Diplomová práce se zabývá problematikou podpory resilience žáků v podmínkách primárního vzdělávání. Diplomová práce má teoreticko-výzkumný charakter. Hlavním záměrem práce je popsat jakým způsobem učitelé 1. stupně základních škol podporují resilienci svých žáků. V teoretické části je rozpracován pojem resilience a s ním související pojmy, vývoj resilience u dětí mladšího školního věku a její význam pro život, a také podmínky primárního vzdělávání v kontextu rozvoje resilience. Praktická část je postavena na zjištění způsobů podpory resilence žáků mladšího školního věku ze strany učitele. Data byla získána pomocí metod nezúčastněného pozorování a polostrukturovaného interview.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the issue of supporting the resilience of children in the conditions of primary education. The diploma thesis has a theoretical-research character. The main purpose of the thesis is to describe how primary school teachers support the resilience of their pupils. The theoretical part elaborates the concept of resilience and related concepts, the development of resilience in children of younger school age and its significance for life, as well as the conditions of primary education in the context of the development of resilience. The practical part is based on finding out ways of supporting the resilience of younger school age pupils by the teacher. Data were obtained using non-participatory observation and semi-structured interview methods.
resilience, resilience in children, younger school age pupils, adaptation, stress, protective factors, risk factors; teaching conditions in primary education.
Rozsah průvodní práce
157
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou podpory resilience žáků v podmínkách primárního vzdělávání. Diplomová práce má teoreticko-výzkumný charakter. Hlavním záměrem práce je popsat jakým způsobem učitelé 1. stupně základních škol podporují resilienci svých žáků. V teoretické části je rozpracován pojem resilience a s ním související pojmy, vývoj resilience u dětí mladšího školního věku a její význam pro život, a také podmínky primárního vzdělávání v kontextu rozvoje resilience. Praktická část je postavena na zjištění způsobů podpory resilence žáků mladšího školního věku ze strany učitele. Data byla získána pomocí metod nezúčastněného pozorování a polostrukturovaného interview.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the issue of supporting the resilience of children in the conditions of primary education. The diploma thesis has a theoretical-research character. The main purpose of the thesis is to describe how primary school teachers support the resilience of their pupils. The theoretical part elaborates the concept of resilience and related concepts, the development of resilience in children of younger school age and its significance for life, as well as the conditions of primary education in the context of the development of resilience. The practical part is based on finding out ways of supporting the resilience of younger school age pupils by the teacher. Data were obtained using non-participatory observation and semi-structured interview methods.
resilience, resilience in children, younger school age pupils, adaptation, stress, protective factors, risk factors; teaching conditions in primary education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se resilience dítěte mladšího školního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vlivu školního prostředí na resilienci dítěte.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou metody pozorování a interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se resilience dítěte mladšího školního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vlivu školního prostředí na resilienci dítěte.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou metody pozorování a interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi základních škol.
Seznam doporučené literatury
Goldstein, S., & Brooks, R. B. (Eds.). (2014). Handbook of resilience in children. New York: Springer.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Joslyn, E. (2016). Resilience in childhood: perspectives, promise and practice. London: Palgrave, Macmillan Education.
Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Goldstein, S., & Brooks, R. B. (Eds.). (2014). Handbook of resilience in children. New York: Springer.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Joslyn, E. (2016). Resilience in childhood: perspectives, promise and practice. London: Palgrave, Macmillan Education.
Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vymezila základní pojmy. Vedoucí práce zmiňuje, že téma studentka uchopila vhodně a do hloubky. Vedoucí práce vyzdvihuje systematicky zpracované teoretické koncepce. Formulace cílů teoretické části považuje, vedoucí práce, za slabší stránku. Vedoucí práce upozorňuje na nedostatky v praktické části, které se objevují zejména v analýze problému, která je povrchní a na popisné úrovni. Vedoucí práce upozorňuje, že studentka mohla pozornost více věnovat interpretaci dat. Vyzdvihuje však samostatnost a připravenost studentky. Oponent práce také kladně a přínosně hodnotí teoretickou část a její koncepci. V praktické části upozorňuje na popis dat a výsledky pozorování, které považuje oponent práce za slabší část práce. Ve výsledku však hodnotí práci jako pečlivě zpracovanou. Studentka dokázala odpovědět na otázky vedoucího i oponenta.