Bakalářská práce se zabývá problematikou primárního vzdělávání romských žáků prizmatem asistenta pedagoga. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku romské menšiny, vzdělávání romských žáků v běžných základních školách a roly asistenta pedagoga v edukačním procesu romského žáka. V první kapitole se práce zaměřuje na charakteristiku romské menšiny, a to v kontextu její historie, kultury a postavení dítěte v rodině. V druhé části dále vymezujeme vzdělání romských žáků v běžných základních školách, jejich integraci a inkluzi, specifikaci edukace romských žáků v běžných základních školách a jejich podpůrná opatření poskytovaná v prostředí běžných základních škol. Ve třetí kapitole popisujeme roli asistenta pedagoga v edukačním procesu romského žáka, historický vývoj profese, působení asistenta pedagoga v základní škole hlavního vzdělávacího proudu a jeho význam při práci s romskými žáky. Praktická část je zaměřena na bázi kvalitativního výzkumu, ten si klade za cíl zjistit a popsat, jak asistent pedagoga vnímá edukaci romského žáka v základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Data získaná skrze polostrukturovaná interview byla analyzována pomocí dílčích postupů zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of primary education of Roma pupils through the prism of a teaching assistant. The theoretical part focuses on the characteristics of the Roma minority, the education of Roma pupils in ordinary primary schools and the role of the teaching assistant in the educational process of a Roma pupil. The first chapter focuses on the characteristics of the Roma minority, in the context of its history, culture and the position of the child in the family. In the second part we further define the education of Roma pupils in ordinary primary schools, their integration and inclusion, the specification of the education of Roma pupils in ordinary primary schools and their support measures provided in the environment of ordinary primary schools. In the third chapter we describe the role of the teaching assistant in the educational process of a Romani pupil, the historical development of the profession, the work of the teaching assistant in a mainstream primary school and its importance in working with Romani pupils. The practical part is focused on the basis of qualitative research, which aims to find out and describe how a teacher's assistant perceives the education of a Romani pupil in mainstream primary school. The data obtained through semi-structured interviews were analyzed using partial procedures of grounded theory.
Klíčová slova
romský žák, asistent pedagoga, edukace, primární vzdělávání, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Roma pupil, teaching assistant, education, primary education, qualitative research
Rozsah průvodní práce
s. 80
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou primárního vzdělávání romských žáků prizmatem asistenta pedagoga. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku romské menšiny, vzdělávání romských žáků v běžných základních školách a roly asistenta pedagoga v edukačním procesu romského žáka. V první kapitole se práce zaměřuje na charakteristiku romské menšiny, a to v kontextu její historie, kultury a postavení dítěte v rodině. V druhé části dále vymezujeme vzdělání romských žáků v běžných základních školách, jejich integraci a inkluzi, specifikaci edukace romských žáků v běžných základních školách a jejich podpůrná opatření poskytovaná v prostředí běžných základních škol. Ve třetí kapitole popisujeme roli asistenta pedagoga v edukačním procesu romského žáka, historický vývoj profese, působení asistenta pedagoga v základní škole hlavního vzdělávacího proudu a jeho význam při práci s romskými žáky. Praktická část je zaměřena na bázi kvalitativního výzkumu, ten si klade za cíl zjistit a popsat, jak asistent pedagoga vnímá edukaci romského žáka v základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Data získaná skrze polostrukturovaná interview byla analyzována pomocí dílčích postupů zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of primary education of Roma pupils through the prism of a teaching assistant. The theoretical part focuses on the characteristics of the Roma minority, the education of Roma pupils in ordinary primary schools and the role of the teaching assistant in the educational process of a Roma pupil. The first chapter focuses on the characteristics of the Roma minority, in the context of its history, culture and the position of the child in the family. In the second part we further define the education of Roma pupils in ordinary primary schools, their integration and inclusion, the specification of the education of Roma pupils in ordinary primary schools and their support measures provided in the environment of ordinary primary schools. In the third chapter we describe the role of the teaching assistant in the educational process of a Romani pupil, the historical development of the profession, the work of the teaching assistant in a mainstream primary school and its importance in working with Romani pupils. The practical part is focused on the basis of qualitative research, which aims to find out and describe how a teacher's assistant perceives the education of a Romani pupil in mainstream primary school. The data obtained through semi-structured interviews were analyzed using partial procedures of grounded theory.
Klíčová slova
romský žák, asistent pedagoga, edukace, primární vzdělávání, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Roma pupil, teaching assistant, education, primary education, qualitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti romského etnika, edukace romských žáků v podmínkách základních škol a úlohy asistenta pedagoga při práci se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti romského etnika, edukace romských žáků v podmínkách základních škol a úlohy asistenta pedagoga při práci se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LECHTA, Viktor, 2016. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1123-5.
NAVRÁTIL, Pavel, 2003. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.
NĚMEC, Zbyněk, 2019. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Verlag Dashöfer. ISBN 978-80-87963-84-5.
ŠTOLOVÁ, Eva, 2001. Vzdělávání Romů. Praha: Grada. ISBN 978-80-246-1909-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
LECHTA, Viktor, 2016. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1123-5.
NAVRÁTIL, Pavel, 2003. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.
NĚMEC, Zbyněk, 2019. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Verlag Dashöfer. ISBN 978-80-87963-84-5.
ŠTOLOVÁ, Eva, 2001. Vzdělávání Romů. Praha: Grada. ISBN 978-80-246-1909-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále prezentovala obsah teoretické části práce. Studentka se dále zaměřila na popis praktické části práce a věnovala se výzkumných cílům, výzkumným otázkám a celkově zvolené výzkumné strategii. Studentka představila výsledky výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky z posudků a dokázala reagovat na otázky členů komise (závěry mohly být podrobnější a hlubší vzhledem ke zvolenému výzkumu).