Cílem práce je zachytit různé souvislosti zkušenosti s osamělostí u žáků druhého stupně základní školy. Osamělost je chápána jako komplexní, multidimenzionální, vývojově normativní jev. Teoretická část představuje přehled výzkumů zaměřených na osamělost u dětí a adolescentů, především na vztah mezi osamělostí a genderem, důsledky osamělosti pro zdraví adolescentů, vlivy osamělosti na vztahy mezi vrstevníky, vztahy s rodiči a sourozenci. Zvláštní pozornost je věnována otázkám osamělosti adolescentů ve školním prostředí. Výzkum byl proveden u šedesáti adolescentů (35 chlapců a 23 dívek ve věku 12 až 15 let, dvě zkoumané osoby neuvedly gender), kteří mimo jiné posuzovali míru své osamělosti pomocí dotazníku LACA (The Loneliness and Aloneness Scale for Children and Adolescents) a vztah k učiteli v dotazníku ECR-RS (Experiences in Close Relationships-Relationship Structures Questionnaire). Žáci dále odpovídali na otázku, co pro ně znamená být osamělý. Zjištění jsou více méně v souladu s hypotézami a teoretickými předpoklady. Mimo jiné se ukázalo, že adolescenti vnímají samotu nejenom jako zdroj emoční nepohody a sociálního deficitu, ale i jako příležitost k osobnímu růstu. Výzkum též naznačil možné implikace pro intervence mírnící pocity osamělosti adolescentů ve škole.
Anotace v angličtině
The present study is focused on the loneliness experience of upper primary school students in different contexts. Loneliness is a complex, multidimensional, developmentally normative phenomena. The review in the theoretical part of bachelor thesis focuses on loneliness in children and adolescents, specifically examining the relationships between aloneness and gender, consequences of loneliness for adolescent's health, influences of loneliness on peers- relationships, and on attachment with parents and siblings. Particular attention is given to loneliness of adolescents in school settings. The research explored 60 adolescents, aged of 12 to 15, involving 35 boys, 23 girls, (nb. two adolescents did not report their gender). Adolescents completed measures that assessed the level of their loneliness using The Loneliness and Aloneness Scale for Children and Adolescents (LACA), and their relationships with teachers by the Experiences in Close Relationships-Relationship Structures Questionnaire (ECR-RS). Furthermore, the students responded to a question about their loneliness experience - what does being lonely mean to you? Findings are more or less in accordance with theoretical assumptions and hypotheses. Among other findings, research data demonstrate that adolescents perceive loneliness not only as a source of emotional distress or social isolation, but also as an opportunity for personal growth. The research also suggested possible school-based interventions alleviating adolescent´s feelings of loneliness in school.
Loneliness, social loneliness, emotional loneliness, attractiveness of loneliness,
adolescents, peers, teachers, styles of attachment.
Rozsah průvodní práce
94
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zachytit různé souvislosti zkušenosti s osamělostí u žáků druhého stupně základní školy. Osamělost je chápána jako komplexní, multidimenzionální, vývojově normativní jev. Teoretická část představuje přehled výzkumů zaměřených na osamělost u dětí a adolescentů, především na vztah mezi osamělostí a genderem, důsledky osamělosti pro zdraví adolescentů, vlivy osamělosti na vztahy mezi vrstevníky, vztahy s rodiči a sourozenci. Zvláštní pozornost je věnována otázkám osamělosti adolescentů ve školním prostředí. Výzkum byl proveden u šedesáti adolescentů (35 chlapců a 23 dívek ve věku 12 až 15 let, dvě zkoumané osoby neuvedly gender), kteří mimo jiné posuzovali míru své osamělosti pomocí dotazníku LACA (The Loneliness and Aloneness Scale for Children and Adolescents) a vztah k učiteli v dotazníku ECR-RS (Experiences in Close Relationships-Relationship Structures Questionnaire). Žáci dále odpovídali na otázku, co pro ně znamená být osamělý. Zjištění jsou více méně v souladu s hypotézami a teoretickými předpoklady. Mimo jiné se ukázalo, že adolescenti vnímají samotu nejenom jako zdroj emoční nepohody a sociálního deficitu, ale i jako příležitost k osobnímu růstu. Výzkum též naznačil možné implikace pro intervence mírnící pocity osamělosti adolescentů ve škole.
Anotace v angličtině
The present study is focused on the loneliness experience of upper primary school students in different contexts. Loneliness is a complex, multidimensional, developmentally normative phenomena. The review in the theoretical part of bachelor thesis focuses on loneliness in children and adolescents, specifically examining the relationships between aloneness and gender, consequences of loneliness for adolescent's health, influences of loneliness on peers- relationships, and on attachment with parents and siblings. Particular attention is given to loneliness of adolescents in school settings. The research explored 60 adolescents, aged of 12 to 15, involving 35 boys, 23 girls, (nb. two adolescents did not report their gender). Adolescents completed measures that assessed the level of their loneliness using The Loneliness and Aloneness Scale for Children and Adolescents (LACA), and their relationships with teachers by the Experiences in Close Relationships-Relationship Structures Questionnaire (ECR-RS). Furthermore, the students responded to a question about their loneliness experience - what does being lonely mean to you? Findings are more or less in accordance with theoretical assumptions and hypotheses. Among other findings, research data demonstrate that adolescents perceive loneliness not only as a source of emotional distress or social isolation, but also as an opportunity for personal growth. The research also suggested possible school-based interventions alleviating adolescent´s feelings of loneliness in school.
Loneliness, social loneliness, emotional loneliness, attractiveness of loneliness,
adolescents, peers, teachers, styles of attachment.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního prostředí, sociálních vztahů ve třídě a prožívání osamělosti v třídním kolektivu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentce výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního prostředí, sociálních vztahů ve třídě a prožívání osamělosti v třídním kolektivu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentce výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-802-4727-424.
HRABAL, Vladimír, 1989. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. ISBN 80-042-2149-1.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAŠEK, Jan, 2001. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-704-1088-4.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-802-4727-424.
HRABAL, Vladimír, 1989. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. ISBN 80-042-2149-1.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAŠEK, Jan, 2001. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-704-1088-4.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně stručně popsala teoretická východiska a zaměření výzkumu. Představena byla výzkumná strategie, studentka uvedla výzkumný soubor, výzkumné metody, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Dále byly prezentovány výsledky výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na statistický program JASP, se kterým studentka pracovala. Následně měla studentka zdůvodnit výběr statistických testů. Studentka měla popsat interpretaci některých hodnot, které uvádí v práci. Studentka odpovídala vágně a nepřesně. Studentka měla uvést hranici pro potvrzení hypotézy, studentka nezodpověděla vhodně. Studentka měla zdůvodnit výběr citační normy. Prezentace nekorespondovala s kvalitou práce. Komise se doptávala na cizojazyčné zdroje, které autorka v práci použila. Autorka je sama příliš neznala. U některých zdrojů chybí odkazy. Práce obsahuje precizně zpracovanou teorií i praktickou část, ovšem prezentace této kvalitě neodpovídá. Studentka dále odpovídala na otázky z posudků - způsob sběru dat, normalita dat.