Předkládaná teoreticko - empirická diplomová práce se zabývá komunikací žáků mladšího školního věku při skupinové práci. Teoretická část sumarizuje poznatky k výukové komunikaci ve školní třídě se zaměřením na participaci žáků a na představení specifik a výhod skupinové práce. Cílem empirické části bylo zjistit, jak probíhá komunikace mezi žáky při skupinové práci ve školní třídě. Tato zjištění se opírají o kvalitativní analýzu datového materiálu získaného na základě nestrukturovaného pozorování žáků čtvrtých a pátých tříd ve školní třídě. Tato zjištění byla doplněna o interview s učiteli pracujícími na základních školách, kteří uplatňují ve své třídě skupinovou práci. Výsledkem je pohled na komunikační projevy žáků při práci ve skupině.
Anotace v angličtině
The presented theoretical-empirical diploma thesis deals with the communication of pupils of younger school age during group work. Theoretical part describes the summarization of knowledge for educational communication in the school classroom with a focus on pupils participation and on presenting the specifics and advantages of group work. The aim of the empirical part was to find out how communication between pupils takes place during group work in the classroom. These findings are based on a qualitative analysis of data material obtained through unstructured observation of fourth and fifth grade pupils in the school class. The findings were complemented by interviews with primary school teachers who apply group work in their classrooms. The result is a view of the communication manifestations of pupils working in a group.
Klíčová slova
Výuková komunikace ve školní třídě, angažovanost žáků, skupinová práce žáků
Klíčová slova v angličtině
Educational communication in the school class, pupils' involvement, group work of pupils
Rozsah průvodní práce
82
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná teoreticko - empirická diplomová práce se zabývá komunikací žáků mladšího školního věku při skupinové práci. Teoretická část sumarizuje poznatky k výukové komunikaci ve školní třídě se zaměřením na participaci žáků a na představení specifik a výhod skupinové práce. Cílem empirické části bylo zjistit, jak probíhá komunikace mezi žáky při skupinové práci ve školní třídě. Tato zjištění se opírají o kvalitativní analýzu datového materiálu získaného na základě nestrukturovaného pozorování žáků čtvrtých a pátých tříd ve školní třídě. Tato zjištění byla doplněna o interview s učiteli pracujícími na základních školách, kteří uplatňují ve své třídě skupinovou práci. Výsledkem je pohled na komunikační projevy žáků při práci ve skupině.
Anotace v angličtině
The presented theoretical-empirical diploma thesis deals with the communication of pupils of younger school age during group work. Theoretical part describes the summarization of knowledge for educational communication in the school classroom with a focus on pupils participation and on presenting the specifics and advantages of group work. The aim of the empirical part was to find out how communication between pupils takes place during group work in the classroom. These findings are based on a qualitative analysis of data material obtained through unstructured observation of fourth and fifth grade pupils in the school class. The findings were complemented by interviews with primary school teachers who apply group work in their classrooms. The result is a view of the communication manifestations of pupils working in a group.
Klíčová slova
Výuková komunikace ve školní třídě, angažovanost žáků, skupinová práce žáků
Klíčová slova v angličtině
Educational communication in the school class, pupils' involvement, group work of pupils
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti komunikace žáků mladšího školního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na komunikaci žáků ve školní třídě.
Příprava metodologie výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím nestrukturovaného pozorování žáků ve třídě a interview s učiteli prvního stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich vyhodnocení a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti komunikace žáků mladšího školního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na komunikaci žáků ve školní třídě.
Příprava metodologie výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím nestrukturovaného pozorování žáků ve třídě a interview s učiteli prvního stupně základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich vyhodnocení a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Kasíková, H. (2017). Kooperativní učení na školách: tři pohledy, tři výhledy. Pedagogika, 67(2), 106-125.
Sitná, D. (2013). Metoda aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
Stramkale, L. (2018). Student´s communication activity in small group learning. Rural Environment. Education. Personality. Proceedings of the 11th International Scientific Conference, 11, 237-243.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., & Švaříček, R. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., & Švaříček, R. (2021). Výuková komunikace. Brno: Munipress.
Seznam doporučené literatury
Kasíková, H. (2017). Kooperativní učení na školách: tři pohledy, tři výhledy. Pedagogika, 67(2), 106-125.
Sitná, D. (2013). Metoda aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
Stramkale, L. (2018). Student´s communication activity in small group learning. Rural Environment. Education. Personality. Proceedings of the 11th International Scientific Conference, 11, 237-243.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., & Švaříček, R. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Šeďová, K., Šalamounová, Z., & Švaříček, R. (2021). Výuková komunikace. Brno: Munipress.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce dr. Navrátilová se vyjádřila k intenzitě spolupráce, kterou hodnotila velmi pozitivně. Vedoucí ocenila snahu o distinkci klíčových pojmů v teoretické části. Studentka sesbírala bohatá data, která vhodně v empirické části interpretovala. Oponent práce prof. Gavora ocenil bohatou literaturu, včetně zahraniční, která je adekvátně využita. Prof. Gavora vyzdvihuje preciznost při procesu zpracování dat. Prof. Gavora navrhl změny, které by přispěly ke zkvalitnění a doplnění metody interview. Vedoucí práce dr. Navrátilová položila otázky týkající se teoretické i empirické části. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky.