Diplomová práce se zabývá analýzou předvolebních debat kandidátů na prezidenta České republiky v letech 2013 a 2018.
Práce je rozdělena na teoretickou část, praktickou část a projektovou část. Teoretická část zpracovává teoretická východiska tématu a pozornost je věnována politickému marketingu, politické komunikaci a historii předvolebních debat. Praktická část obsahuje výzkum předvolebních debat na základě funkční teorie Williama L. Benoita, která analyzuje typy a četnosti sdělení prezidentských kandidátů v průběhu předvolebních debat v letech 2013 a 2018. V praktické části byl navíc proveden kvantitativní výzkum prostřednictvím online dotazníkového šetření, na základě kterého je vyhodnocen postoj veřejnosti k výběru prezidentského kandidáta a ke způsobům vyjadřování kandidátů v předvolebních debatách.
Klíčová slova: předvolební debata, analýza typů sdělení, William L. Benoit, politické pořady, prezidentské debaty, prezidentské volby 2013, prezidentské volby 2018, přímá volba prezidenta.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the analysis of pre-election debates of candidates for President of the Czech Republic in 2013 and 2018.
The diploma thesis is divided into a theoretical part, a practical part and a project part. The theoretical part deals with the theoretical background of the topic and attention is paid to political marketing, political communication and the history of election debates. The practical part contains research on pre-election debates based on the functional theory of William L. Benoit, which analyzes the types and frequencies of communications from presidential candidates during the pre-election debates in 2013 and 2018. I addition, in the practical part, a quantitative research was conducted through an online questionnaire survey, based on which the publics attitude to the selection of the presidential candidate and to the ways of expressing candidates in election debates is evaluated.
Klíčová slova
předvolební debata, analýza typů sdělení, William L. Benoit, politické pořady, prezidentské debaty, prezidentské volby 2013, prezidentské volby 2018, přímá volba prezidenta,
Klíčová slova v angličtině
pre-election debate, analysis of the types of communication, William L. Benoit, political programmes, presidential debates, presidential elections 2013, presidential elections 2018, direct election of the president,
Rozsah průvodní práce
137 s. (174 339 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou předvolebních debat kandidátů na prezidenta České republiky v letech 2013 a 2018.
Práce je rozdělena na teoretickou část, praktickou část a projektovou část. Teoretická část zpracovává teoretická východiska tématu a pozornost je věnována politickému marketingu, politické komunikaci a historii předvolebních debat. Praktická část obsahuje výzkum předvolebních debat na základě funkční teorie Williama L. Benoita, která analyzuje typy a četnosti sdělení prezidentských kandidátů v průběhu předvolebních debat v letech 2013 a 2018. V praktické části byl navíc proveden kvantitativní výzkum prostřednictvím online dotazníkového šetření, na základě kterého je vyhodnocen postoj veřejnosti k výběru prezidentského kandidáta a ke způsobům vyjadřování kandidátů v předvolebních debatách.
Klíčová slova: předvolební debata, analýza typů sdělení, William L. Benoit, politické pořady, prezidentské debaty, prezidentské volby 2013, prezidentské volby 2018, přímá volba prezidenta.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the analysis of pre-election debates of candidates for President of the Czech Republic in 2013 and 2018.
The diploma thesis is divided into a theoretical part, a practical part and a project part. The theoretical part deals with the theoretical background of the topic and attention is paid to political marketing, political communication and the history of election debates. The practical part contains research on pre-election debates based on the functional theory of William L. Benoit, which analyzes the types and frequencies of communications from presidential candidates during the pre-election debates in 2013 and 2018. I addition, in the practical part, a quantitative research was conducted through an online questionnaire survey, based on which the publics attitude to the selection of the presidential candidate and to the ways of expressing candidates in election debates is evaluated.
Klíčová slova
předvolební debata, analýza typů sdělení, William L. Benoit, politické pořady, prezidentské debaty, prezidentské volby 2013, prezidentské volby 2018, přímá volba prezidenta,
Klíčová slova v angličtině
pre-election debate, analysis of the types of communication, William L. Benoit, political programmes, presidential debates, presidential elections 2013, presidential elections 2018, direct election of the president,
Zásady pro vypracování
Zpracujte teoretická východiska tématu, pozornost věnujte politickému marketingu a marketingové komunikaci, vývoji, historii a specifikům prezidentských voleb ve světě a v České republice.
Stanovte cíle, metody a výzkumné otázky práce.
Identifikujte a charakterizujte poměr četnosti sdělení kandidátů na prezidenta v předvolebních debatách v roce 2013 a 2018.
Vyhodnoťte a interpretujte získaná data a odpovězte na výzkumné otázky.
Ze závěrů analýz vyhodnoťte četnosti jednotlivých sdělení a srovnejte jednotlivé prezidentské kandidáty podle jejich časového prostoru ve veřejnoprávních a soukromých médiích v předvolebních debatách. Toto srovnání proveďte v jednotlivých letech 2013 a 2018.
Proveďte kvantitativní výzkum a vyhodnoťte postoj veřejnosti ke způsobům vyjadřování přezidentských kandidátů v předvolebních debatách.
Formulujte závěry a navrhněte projekt s doporučením komunikace pro kandidáty příštích prezidentských voleb v roce 2023.
