Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se využíváním témat lidových tradic v hudebních aktivitách dětí v mateřské škole.
Teoretická část blíže popisuje lidové tradice na Znojemsku a zároveň jejich propojení v hudebních aktivitách v mateřské škole. Dále vymezení teoretických východisek zaměřených na začleňování témat o lidových tradicích do kurikula mateřské školy. Tato část práce popisuje lidové tradice v regionu Znojemska v období zimy a jara.
V praktické části je následně zpracována sada hudebních aktivit zaměřených na využití lidových tradic v podmínkách mateřské školy.
Cílem bakalářské práce je zpracování sady hudebních aktivit zaměřených na lidové tradice z oblasti Znojemska. Sada se skládá z jedenácti aktivit, které byly aplikovány ve vybrané mateřské škole. Tato sada aktivit byla evaluována ve vybrané mateřské škole a z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi mateřské školy. Přínosem práce je samotné využití hudebních aktivit v praxi při realizaci lidových tradic v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is of applicational character and using the themes of folk traditions in the musical activities of children in kindergarten.
The theoretical section closely defines the tradition in the Znojmo region as well as their interconnection within the musical activities in the kindergarten. Defining theoretical background focused on the integration of topics about folk traditions into the kindergarten curriculum. This part of the thesis describes the folk tradition in the Znojmo region during winter and springtime. The practical part processes a set of musical activities targeted on using the folk traditions in the conditions of kindergarten.
The aim of the bachelor's thesis is to process a set of musical activities targeted at the folk traditions of the Znojmo region. The set is a collection of eleven activities, which were applied in a selected kindergarten. This set of activities was evaluated in the kindergarten and from the obtained evaluation, a recommendation for the praxis of the kindergarten was compiled. The benefit of the work is the usage of the musical activities in the implementation of the folk traditions in the kindergarten praxis.
Klíčová slova
lidové tradice, hudební aktivity, region Znojemsko
Klíčová slova v angličtině
folk traditions, customs, musical activities, Znojmo region
Rozsah průvodní práce
64 s. (77 700 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se využíváním témat lidových tradic v hudebních aktivitách dětí v mateřské škole.
Teoretická část blíže popisuje lidové tradice na Znojemsku a zároveň jejich propojení v hudebních aktivitách v mateřské škole. Dále vymezení teoretických východisek zaměřených na začleňování témat o lidových tradicích do kurikula mateřské školy. Tato část práce popisuje lidové tradice v regionu Znojemska v období zimy a jara.
V praktické části je následně zpracována sada hudebních aktivit zaměřených na využití lidových tradic v podmínkách mateřské školy.
Cílem bakalářské práce je zpracování sady hudebních aktivit zaměřených na lidové tradice z oblasti Znojemska. Sada se skládá z jedenácti aktivit, které byly aplikovány ve vybrané mateřské škole. Tato sada aktivit byla evaluována ve vybrané mateřské škole a z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi mateřské školy. Přínosem práce je samotné využití hudebních aktivit v praxi při realizaci lidových tradic v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is of applicational character and using the themes of folk traditions in the musical activities of children in kindergarten.
The theoretical section closely defines the tradition in the Znojmo region as well as their interconnection within the musical activities in the kindergarten. Defining theoretical background focused on the integration of topics about folk traditions into the kindergarten curriculum. This part of the thesis describes the folk tradition in the Znojmo region during winter and springtime. The practical part processes a set of musical activities targeted on using the folk traditions in the conditions of kindergarten.
The aim of the bachelor's thesis is to process a set of musical activities targeted at the folk traditions of the Znojmo region. The set is a collection of eleven activities, which were applied in a selected kindergarten. This set of activities was evaluated in the kindergarten and from the obtained evaluation, a recommendation for the praxis of the kindergarten was compiled. The benefit of the work is the usage of the musical activities in the implementation of the folk traditions in the kindergarten praxis.
Klíčová slova
lidové tradice, hudební aktivity, region Znojemsko
Klíčová slova v angličtině
folk traditions, customs, musical activities, Znojmo region
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o lidových tradicích na Znojemsku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na začleňování témat o lidových tradicích do kurikula mateřských škol.
Příprava a zpracování sady hudebních aktivit s využitím lidových tradic v podmínkách mateřských škol.
Realizace sady hudebních aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady hudebních aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o lidových tradicích na Znojemsku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na začleňování témat o lidových tradicích do kurikula mateřských škol.
Příprava a zpracování sady hudebních aktivit s využitím lidových tradic v podmínkách mateřských škol.
Realizace sady hudebních aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady hudebních aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Brettschneiderová, V., & Kubecová, M. (2018). Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Fichnová, K., & Szobiová, E. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
Ilari, B., & Young, S. (Eds.). (2016). Children´s Home Musical Experiences Across the World. Bloomington; Indianapolis: Indiana University Press.
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Kupcová, Z., Nádvorníková, H., Růžičková, V., Svobodová, E., & Vondrušková, A. (2016). Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Šimanovský, Z., & Tichá, A. (2016). Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál.
Šottnerová, D. (2009). Lidové tradice: původ lidových tradic, zvyky, pověry, pranostiky, říkadla a hry. Olomouc: Rubico.
Seznam doporučené literatury
Brettschneiderová, V., & Kubecová, M. (2018). Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Fichnová, K., & Szobiová, E. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
Ilari, B., & Young, S. (Eds.). (2016). Children´s Home Musical Experiences Across the World. Bloomington; Indianapolis: Indiana University Press.
Kubecová, M., Pehelová, M., Slavíková, M., Růžičková, V., & Váňová, H. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Kupcová, Z., Nádvorníková, H., Růžičková, V., Svobodová, E., & Vondrušková, A. (2016). Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Šimanovský, Z., & Tichá, A. (2016). Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál.
Šottnerová, D. (2009). Lidové tradice: původ lidových tradic, zvyky, pověry, pranostiky, říkadla a hry. Olomouc: Rubico.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Prof. Wiegerová shledala nedostatky jak v teoretické, tak výzkumné části. Vzhledem k charakteru práce studentka neuvedla v prezentaci evaluaci, což považuje komise za stěžejní nedostatek. Vyzvali tedy studentku k vyjádření se a prezentaci výsledků, což však bylo neúspěšné. Vedoucí práce hodnotí kladně revitalizaci práce, v některých věcech nastal posun ne však dynamický. Zlepšila se přehlednost textu, ne však empirická část. Nedostatky ve stanovení cílů a dalších částí. Empirická část je stejná jako před úpravou. Oponent práce hodnotí kladně snahu studentky při přepracování práce, avšak nedostatky se objevují v teoretické i empirické části. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta s vážnými nedostatky.