Tato bakalářská práce se zaměřuje na oblast výchovy dítěte v neúplné rodině. Ta se při současném stoupajícím počtu rodičů samoživitelů stává stále důležitějším tématem.
Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá rodinou a jejími formami, výchovou dětí, rodičovskými rolemi, vymezením pojmu osamocený rodič, rizikovými jevy chování dětí a mládeže a na jejich prevenci. Praktická část obsahuje empirický kvalitativní výzkum ve formě rozhovorů se sólo rodiči. Analyzuje jejich pohled na výchovu dětí v samoživitelství, na poznatky z jejich životní situace a výchovné postoje vůči dítěti.
Hlavním cílem práce bylo zjistit, co si dotázaní samoživitelé myslí o své schopnosti plnohodnotně vychovat dítě stejně jako úplná rodina, jak zvládají svoji situaci, jaká hlavní úskalí ve výchově vidí a jak k ní přistupují.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the phenomenon of single parenthood and upbringing in incomplete families which is recently gaining importance with the growth of the number of solo-parent families.
The theoretical part deals with family, single parenthood, upbringing, parental roles, and sociopathic phenomenons in children. The practical part consists of interviews with single parents and qualitative data analysis. The aim of this qualitative study was to find out how are single parents managing their life and upbringing of their children, how do they assess their ability to raise their children in comparison with a "standard complete family".
Klíčová slova
samoživitelství, neúplná rodina, sólo rodič, výchova, rodičovské role
Klíčová slova v angličtině
single parenting, upbringing, incomplete family, sociopathic phenomenons, parental roles
Rozsah průvodní práce
90 s. (130 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na oblast výchovy dítěte v neúplné rodině. Ta se při současném stoupajícím počtu rodičů samoživitelů stává stále důležitějším tématem.
Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá rodinou a jejími formami, výchovou dětí, rodičovskými rolemi, vymezením pojmu osamocený rodič, rizikovými jevy chování dětí a mládeže a na jejich prevenci. Praktická část obsahuje empirický kvalitativní výzkum ve formě rozhovorů se sólo rodiči. Analyzuje jejich pohled na výchovu dětí v samoživitelství, na poznatky z jejich životní situace a výchovné postoje vůči dítěti.
Hlavním cílem práce bylo zjistit, co si dotázaní samoživitelé myslí o své schopnosti plnohodnotně vychovat dítě stejně jako úplná rodina, jak zvládají svoji situaci, jaká hlavní úskalí ve výchově vidí a jak k ní přistupují.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the phenomenon of single parenthood and upbringing in incomplete families which is recently gaining importance with the growth of the number of solo-parent families.
The theoretical part deals with family, single parenthood, upbringing, parental roles, and sociopathic phenomenons in children. The practical part consists of interviews with single parents and qualitative data analysis. The aim of this qualitative study was to find out how are single parents managing their life and upbringing of their children, how do they assess their ability to raise their children in comparison with a "standard complete family".
Klíčová slova
samoživitelství, neúplná rodina, sólo rodič, výchova, rodičovské role
Klíčová slova v angličtině
single parenting, upbringing, incomplete family, sociopathic phenomenons, parental roles
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti singles, výchovy dětí, rodiny a životního stylu osob žijících v nemanželských formách soužití.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti singles, výchovy dětí, rodiny a životního stylu osob žijících v nemanželských formách soužití.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JANOŠOVÁ, Pavlína, 2008. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada. ISBN 978-80-2472-284-9.
KOTYZOVÁ, Pavla, 2011. Specifika spotřebitelského segmentu singles a možnosti marketingové komunikace při uspokojování jejich potřeb. Žilina: Georg. ISBN 978-80-7454-189-6.
RUPPERT, Franz, 2008. Trauma a rodinné konstelace: psychické disociace a jejich léčba. Praha: Portál, Spektrum. ISBN 978-80-7367-367-3.
SVOBODA, Jan a Leona JOCHMANNOVÁ, 2015. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-935-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2010. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0273-8.
Seznam doporučené literatury
JANOŠOVÁ, Pavlína, 2008. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada. ISBN 978-80-2472-284-9.
KOTYZOVÁ, Pavla, 2011. Specifika spotřebitelského segmentu singles a možnosti marketingové komunikace při uspokojování jejich potřeb. Žilina: Georg. ISBN 978-80-7454-189-6.
RUPPERT, Franz, 2008. Trauma a rodinné konstelace: psychické disociace a jejich léčba. Praha: Portál, Spektrum. ISBN 978-80-7367-367-3.
SVOBODA, Jan a Leona JOCHMANNOVÁ, 2015. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-935-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2010. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0273-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na popis teoretické části a hovořila o obsahu praktické části práce. Studentka dále popisovala výzkumný design - IPA, následně uvedla také výzkumné cíle a výzkumné otázky. Studentka popsala výzkumný soubor. Studentka dále popisovala výsledky výzkumného šetření a představila doporučení pro praxi. Následně měla studentka zodpovědět na otázky z posudků - analýza dat (metoda trsů). Studentka uvedla časovou tíseň, jelikož práce působí nedokončeným dojmem. Studentka nejspíš příliš neporozuměla analýze dat, práce nesplňuje nastavené standardy. Studentka by měla dbát i na formální stránku práce, teoretická část je příliš členěna na subkapitoly. Text by měl být souvislý, nikoli tolik členěný. Doporučení pro teorii - méně kapitol, kvalitně zpracovaných. V praktické části neladí výzkumné cíle a výzkumné otázky, logicky spolu nesouvisí. Téma je zajímavé, důraz by měl být kladen na výchovu. Analýza dat by měla být z metodologické stránky správně, studentka postupovala nevhodně. Interpretace inklinuje ke kvatifikaci (uvedené tabulky v práci). Komise hlasovala E:F v poměru 0:3. Komise doporučila práci přepracovat.