Zásady pro vypracování
Zpracujte teoretická východiska tématu, pozornost věnujte politickému marketingu a marketingové komunikaci, vývoji, historii a specifikům prezidentských voleb ve světě a v České republice.
Stanovte cíle, metody a výzkumné otázky práce.
Identifikujte a charakterizujte poměr četnosti sdělení kandidátů na prezidenta v předvolebních debatách v roce 2013 a 2018.
Vyhodnoťte a interpretujte získaná data a odpovězte na výzkumné otázky.
Ze závěrů analýz vyhodnoťte četnosti jednotlivých sdělení a srovnejte jednotlivé prezidentské kandidáty podle jejich časového prostoru ve veřejnoprávních a soukromých médiích v předvolebních debatách. Toto srovnání proveďte v jednotlivých letech 2013 a 2018.
Proveďte kvantitativní výzkum a vyhodnoťte postoj veřejnosti ke způsobům vyjadřování přezidentských kandidátů v předvolebních debatách.
Formulujte závěry a navrhněte projekt s doporučením komunikace pro kandidáty příštích prezidentských voleb v roce 2023.
Seznam doporučené literatury
BENOIT, L. William, 2007. Communication in Political Campaigns. New York: Peter Lang Publishing Inc. ISBN 978-08-204-8604-8
BENOIT, L. William, 1998. Campaign 96: a functional analysis of acclaiming, attacking, and defending. Wesport: Praeger. ISBN 027-59-636-16
CHARVÁT, Jakub, JUST, Petr a kol., 2014. První přímá volba prezidenta ČR v roce 2013. Praha: Metropolitan University Prague Press. ISBN 978-80-868-559-67
JABLOŃSKI, Andrzej W. a kolektiv, 2006. Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal. ISBN 807-36-401-12
LEBEDOVÁ, Eva, 2013. Voliči, strany a negativní kampaň: politická komunikace v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 978-80-7419-158-9
SCHULZ, Winfried, HAGEN, M. Lutz, SCHERER, Helmut, REIFOVÁ, Irena, 1998. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, nakladatelství Univerzity Karlovy. ISBN 80-7184-548-5
ŠEDO, Jakub, 2018. České prezidentské volby v roce 2018. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-80-732-5470-4
ŠEDO, Jakub, 2013. České prezidentské volby v roce 2013. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-80-732-5325-7
ŠUTKA, Pavel, 2017. Zákon o volbě prezidenta republiky – přednosti a nedostatky ve srovnání s úpravami států Evropské unie. Praha: Leges. ISBN 978-80-750-2169-4
Seznam doporučené literatury
BENOIT, L. William, 2007. Communication in Political Campaigns. New York: Peter Lang Publishing Inc. ISBN 978-08-204-8604-8
BENOIT, L. William, 1998. Campaign 96: a functional analysis of acclaiming, attacking, and defending. Wesport: Praeger. ISBN 027-59-636-16
CHARVÁT, Jakub, JUST, Petr a kol., 2014. První přímá volba prezidenta ČR v roce 2013. Praha: Metropolitan University Prague Press. ISBN 978-80-868-559-67
JABLOŃSKI, Andrzej W. a kolektiv, 2006. Politický marketing: úvod do teorie a praxe. Brno: Barrister & Principal. ISBN 807-36-401-12
LEBEDOVÁ, Eva, 2013. Voliči, strany a negativní kampaň: politická komunikace v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 978-80-7419-158-9
SCHULZ, Winfried, HAGEN, M. Lutz, SCHERER, Helmut, REIFOVÁ, Irena, 1998. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, nakladatelství Univerzity Karlovy. ISBN 80-7184-548-5
ŠEDO, Jakub, 2018. České prezidentské volby v roce 2018. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-80-732-5470-4
ŠEDO, Jakub, 2013. České prezidentské volby v roce 2013. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-80-732-5325-7
ŠUTKA, Pavel, 2017. Zákon o volbě prezidenta republiky – přednosti a nedostatky ve srovnání s úpravami států Evropské unie. Praha: Leges. ISBN 978-80-750-2169-4
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku (Prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.) byly položeny tyto otázky:
1. Proč na počátku své práce vysvětlujete, co je to marketingový mix? Jak s tímto konceptem pracujete ve své "praktické" části?
2. Osobně se domnívám, že čas není relevantním atributem pro volební výsledek. Potvrdily to i Vaše výzkumy. Vy tvrdíte opak: "Lze tedy usuzovat, že množství času získaného pro odpovědi a vyjádření v předvolebních debatách před prvním kolem volby má značný vliv na zisk počtu volebních hlasů." (S. 117.) Čili mám problémy například s Vaší interpretací korelace mezi časem, který kandidáti využili v debatách, a počtem získaných volebních hlasů v roce 2018. První čtyři kandidáti si "vybojovali" časový prostor mezi 66 minutami (Drahoš) a 68 minutami (Horáček); 67 minut získali v debatách zbylí dva kandidáti (Fišer a Hilšer). Přitom Drahoš s 66 minutami získal 1369601 volebních hlasů a Hilšer s 67 minutami získal 454949 volebních hlasů. Můžete dané skutečnosti vysvětlit?
3. Které proměnné sehrávají zásadní role v procesech budování volebních preferencí? Které je možné identifikovat pomocí kvantitativních a kvalitativních metod výzkumu?