu a přístup studentky. Teoretická část má charakter jednoduché kompilátní podoby. Empirickou část považuje, vedoucí práce, za kvalitní část práce a vyzdvihuje zejména realizaci a zpracování dat. Interpretace dat projevuje nedostatky, zejména ve kvalitě syntézy dat. Celkově je práce hodnocena jako zdařilá a přiměřená. Oponent práce se vyjadřuje k teoretické části poměrně pozitivně. Kvalitnější by mohla být práce s literárními zdroji a některé kapitoly by zasloužily hlubší propracování. Empirickou část hodnotí, oponent práce, jako ambiciózní. Připomínky a slabší stránky se objevují v interpretaci dat a kódování. Na otázky vedoucího a oponenta práce odpověděla studentka adekvátně.