Diplomová práce popisuje pojem animovaného politického plakátu, jeho vlastnosti a charakteristiky. V práci rozebírá historické souvislosti vzniku tohoto žánru jako animovaný politický plakát. Rozebírá se několik historických období a srovnávají se jejich metody politické plakátové propagandy. Také práce popisuje některé charakteristické rysy světových politických animovaných plakátů a konkrétně českého animovaného plakátu.
Praktická část popisuje vývoj a tvorbu filmu autora v žánru animovaného politického plakátu.
Anotace v angličtině
Thesis describes the concept of an animated political poster, its features and characteristics. The work examines the historical background of the emergence of such a genre as an animated political poster. Several historical periods are analyzed, and their methods of political poster propaganda are compared. Also, the work describes some of the characteristic features of the political animation posters of the world and specifically the Czech animation poster.
Klíčová slova
animace, plakát, propaganda, animovaný film, bitva u Kadeše, Trajánův sloup, Tapisérie z Bayeux, Lubok, Česko, SSSR
Klíčová slova v angličtině
Animation, poster, propaganda, animated film, Battle of Kadeš, Trajan's Column, Tapestry of Bayeux, Lubok, Czechia, USSR
Rozsah průvodní práce
65 s (89 625 znaků) .
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce popisuje pojem animovaného politického plakátu, jeho vlastnosti a charakteristiky. V práci rozebírá historické souvislosti vzniku tohoto žánru jako animovaný politický plakát. Rozebírá se několik historických období a srovnávají se jejich metody politické plakátové propagandy. Také práce popisuje některé charakteristické rysy světových politických animovaných plakátů a konkrétně českého animovaného plakátu.
Praktická část popisuje vývoj a tvorbu filmu autora v žánru animovaného politického plakátu.
Anotace v angličtině
Thesis describes the concept of an animated political poster, its features and characteristics. The work examines the historical background of the emergence of such a genre as an animated political poster. Several historical periods are analyzed, and their methods of political poster propaganda are compared. Also, the work describes some of the characteristic features of the political animation posters of the world and specifically the Czech animation poster.
Klíčová slova
animace, plakát, propaganda, animovaný film, bitva u Kadeše, Trajánův sloup, Tapisérie z Bayeux, Lubok, Česko, SSSR
Klíčová slova v angličtině
Animation, poster, propaganda, animated film, Battle of Kadeš, Trajan's Column, Tapestry of Bayeux, Lubok, Czechia, USSR
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 20 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části DP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu diplomového projektu a jde tedy o explikaci k diplomovému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému diplomovému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby diplomového praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 8 článků, 4 knihy, alespoň z poloviny se jedná o cizojazyčnou literaturu.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická diplomová práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa magisterského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V diplomovém projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit diplomový projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Diplomový projekt má povinnou minimální stopáž 90 sekund a povinnou maximální stopáž 300 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Diplomový projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 20 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, teoretická část písemné práce, se zabývá vybraným tématem, které se váže k praktické části DP, druhá, praktická část písemné práce, pojednává o praktickém výstupu diplomového projektu a jde tedy o explikaci k diplomovému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému diplomovému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby diplomového praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 8 článků, 4 knihy, alespoň z poloviny se jedná o cizojazyčnou literaturu.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks kroužkové vazby v tisknuté podobě (stačí černobíle).
2. praktická část:
Praktická diplomová práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa magisterského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V diplomovém projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit diplomový projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Diplomový projekt má povinnou minimální stopáž 90 sekund a povinnou maximální stopáž 300 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se započítávají titulky.)
Diplomový projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovodné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Dokončené dílo se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (téma, námět, literární scénář, bodový scénář, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
AULICH, James. War posters: weapons of mass communication. London: Thames and Hudson, 2007, ISBN 9780500251416.
BENDAZZI, Giannalberto. Cartoons: one hundred years of cinema animation. Bloomington, Ind: Indiana University Press, c1994, xxiii, ISBN 0253209374.
CURRY, Andrew, 2012. A War Diary Soars Over Rome. National Geographic [online]. 1888- [cit. 2021-4-17]. Dostupné z: https://www.nationalgeographic.com/trajan-column/article.html
Český animovaný film I 1920-1945. Praha: Národní filmový archiv, 2012, ISBN 9788070041482.
DROBNÝ, Libor, 2009. Politická témata v českém animovaném filmu. Zlín. Bakaláská práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací. Vedoucí práce Milan Šebesta.
DUTKA, Edgar. Minimum z dějin světové animace. 2. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012, obr. příl. ISBN 9788073312534.
KOPAL, Petr. Film a dějiny. 7, Propaganda. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018, ISBN 9788087292440.
NOVOTNÝ, David Jan, 2000. Chcete psát scénář?. 2., dopl. vyd. Praha: Akademie múzických umění, ISBN 808588352x.
Seznam doporučené literatury
AULICH, James. War posters: weapons of mass communication. London: Thames and Hudson, 2007, ISBN 9780500251416.
BENDAZZI, Giannalberto. Cartoons: one hundred years of cinema animation. Bloomington, Ind: Indiana University Press, c1994, xxiii, ISBN 0253209374.
CURRY, Andrew, 2012. A War Diary Soars Over Rome. National Geographic [online]. 1888- [cit. 2021-4-17]. Dostupné z: https://www.nationalgeographic.com/trajan-column/article.html
Český animovaný film I 1920-1945. Praha: Národní filmový archiv, 2012, ISBN 9788070041482.
DROBNÝ, Libor, 2009. Politická témata v českém animovaném filmu. Zlín. Bakaláská práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací. Vedoucí práce Milan Šebesta.
DUTKA, Edgar. Minimum z dějin světové animace. 2. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012, obr. příl. ISBN 9788073312534.
KOPAL, Petr. Film a dějiny. 7, Propaganda. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018, ISBN 9788087292440.
NOVOTNÝ, David Jan, 2000. Chcete psát scénář?. 2., dopl. vyd. Praha: Akademie múzických umění, ISBN 808588352x.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucí praktická: 31. 5. 2022, C - dobře
Hodnocení oponent praktická: 29. 5. 2022, D - uspokojivě
- Práce studentky měly velmi dobrý ohlas u komise, na vznesené připomínky dokázala studentka předložit vlastní argumenty a práci si obhájit.