- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. teoretická část: Vliv atomového bombardování Hirošimy a Nagasaki na náměty v anime
2. praktická část: Stromečky - kreslený animovaný film
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical Part: The Influence of Atomic Bombing of Hiroshima and Nagasaki on Themes in Anime 2. Practical Part: Three Trees - Hand-drawn Animated Film
Název dle studenta
Vliv atomového bombardování Hiroshimy a Nagasaki na náměty v anime
Název dle studenta v angličtině
The Influence of the Atomic Bombing of Hiroshima and Nagasaki on Themes in the Anime
Teoretická část této bakalářské práce pojednává o japonských animovaných filmech a jejich námětech, které byly buďto přímo či nepřímo ovlivněné atomovým bombardováním Hiroshimy a Nagasaki. Rozděleny jsou do dvou kategorií, první s názvem "Explicitní zobrazení" popisuje filmy Bosý Gen a Hrob světlušek, určuje rozdíly mezi nimi a pojmenovává náměty, které se v nich objevují, a popisuje důvod jejich použití. Druhá s názvem "Implicitní zobrazení" popisuje filmy Princezna Mononoke a Akira, ta rovněž pojmenovává náměty a odůvodňuje jejich užití. V závěru jsou tyto informace shrnuty.
Praktická část je zaměřena na bakalářský film Three Trees, kde popisuje postup práce v preprodukci, produkci a postprodukci.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this bachelor thesis deals with Japanese animated films and their themes, which were either directly or indirectly affected by the atomic bombing of Hiroshima and Nagasaki. They are divided into two categories, the first entitled "Explicit depictions" describes the films Barefoot Gen and Grave of Fireflies, identifies the differences between them and names the themes that appear in them, and describes the reason for their use. The second, entitled "Implicit Images," describes the films Princess Mononoke and Akira, which also names the themes and justifies their use. In the end, these informations are summarized.
The practical part is focused on the bachelor's film Three Trees, where it describes the process of work in pre-production, production and post-production.
Klíčová slova
anime, manga, Nakazawa, Takahata, Miyazaki, Otomo, Japonsko, atomová bomba, Hiroshima, Nagasaki, 2. světová válka, 1945, sirotci, mutace, životní prostředí, příroda, destrukce, naděje, technologie, cyberpunk, film, animace, Vánoce, zima, komedie, TvPaint
Teoretická část této bakalářské práce pojednává o japonských animovaných filmech a jejich námětech, které byly buďto přímo či nepřímo ovlivněné atomovým bombardováním Hiroshimy a Nagasaki. Rozděleny jsou do dvou kategorií, první s názvem "Explicitní zobrazení" popisuje filmy Bosý Gen a Hrob světlušek, určuje rozdíly mezi nimi a pojmenovává náměty, které se v nich objevují, a popisuje důvod jejich použití. Druhá s názvem "Implicitní zobrazení" popisuje filmy Princezna Mononoke a Akira, ta rovněž pojmenovává náměty a odůvodňuje jejich užití. V závěru jsou tyto informace shrnuty.
Praktická část je zaměřena na bakalářský film Three Trees, kde popisuje postup práce v preprodukci, produkci a postprodukci.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this bachelor thesis deals with Japanese animated films and their themes, which were either directly or indirectly affected by the atomic bombing of Hiroshima and Nagasaki. They are divided into two categories, the first entitled "Explicit depictions" describes the films Barefoot Gen and Grave of Fireflies, identifies the differences between them and names the themes that appear in them, and describes the reason for their use. The second, entitled "Implicit Images," describes the films Princess Mononoke and Akira, which also names the themes and justifies their use. In the end, these informations are summarized.
The practical part is focused on the bachelor's film Three Trees, where it describes the process of work in pre-production, production and post-production.
Klíčová slova
anime, manga, Nakazawa, Takahata, Miyazaki, Otomo, Japonsko, atomová bomba, Hiroshima, Nagasaki, 2. světová válka, 1945, sirotci, mutace, životní prostředí, příroda, destrukce, naděje, technologie, cyberpunk, film, animace, Vánoce, zima, komedie, TvPaint
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 15 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, tzv. teoretická část, se zabývá vybraným tématem z oblasti technologie, historie či současných trendů animovaného filmu, druhá, tzv. praktická část, pojednává o praktickém výstupu bakalářského projektu a jde tedy o explikaci k bakalářskému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému bakalářskému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby bakalářského praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 5 článků, 3 knihy.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks pevné vazby (stačí kroužková) v tisknuté podobě (černobíle).
2. praktická část:
Praktická bakalářská práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa bakalářského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V bakalářském projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit bakalářský projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Bakalářský projekt má povinnou minimální stopáž 50 sekund a povinnou maximální stopáž 180 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se nezapočítávají titulky.)
Bakalářský projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovedné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Projekt se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (literatura, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 15 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, tzv. teoretická část, se zabývá vybraným tématem z oblasti technologie, historie či současných trendů animovaného filmu, druhá, tzv. praktická část, pojednává o praktickém výstupu bakalářského projektu a jde tedy o explikaci k bakalářskému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému bakalářskému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby bakalářského praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 5 článků, 3 knihy.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks pevné vazby (stačí kroužková) v tisknuté podobě (černobíle).
2. praktická část:
Praktická bakalářská práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa bakalářského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V bakalářském projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit bakalářský projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Bakalářský projekt má povinnou minimální stopáž 50 sekund a povinnou maximální stopáž 180 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se nezapočítávají titulky.)
Bakalářský projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovedné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Projekt se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (literatura, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
WHEELER MACWILLIAMS, Mark. Japanese Visual Culture: Explorations in the World of Manga and Anime. United States of America: Taylor & Francis, 2008. ISBN 9780765616029.
NAPIER, Susan. Anime from Akira to Howl's Moving Castle: Revised and Updated: Experiencing Contemporary Japanese Animation. 2. dopl. vyd. United States of America: Palgrave USA, 2006. ISBN 9781403970510.
CLEMENTS, Jonathan. Anime Encyclopedia: A Guide to Japanese Animation Since 1917. Revised and Expanded Edition. Velká Británie: Titan Books, 2007. ISBN 1845765001.
GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animované filmu. 1. vyd. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2011, ISBN: 978-80-7454-112-4GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animované filmu. 1. vyd. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2011, ISBN: 978-80-7454-112-4.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2011, s. 19-40. ISBN 978-80-7331-207-7.
Seznam doporučené literatury
WHEELER MACWILLIAMS, Mark. Japanese Visual Culture: Explorations in the World of Manga and Anime. United States of America: Taylor & Francis, 2008. ISBN 9780765616029.
NAPIER, Susan. Anime from Akira to Howl's Moving Castle: Revised and Updated: Experiencing Contemporary Japanese Animation. 2. dopl. vyd. United States of America: Palgrave USA, 2006. ISBN 9781403970510.
CLEMENTS, Jonathan. Anime Encyclopedia: A Guide to Japanese Animation Since 1917. Revised and Expanded Edition. Velká Británie: Titan Books, 2007. ISBN 1845765001.
GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animované filmu. 1. vyd. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2011, ISBN: 978-80-7454-112-4GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animované filmu. 1. vyd. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2011, ISBN: 978-80-7454-112-4.
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 2., opr. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2011, s. 19-40. ISBN 978-80-7331-207-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucí praktická: A - výborně
Posudek odevzdán: 9. 6. 2021
Hodnocení oponent praktická: A - výborně
Posudek odevzdán: 9. 6. 2021
Práce studentky měly velmi dobrý ohlas u komise, na vznesené připomínky dokázala studentka předložit vlastní argumenty a práci si obhájit.