Bakalářská práce se zabývá příbuzenskou pěstounskou péčí, kdy prarodičům je svěřeno do pěstounské péče jejich vnouče. V teoretická části je charakterizována rodina a její funkce. Dále je vymezeno období rodičovství, stáří, prarodičovství a genderové role prarodičů. Další kapitola definuje typy náhradní rodinné péče a vymezení pěstounské péče prarodičů. Praktická část je zaměřena na problémy a zkušenosti prarodičů s výkonem pěstounské péče. Cílem výzkumu je zjistit, jaké problémy se vyskytují u prarodičů při převzetí vnoučete do péče, jaké možnosti se nabízejí v rámci skloubení osobního života s péčí o vnouče a specifikovat úlohu sociálního pracovníka v pěstounské péči.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with family foster care, where a grandchild is entrusted to be fostered by their grandparents. In the theoretical part, family and its functions are characterised. Furthermore, the stage of parenthood, aging, grandparenting and gender roles of grandparents are defined. Next part defines the different types of alternative foster care and how they differ from grandparent's foster care. The practical part focuses on the problems and experiences of fostering by grandparents. The main goal of this research is to find out, what kinds of problems occur in foster care carried out by grandparents as they take the grandchild in, what options are offered within the combining of personal life and with the care of the grandchild, and to specify the role of the social worker in foster care.
Klíčová slova
rodina, rodič, prarodič, vnouče, pěstounská péče prarodičů, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
family, parent, grandparent, grandchild, fostering by grandparents, quality research
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá příbuzenskou pěstounskou péčí, kdy prarodičům je svěřeno do pěstounské péče jejich vnouče. V teoretická části je charakterizována rodina a její funkce. Dále je vymezeno období rodičovství, stáří, prarodičovství a genderové role prarodičů. Další kapitola definuje typy náhradní rodinné péče a vymezení pěstounské péče prarodičů. Praktická část je zaměřena na problémy a zkušenosti prarodičů s výkonem pěstounské péče. Cílem výzkumu je zjistit, jaké problémy se vyskytují u prarodičů při převzetí vnoučete do péče, jaké možnosti se nabízejí v rámci skloubení osobního života s péčí o vnouče a specifikovat úlohu sociálního pracovníka v pěstounské péči.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with family foster care, where a grandchild is entrusted to be fostered by their grandparents. In the theoretical part, family and its functions are characterised. Furthermore, the stage of parenthood, aging, grandparenting and gender roles of grandparents are defined. Next part defines the different types of alternative foster care and how they differ from grandparent's foster care. The practical part focuses on the problems and experiences of fostering by grandparents. The main goal of this research is to find out, what kinds of problems occur in foster care carried out by grandparents as they take the grandchild in, what options are offered within the combining of personal life and with the care of the grandchild, and to specify the role of the social worker in foster care.
Klíčová slova
rodina, rodič, prarodič, vnouče, pěstounská péče prarodičů, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
family, parent, grandparent, grandchild, fostering by grandparents, quality research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče a kompetencí sociálního pracovníka.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče a kompetencí sociálního pracovníka.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2010. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-739-8.
PURVIS, K. B., D. R. CROSS a W. L. SUNSHINE, 2013. Dítě v nové rodině. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4535-0.
SOBOTKOVÁ, Irena, 2003. Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí. ISBN 80-86552-62-4.
ŠKOVIERA, Albín, 2007. Dilemata náhradní výchovy: teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd.2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2010. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-739-8.
PURVIS, K. B., D. R. CROSS a W. L. SUNSHINE, 2013. Dítě v nové rodině. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4535-0.
SOBOTKOVÁ, Irena, 2003. Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí. ISBN 80-86552-62-4.
ŠKOVIERA, Albín, 2007. Dilemata náhradní výchovy: teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd.2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu. Následně se zaměřila na teoretickou část a teoretická východiska. Dále se věnovala popisu praktické části práce, kde studentka představila cíle výzkumu. Popsala kvalitativní výzkum a jeho fáze. Studentka uvedla metodu sběru dat a zaměřila se na vytvořené kategorie. Dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Studentka odpovídala na otázky z posudků. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. Kladně hodnocena byla prezentace studentky. Výzkumné otázky i cíle a zpracování je spíše kvantitativní. Výzkum nebyl kvalitativně pojatý.