Bakalářská práce se zabývá zkušenostmi asistentů pedagoga s řešením problémového chování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, a to konkrétně v případě poruchy ADHD. V teoretické části se zabývá vymezením profese asistenta pedagoga, osobnostními předpoklady, náplní práce, hlavními činnostmi a příklady nejčastějších konkrétních činností této profese u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále popisuje diagnostická kritéria syndromu ADHD s ohledem na závažnost jeho projevů, příčiny jeho vzniku, typické projevy problémového chování a faktory ovlivňující toto chování ve školním prostředí. Závěr teoretické části je věnován způsobům řešení výchovných problémů žáků a relaxačním technikám u dětí s ADHD. Praktická část se skládá z dotazníkového šetření zkušeností asistentů pedagoga s problémovým chování dětí s ADHD.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the experience of teaching assistants in solving problematic behaviour of children with special educational needs, specifically in the case of ADHD. The theoretical part deals with the definition of the profession of teaching assistant, personal prerequisites, job content, main activities and examples of the most common specific activities of this profession for students with special educational needs. It also describes the diagnostic criteria of the ADHD syndrome with regard to the severity of its manifestations, the causes of its occurrence, typical manifestations of problem behaviour and factors influencing this behavior in the school environment. The conclusion of the theoretical part is devoted to ways of solving educational problems of students and relaxation techniques in children with ADHD. The practical part consists of a questionnaire survey of the experience of teaching assistants with problem behaviour of children with ADHD.
Klíčová slova
asistent pedagoga, ADHD, problémové chování, terapie, žáci mladšího a staršího školního věku
Klíčová slova v angličtině
teaching assistant, ADHD, problem behaviour, therapy, younger and older school-age pupils
Rozsah průvodní práce
86 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá zkušenostmi asistentů pedagoga s řešením problémového chování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, a to konkrétně v případě poruchy ADHD. V teoretické části se zabývá vymezením profese asistenta pedagoga, osobnostními předpoklady, náplní práce, hlavními činnostmi a příklady nejčastějších konkrétních činností této profese u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále popisuje diagnostická kritéria syndromu ADHD s ohledem na závažnost jeho projevů, příčiny jeho vzniku, typické projevy problémového chování a faktory ovlivňující toto chování ve školním prostředí. Závěr teoretické části je věnován způsobům řešení výchovných problémů žáků a relaxačním technikám u dětí s ADHD. Praktická část se skládá z dotazníkového šetření zkušeností asistentů pedagoga s problémovým chování dětí s ADHD.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the experience of teaching assistants in solving problematic behaviour of children with special educational needs, specifically in the case of ADHD. The theoretical part deals with the definition of the profession of teaching assistant, personal prerequisites, job content, main activities and examples of the most common specific activities of this profession for students with special educational needs. It also describes the diagnostic criteria of the ADHD syndrome with regard to the severity of its manifestations, the causes of its occurrence, typical manifestations of problem behaviour and factors influencing this behavior in the school environment. The conclusion of the theoretical part is devoted to ways of solving educational problems of students and relaxation techniques in children with ADHD. The practical part consists of a questionnaire survey of the experience of teaching assistants with problem behaviour of children with ADHD.
Klíčová slova
asistent pedagoga, ADHD, problémové chování, terapie, žáci mladšího a staršího školního věku
Klíčová slova v angličtině
teaching assistant, ADHD, problem behaviour, therapy, younger and older school-age pupils
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti profese asistenta pedagoga, dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich problémovým chováním.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti profese asistenta pedagoga, dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich problémovým chováním.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2007. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 9788073151584.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KENDÍKOVÁ, Jitka, 2016. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-12-1.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI, 2011. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada. ISBN 9788024736723.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ, 2017. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada. ISBN 9788027102044.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2007. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2. přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 9788073151584.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KENDÍKOVÁ, Jitka, 2016. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-12-1.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI, 2011. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada. ISBN 9788024736723.
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ, 2017. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada. ISBN 9788027102044.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, stručně popsala teoretickou část práce a zaměřila se na praktickou část práce. Studentka popsala výzkumný design, uvedla výzkumný nástroj - dotazník byl kladně hodnocen. Následně se věnovala popisu sběru dat. Dále studentka uvedla analýzu dat a zaměřila se na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na závěry, které z výzkumu vyplunuly. Interpretace výsledků byla spíše popisem hodnot. Studentka dále odpovídala na otázky z posudků.