Tato diplomová práce se zaměřuje na projevy dominance v řeči učitele na prvním stupni základní školy. Cílem je zjistit, zda se tyto projevy vyskytují u učitelů prvního stupně základní školy. Výzkumného šetření se zúčastnilo pět učitelů základní školy, kteří byli pozorováni v třech vyučovacích hodinách. Hlavní metodou při sběru dat je pozorování, které je doplněno o interview. Bylo zjištěno, že učitelé projevují dominanci v několika kategoriích, ovšem svou dominanci si neuvědomují.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the manifestations of dominance in the speech of a teacher in the first stage of primary school. The aim is to find out whether these manifestations occur in first grade elementary school teachers. Five primary school teachers participated in the research investigation and were observed in three lessons. The main method in data collection is observation which is supplemented by interview. It was found that the teachers show dominance in several categories, but they are not aware of their dominance.
Tato diplomová práce se zaměřuje na projevy dominance v řeči učitele na prvním stupni základní školy. Cílem je zjistit, zda se tyto projevy vyskytují u učitelů prvního stupně základní školy. Výzkumného šetření se zúčastnilo pět učitelů základní školy, kteří byli pozorováni v třech vyučovacích hodinách. Hlavní metodou při sběru dat je pozorování, které je doplněno o interview. Bylo zjištěno, že učitelé projevují dominanci v několika kategoriích, ovšem svou dominanci si neuvědomují.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the manifestations of dominance in the speech of a teacher in the first stage of primary school. The aim is to find out whether these manifestations occur in first grade elementary school teachers. Five primary school teachers participated in the research investigation and were observed in three lessons. The main method in data collection is observation which is supplemented by interview. It was found that the teachers show dominance in several categories, but they are not aware of their dominance.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o interakci a výukové komunikaci na prvním stupni základní školy.
Vymezení teoretických východisek zabývajících se řečí učitele ve školní třídě.
Vymezení výzkumného problému a stanovení cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou nestrukturovaného pozorování a interview s učiteli prvního stupně základních škol.
Zpracování a vyhodnocení dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi primárního vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o interakci a výukové komunikaci na prvním stupni základní školy.
Vymezení teoretických východisek zabývajících se řečí učitele ve školní třídě.
Vymezení výzkumného problému a stanovení cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou nestrukturovaného pozorování a interview s učiteli prvního stupně základních škol.
Zpracování a vyhodnocení dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi primárního vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Mareš, J. (2013). Nevhodné chování učitelů k žákům a studentům. StudiaPaedagogica, 18(1), 7–36.
Simonds, J. Ch., & Cooper, S. J. (2014). Communication for the Classroom Teacher. Harlow: Essex.
Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Ostravská univerzita.
Šeďová, K. (2015). Moc v dialogickém vyučování. Pedagogická orientace 25(1), 32 - 62.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., Sedláček, M., Majcík, M., & Navrátilová, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.
Šmardová, A. (2016). Neverbální chování učitelů ve vyučovacích hodinách. Studia pedagogica, 21(1), 127 - 137.
Seznam doporučené literatury
Mareš, J. (2013). Nevhodné chování učitelů k žákům a studentům. StudiaPaedagogica, 18(1), 7–36.
Simonds, J. Ch., & Cooper, S. J. (2014). Communication for the Classroom Teacher. Harlow: Essex.
Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Ostravská univerzita.
Šeďová, K. (2015). Moc v dialogickém vyučování. Pedagogická orientace 25(1), 32 - 62.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., Sedláček, M., Majcík, M., & Navrátilová, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.
Šmardová, A. (2016). Neverbální chování učitelů ve vyučovacích hodinách. Studia pedagogica, 21(1), 127 - 137.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí práci jako náročnějí na zpracování. Teoretická část je zaměřena spíše obecně na výukovou komunikace. Absentuje pojetí řeči učitele ve výuce. Výhodu však shledává, vedoucí práce, ve vyhledání výzkumného vzorku, avšak jeho zpracování a časová dotace snižují úroveň práce. Stylistická a gramatická stránka práce je na nízké úrovni. Hodnocení také ovlivnilo schopnost studentky v závěru vyzdvihnout zjištěná data a ukázal se také potenciál práce. Oponent práce se v teoretické části shoduje s vedoucí práce. Vytýká také stylistiku a nevhodnost zpracování některých témat. Zásadní nedostatky se objevují v rozhovorech. Studentce je výtýkáno obecné zaměření a nedostatečné zpracování kvality. Studentka odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce.