Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se problematikou participace rodičů na přípravě dítěte na vstup do základní školy. Teoretická část práce charakterizuje dítě předškolního věku a jeho vývoj před nástupem do základní školy, vymezuje pojmy školní zralost a připravenost, objasňuje proces přechodu na základní školu, zabývá se zápisem, odkladem povinné školní docházky a adaptací na školu. Dále tato část analyzuje roli rodiče, vztah školy a rodiny a jejich vzájemnou spolupráci. Empirická část práce představuje kvalitativně orientovaný výzkum, ve kterém je prostřednictvím polostrukturovaného interview s rodiči dětí předškolního věku zjišťováno, jak probíhá příprava dítěte na vstup do základní školy v rodinném prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character and deals with the participation of parents in preparing a child to enter primary school. The theoretical part of the thesis characterizes the preschool child and his development before entering primary school, defines the concepts of school maturity and readiness, clarifies the process of transition to primary school, including enrolment, postponement of compulsory school attendance and adaptation to school. Furthermore, this part analyzes the role of parent, the relationship between school and family and cooperation between them. The empirical part of the thesis includes qualitatively oriented research, in which was by a semi-structured interview with parents of preschool children found out how the child is being prepared to enter primary school in a family environment.
Klíčová slova
vstup do základní školy, školní připravenost, role rodiče, spolupráce školy
a rodiny
Klíčová slova v angličtině
entrance to primary school, school readiness, parent role, cooperation between school and family
Rozsah průvodní práce
72 s. (100 663 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se problematikou participace rodičů na přípravě dítěte na vstup do základní školy. Teoretická část práce charakterizuje dítě předškolního věku a jeho vývoj před nástupem do základní školy, vymezuje pojmy školní zralost a připravenost, objasňuje proces přechodu na základní školu, zabývá se zápisem, odkladem povinné školní docházky a adaptací na školu. Dále tato část analyzuje roli rodiče, vztah školy a rodiny a jejich vzájemnou spolupráci. Empirická část práce představuje kvalitativně orientovaný výzkum, ve kterém je prostřednictvím polostrukturovaného interview s rodiči dětí předškolního věku zjišťováno, jak probíhá příprava dítěte na vstup do základní školy v rodinném prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character and deals with the participation of parents in preparing a child to enter primary school. The theoretical part of the thesis characterizes the preschool child and his development before entering primary school, defines the concepts of school maturity and readiness, clarifies the process of transition to primary school, including enrolment, postponement of compulsory school attendance and adaptation to school. Furthermore, this part analyzes the role of parent, the relationship between school and family and cooperation between them. The empirical part of the thesis includes qualitatively oriented research, in which was by a semi-structured interview with parents of preschool children found out how the child is being prepared to enter primary school in a family environment.
Klíčová slova
vstup do základní školy, školní připravenost, role rodiče, spolupráce školy
a rodiny
Klíčová slova v angličtině
entrance to primary school, school readiness, parent role, cooperation between school and family
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o školní připravenosti dítěte předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se spoluúčasti rodičů v přípravě dítěte na vstup do základní školy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace, vytvoření závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o školní připravenosti dítěte předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se spoluúčasti rodičů v přípravě dítěte na vstup do základní školy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí předškolního věku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace, vytvoření závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dockett, S., Griebel, W., & Perry, B. (2017). Families and Transition to School. Cham: Springer.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Pohnětalová, Y. (2015). Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus.
Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2015). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Oloumouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Dockett, S., Griebel, W., & Perry, B. (2017). Families and Transition to School. Cham: Springer.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Pohnětalová, Y. (2015). Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus.
Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2015). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Oloumouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí hodnotila velmi kvalitní spolupráci se studentkou. Dle jejího názoru teoretická část předkládá dobrý základ pro následující výzkumné šetření. Prostor pro zlepšení se určitě objevuje v rámci struktury i obsahů některých kapitol. Autorka si stanovila adekvátní cíle i výzkumné otázky a promyšleně zrealizovala polostrukturovaná interview s rodiči. Ocenila výsledné schéma a přiloženou tabulku s kategoriemi, kódy a s reprezentativními výroky. Oponentka vytkla mírný odklon od tématu a samotného výzkumu. Rovněž postrádá pasáž, která by se věnovala samotné domácí přípravě dítěte ve spolupráci s rodiči. Kvalitativně orientovaný výzkum je velmi zajímavým čtením, ale z jejího úhlu pohledu data nebyla využita ve svém potenciálu. Studentka zodpovídala dotazy adekvátně.