Tato diplomová práce se zabývá pohledem učitelů 1. stupně ZŠ na domácí úkoly. Jejím cílem bylo zjistit názory učitelů prvního stupně ZŠ na domácí úkoly a jejich praktiky. Data byla sbírána prostřednictvím vytvořeného dotazníku. Výzkumný soubor tvořilo 378 učitelů prvního stupně ZŠ Zlínského a Olomouckého kraje. Výsledky této práce byly následně diskutovány a porovnány se zjištěními ostatních studií z literatury.
Anotace v angličtině
The target of the thesis is to introduce a view on homeworks from the perspectives of teachers. The main aim was to determine opinions of teachers to homeworks and describe their practices when giving assignments. The data submitted in this work were collected in a questionnaire created for this purpose. 378 primary school teachers from the Zlín and Olomouc regions took part in the research. The results of my research were subsequently discussed and compared with findings from selected literature.
Klíčová slova
domácí příprava, domácí úkol, didaktické strategie učitele
Klíčová slova v angličtině
home preparation, homework, didactic strategies of the teacher
Rozsah průvodní práce
83 s. (117 123 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá pohledem učitelů 1. stupně ZŠ na domácí úkoly. Jejím cílem bylo zjistit názory učitelů prvního stupně ZŠ na domácí úkoly a jejich praktiky. Data byla sbírána prostřednictvím vytvořeného dotazníku. Výzkumný soubor tvořilo 378 učitelů prvního stupně ZŠ Zlínského a Olomouckého kraje. Výsledky této práce byly následně diskutovány a porovnány se zjištěními ostatních studií z literatury.
Anotace v angličtině
The target of the thesis is to introduce a view on homeworks from the perspectives of teachers. The main aim was to determine opinions of teachers to homeworks and describe their practices when giving assignments. The data submitted in this work were collected in a questionnaire created for this purpose. 378 primary school teachers from the Zlín and Olomouc regions took part in the research. The results of my research were subsequently discussed and compared with findings from selected literature.
Klíčová slova
domácí příprava, domácí úkol, didaktické strategie učitele
Klíčová slova v angličtině
home preparation, homework, didactic strategies of the teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pojetí domácích úkolů na 1. stupni základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na přístupy učitelů k domácím úkolům v primárním vzdělávání.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pojetí domácích úkolů na 1. stupni základní školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na přístupy učitelů k domácím úkolům v primárním vzdělávání.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele 1. stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Davidovitch, N., & Yavich, R. (2017). Views of Students, Parents, and Teachers on Homework in Elementary School. Canadian Center of Science and Education,10(10), 90–108.
Fiala, J. (2020). Domácí úkoly z matematiky v distančním vzdělávání. Pedagogická orientace, 30(2), 192–212
Holte, K. L. (2016). Homework in primary school: Could it be made more child-friendly? Studia paedagogica, 21(4), 13–33.
Özenç, M. (2021). What do the primary school teachers think about homework? International Online Journal ofEducation and Teaching, 8(1), 381–400.
Rokos, L., & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace,30(2), 122–155.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Davidovitch, N., & Yavich, R. (2017). Views of Students, Parents, and Teachers on Homework in Elementary School. Canadian Center of Science and Education,10(10), 90–108.
Fiala, J. (2020). Domácí úkoly z matematiky v distančním vzdělávání. Pedagogická orientace, 30(2), 192–212
Holte, K. L. (2016). Homework in primary school: Could it be made more child-friendly? Studia paedagogica, 21(4), 13–33.
Özenç, M. (2021). What do the primary school teachers think about homework? International Online Journal ofEducation and Teaching, 8(1), 381–400.
Rokos, L., & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace,30(2), 122–155.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce dr. Petrů Puhrová ocenila distinkci klíčových pojmů k tématu v teoretické a také empirické části. Vedoucí práce pozitivně hodnotí použití zahraniční literatury. Vedoucí práce oceňuje spolupráci se studentkou. Oponentka práce dr. Petrová oceňuje přehled stěžejních konceptů prezentovaný v teoretické části. Upozorňuje však na potřebu kritičtějšího pohledu v diskuzi. Oponentka také upozorňuje na interpretaci výsledků vzhledem k věku participantů. Vedoucí práce položila otázku týkající se praktického využití výzkumných zjištění. Studentka odpověděla samostatně. Dr. Navrátilová položila dotaz týkající se vymezení smysluplného domácího úkolu. Studentka dokázala odpovědět. Oponentka práce položila otázku týkající se využívání domácího úkolu. Studentka dokázala odpovědět. Oponentka práce se dotazovala na věk učitelů jako proměnnou ve stanovených hypotézách. Studentka odpověděla adekvátně. Prof. Gavora poukázal na využití pouze jedné výzkumné metody. Prof. Gavora se dotazoval na vztah domácího úkolu a role rodičů v domácí přípravě. Dr. Matušů poukázala na limity v hypotézách a formulacích interpretací.