Předkládaný text se zabývá problematikou dětského aktérství. V textu je analyzována především v souladu s pracemi A. Bandury, který představil koncept aktérství v obecné rovině. V předkládané disertační práci je tento koncept aplikován na dítě předškolního věku, přičemž jeho sledování bylo soustředěno do oblasti přírodovědného vzdělávání v mateřské škole. Teoretická východiska práce představují také současné pojetí dítěte a dětství v návaznosti na zmiňovaný koncept aktérství. Předmětem výzkumu bylo odkrývání dětského aktérství na příkladu využití badatelsky orientovaného vzdělávání. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak se projevuje aktérství dětí v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole, dále popsat aktérské činnosti a aktérské jednání dítěte. Ve výzkumu byl aplikován kvalitativní design s využitím metod participačního pozorování a interview s učitelkami mateřských škol. Data byla zpracovávána pomocí tematické analýzy. Výzkumná zjištění přinášejí popis situací s projevy aktérství dítěte na platformě přírodovědného vzdělávání, ale také odkrývají, jak aktérství dítěte významně ovlivňuje učitel mateřské školy. V závěru práce jsou tato výzkumná zjištění diskutována.
Anotace v angličtině
The presented text deals with the issue of children's agency. The text is analysed mainly in accordance with the practice of A. Bandura, who represents a conceptual concept of agency in general. In the presented dissertation, this concept is applied to a child of preschool age, its observation was focused on the field of science education in kindergarten. The theoretical background also includes the current concept of the child and childhood in connection with the mentioned concept of agency. The subject of the research was to discover children's agency, for example, the use of enquiry-based education. The research aim was to determine how the activity of children in science education in kindergarten manifests itself, and also to describe the agentic activity and active behaviour of the child. Qualitative design was applied in the research using methods of participatory observation and interview with kindergarten teachers. The data were processed using thematic analysis. The research findings provide a description of the situation and manifestations of the child's agency on the science education platform, but they also reveal how the child's agency significantly influences the kindergarten teacher. At the end of the work, these research findings are discussed.
Předkládaný text se zabývá problematikou dětského aktérství. V textu je analyzována především v souladu s pracemi A. Bandury, který představil koncept aktérství v obecné rovině. V předkládané disertační práci je tento koncept aplikován na dítě předškolního věku, přičemž jeho sledování bylo soustředěno do oblasti přírodovědného vzdělávání v mateřské škole. Teoretická východiska práce představují také současné pojetí dítěte a dětství v návaznosti na zmiňovaný koncept aktérství. Předmětem výzkumu bylo odkrývání dětského aktérství na příkladu využití badatelsky orientovaného vzdělávání. Výzkumným cílem bylo zjistit, jak se projevuje aktérství dětí v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole, dále popsat aktérské činnosti a aktérské jednání dítěte. Ve výzkumu byl aplikován kvalitativní design s využitím metod participačního pozorování a interview s učitelkami mateřských škol. Data byla zpracovávána pomocí tematické analýzy. Výzkumná zjištění přinášejí popis situací s projevy aktérství dítěte na platformě přírodovědného vzdělávání, ale také odkrývají, jak aktérství dítěte významně ovlivňuje učitel mateřské školy. V závěru práce jsou tato výzkumná zjištění diskutována.
Anotace v angličtině
The presented text deals with the issue of children's agency. The text is analysed mainly in accordance with the practice of A. Bandura, who represents a conceptual concept of agency in general. In the presented dissertation, this concept is applied to a child of preschool age, its observation was focused on the field of science education in kindergarten. The theoretical background also includes the current concept of the child and childhood in connection with the mentioned concept of agency. The subject of the research was to discover children's agency, for example, the use of enquiry-based education. The research aim was to determine how the activity of children in science education in kindergarten manifests itself, and also to describe the agentic activity and active behaviour of the child. Qualitative design was applied in the research using methods of participatory observation and interview with kindergarten teachers. The data were processed using thematic analysis. The research findings provide a description of the situation and manifestations of the child's agency on the science education platform, but they also reveal how the child's agency significantly influences the kindergarten teacher. At the end of the work, these research findings are discussed.
Studentka adekvátně prezentovala svou disertační práci. Prof. Wiegerová se vyjádřila z pozice školitele ke spolupráci se studentkou. Hodnotí studentčin pokrok v oblasti anglického jazyka, projektové činnosti a především za schopnost týmové práce. Oponent práce prof. Janík se vyjádřil k výběru a zpracování tématu jako aktuálnímu a relevantnímu. Teoretickou část oceňuje z hlediska souvisejících teoretických konceptů a především vymezení badatelsky orientovaného vyučování. Dle oponenta práce byly cíle teoretické části práce splněny. Prof. Janík shrnul metodologický postup v práci a empirickou část považuje za zdařilou včetně přínosů pro výzkum i praxi. Studentka prokázala odbornou připravenost v předmětné problematice. Problematické oblasti v práci byly předmětem otázek k obhajobě.
Oponentka práce doc. Vítečková vyzdvihla rozšíření tématu v kontextu současné publikační činnosti v této oblasti. Doc. Vítečková ocenila zpracovanou kapitolu o aktérství dítěte. Oponentka práce se vyjádřila k přínosům práce, které vidí v oblasti pedagogické i v praktické rovině. Podle oponentky práce odpovídá disertační práce požadavkům kladeným na tento typ práce a doporučuje práci k obhajobě. Studentka adekvátně odpovídala na otázky z posudků obou oponentů. Následně byla vedena rozprava se členy komise o didaktické transformaci obsahu ve vzdělávacím procesu a využití výsledků výzkumu v praxi mateřských škol i pro revizi Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Studentka prokázala orientaci i odbornou úroveň v diskutovaných otázkách.