Diplomová práce se zabývá hodnocením obtížnosti učebnic přírodovědy pro první stupeň základní školy. Teoretická část sumarizuje poznatky o předmětu přírodověda, objasňuje základní pojmy teorie a evaluace učebnic a prezentuje vybrané výzkumy učebnic realizované v zahraničí a České republice. Praktická část je založena na kvantitativně orientovaném výzkumu, jehož cílem je vypočítat potenciální náročnost a přiměřenost výkladových textů v současných učebnicích přírodovědy pro 4. a 5. ročník základní školy. Předmětem výzkumu je 6 učebnic přírodovědy pro 4. a 5. ročník, které byly řediteli a učiteli základních škol uváděné jako nejvíce využívané. K analýze těchto učebnic je použita komplexní metoda měření obtížnosti textu. Dále jsou metodou strukturovaného interview zjišťovány názory učitelů prvního stupně základní školy na vybrané učebnice přírodovědy. Výsledky výzkumu prokázaly, že žádná z učebnic nevykazuje příliš jednoduchý nebo mimořádně obtížný text.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the evaluation of the difficulty of natural science textbooks for the first grade of primary school. The theoretical part summarizes the knowledge about the subject of natural science, explains the basic concepts of theory and evaluation of textbooks and presents selected research on textbooks conducted abroad and in the Czech Republic. The practical part is based on a quantitative research, which aims to calculate the potential difficulty and adequacy interpretation of texts in current natural science textbooks for 4th and 5th year of primary school. The subject of the research are 6 natural science textbooks for grades 4th and 5th that were featured as the most used by primary school principals and teachers. For analysis these textbooks the comprehensive text difficulty measure method was used. Furthermore, the opinions of first grade primary school teachers on the selected natural science textbooks are investigated using the structured interview method. The results of the research showed that none of the textbooks exhibit overly easy or extremely difficult text.
Klíčová slova
učebnice přírodovědy, obtížnost textu, hodnocení učebnic, názory učitelů na učebnice, rastr
Klíčová slova v angličtině
natural science textbooks, text difficulty, textbook evaluation, views of teachers on textbooks, checklist
Rozsah průvodní práce
106 s. (205 840 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hodnocením obtížnosti učebnic přírodovědy pro první stupeň základní školy. Teoretická část sumarizuje poznatky o předmětu přírodověda, objasňuje základní pojmy teorie a evaluace učebnic a prezentuje vybrané výzkumy učebnic realizované v zahraničí a České republice. Praktická část je založena na kvantitativně orientovaném výzkumu, jehož cílem je vypočítat potenciální náročnost a přiměřenost výkladových textů v současných učebnicích přírodovědy pro 4. a 5. ročník základní školy. Předmětem výzkumu je 6 učebnic přírodovědy pro 4. a 5. ročník, které byly řediteli a učiteli základních škol uváděné jako nejvíce využívané. K analýze těchto učebnic je použita komplexní metoda měření obtížnosti textu. Dále jsou metodou strukturovaného interview zjišťovány názory učitelů prvního stupně základní školy na vybrané učebnice přírodovědy. Výsledky výzkumu prokázaly, že žádná z učebnic nevykazuje příliš jednoduchý nebo mimořádně obtížný text.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the evaluation of the difficulty of natural science textbooks for the first grade of primary school. The theoretical part summarizes the knowledge about the subject of natural science, explains the basic concepts of theory and evaluation of textbooks and presents selected research on textbooks conducted abroad and in the Czech Republic. The practical part is based on a quantitative research, which aims to calculate the potential difficulty and adequacy interpretation of texts in current natural science textbooks for 4th and 5th year of primary school. The subject of the research are 6 natural science textbooks for grades 4th and 5th that were featured as the most used by primary school principals and teachers. For analysis these textbooks the comprehensive text difficulty measure method was used. Furthermore, the opinions of first grade primary school teachers on the selected natural science textbooks are investigated using the structured interview method. The results of the research showed that none of the textbooks exhibit overly easy or extremely difficult text.
Klíčová slova
učebnice přírodovědy, obtížnost textu, hodnocení učebnic, názory učitelů na učebnice, rastr
Klíčová slova v angličtině
natural science textbooks, text difficulty, textbook evaluation, views of teachers on textbooks, checklist
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o učebnicích v přírodovědném vzdělávání na 1. stupni ZŠ.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o učebnicích přírodovědy z pohledu pedagogického výzkumu.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace výzkumu prostřednictvím interview s učiteli a měření obtížnosti didaktického textu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o učebnicích v přírodovědném vzdělávání na 1. stupni ZŠ.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o učebnicích přírodovědy z pohledu pedagogického výzkumu.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace výzkumu prostřednictvím interview s učiteli a měření obtížnosti didaktického textu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Maňák, J., & Klapko, D. (2006). Učebnice pod lupou. Brno: Paido.
Maňák, J., & Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
Sikorová, Z. (2007). Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita.
Stará, J., Chvál, M., & Starý, K. (2017). The role of textbooks in primary education. e-Pedagogium, 17(4), 60-69. https://doi.org/10.5507/epd.2017.053
Studentka prezentovala práci připraveně - definovala teoretické pojmy, představila empirickou část diplomové práce. Vedoucí práce oceňuje ucelenou koncepci, ale má výhrady k absenci zahraničních zdrojů. Oponent hodnotí zpracování teoretické část na solidní úrovni a detailní popis výsledků. Otázky komise studentka zodpovídala adekvátně a erudovaně s drobnými nepřesnostmi.