Bakalářská práce má teoreticko-výzkumný charakter a je zaměřena na hračky v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jaká kritéria si stanovují učitelé mateřských škol při výběru hraček a jaké jsou požadavky učitelů na hračky. Teoretická část je zaměřena na hru a hračku v prostředí mateřské školy, na vymezení východisek týkajících se způsobu výběru hraček pro práci učitele v podmínkách mateřských škol a také je zde zmíněna hra a hračko jakožto prvek rozvoje dítěte. V praktické části, která je realizována metodou dotazníkového šetření, jsou zjišťována kritéria, dle kterých učitelé mateřských škol vybírají hračky. Z výzkumu vyplynulo, že nejčastějšími kritérii, dle kterých vybírají učitelé mateřských škol hračky je bezpečnost, věková přiměřenost, edukační charakter, mnohostranné využití, dále pak odolnost, materiál, estetičnost a hygienické ošetření hračky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-research character and is focused on toys in kindergarten. The aim of the work is to find out what criteria are set by kindergarten teachers when choosing toys and what are the teachers' requirements for toys. The theoretical part is focuses on the game and toy in the environment of kindergarten, to define the starting points for the selection of toys for the work of teachers in kindergartens and also mentions the game and toy as an element of child development. In the practical part, which is implemented by a questionnaire survey, the criteria according to which kindergarten teachers select toys are determined. The research showed that the most common criteria according to which kindergarten teachers choose toys are safety, age adequacy, educational character, versatile use, as well as durability, material, aesthetics and hygienic treatment of the toy.
Klíčová slova
hra, hračka, požadavky na hračku
Klíčová slova v angličtině
game, toy, toy requirements
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-výzkumný charakter a je zaměřena na hračky v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jaká kritéria si stanovují učitelé mateřských škol při výběru hraček a jaké jsou požadavky učitelů na hračky. Teoretická část je zaměřena na hru a hračku v prostředí mateřské školy, na vymezení východisek týkajících se způsobu výběru hraček pro práci učitele v podmínkách mateřských škol a také je zde zmíněna hra a hračko jakožto prvek rozvoje dítěte. V praktické části, která je realizována metodou dotazníkového šetření, jsou zjišťována kritéria, dle kterých učitelé mateřských škol vybírají hračky. Z výzkumu vyplynulo, že nejčastějšími kritérii, dle kterých vybírají učitelé mateřských škol hračky je bezpečnost, věková přiměřenost, edukační charakter, mnohostranné využití, dále pak odolnost, materiál, estetičnost a hygienické ošetření hračky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-research character and is focused on toys in kindergarten. The aim of the work is to find out what criteria are set by kindergarten teachers when choosing toys and what are the teachers' requirements for toys. The theoretical part is focuses on the game and toy in the environment of kindergarten, to define the starting points for the selection of toys for the work of teachers in kindergartens and also mentions the game and toy as an element of child development. In the practical part, which is implemented by a questionnaire survey, the criteria according to which kindergarten teachers select toys are determined. The research showed that the most common criteria according to which kindergarten teachers choose toys are safety, age adequacy, educational character, versatile use, as well as durability, material, aesthetics and hygienic treatment of the toy.
Klíčová slova
hra, hračka, požadavky na hračku
Klíčová slova v angličtině
game, toy, toy requirements
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na využití hraček v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se způsobu výběru hraček pro práci učitele v podmínkách mateřských škol.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na využití hraček v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se způsobu výběru hraček pro práci učitele v podmínkách mateřských škol.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Blakemore, J. E. O., & Centers, R. E. (2005). Characteristics of Boys and Girls Toys. A Journal Of Research, 53(9/10), 619 - 633.
Brooker, L., Blaise, M., & Edwards, S. (2014). The Sage handbook of play and learning in early childhood. Los Angeles: Sage.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. (2018). Máme hračku, tak co s ní?: od teorie k verifikaci v prostředí mateřské školy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Blakemore, J. E. O., & Centers, R. E. (2005). Characteristics of Boys and Girls Toys. A Journal Of Research, 53(9/10), 619 - 633.
Brooker, L., Blaise, M., & Edwards, S. (2014). The Sage handbook of play and learning in early childhood. Los Angeles: Sage.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. (2018). Máme hračku, tak co s ní?: od teorie k verifikaci v prostředí mateřské školy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce hodnotí teoretickou část jako přehlednou. Pozitivně hodnotí teoretický základ pro další výzkumnou část. V rámci empirické části se podařilo získat poměrně dost respondentů. Pozitivně hodnotí předvýzkum. Vedoucí má výtky k interpretaci dat a nevyužití vztahů mezi jednotivými získanými informacemi. Oponentka práce hodnotí práci jako zdařilejší. Nedostatky vidí v kompaktnosti jednotlivých kapitol teoretické části. Objevují se plytké informace a nepropojenost. Studentce je vytýkáno uchýlení se k výčtům než analýze. Objevují se v práci povrchní konstatování. V empirické části jsou slabiny v interpretaci a analýze dat. Konstrukce dotazníků má nepříliš vypovídající hodnotu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího a oponenta s nedostatky.