Bakalářská práce pojednává o klimatu třídy na druhém stupni základní školy. Konkrétně je zaměřena na třídního učitele a žáky osmé třídy. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zaměřuji na pojmy, které úzce souvisejí se školním klimatem. Dále popisuji třídního učitele, žáky a jaký mají vliv na vytváření klimatu ve třídě. V poslední kapitole se zaměřuji na základní školu. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, konkrétně metodu pozorování, kterou jsem uplatnila v osmé třídě na druhém vzdělávacím stupni v základní škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the climate in the school classroom at the second stage of elementary school. Specifically, it is aimed at class teachers and eighth grade pupils. The work is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part, I focus on concepts that are closely related to the school climate. I also describe class teachers, pupils and the impact they have on climate creation in the classroom. In the last chapter, I focus on primary school. The practical part includes qualitative research, namely the observation method, which I applied in the eighth grade at the second educational level in primary school.
Klíčová slova
Klima školy, klima třídy, základní škola, prostředí školních tříd, pozorování
Klíčová slova v angličtině
School climate, class climate, elementary school, school classroom environment, observation
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o klimatu třídy na druhém stupni základní školy. Konkrétně je zaměřena na třídního učitele a žáky osmé třídy. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zaměřuji na pojmy, které úzce souvisejí se školním klimatem. Dále popisuji třídního učitele, žáky a jaký mají vliv na vytváření klimatu ve třídě. V poslední kapitole se zaměřuji na základní školu. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, konkrétně metodu pozorování, kterou jsem uplatnila v osmé třídě na druhém vzdělávacím stupni v základní škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the climate in the school classroom at the second stage of elementary school. Specifically, it is aimed at class teachers and eighth grade pupils. The work is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part, I focus on concepts that are closely related to the school climate. I also describe class teachers, pupils and the impact they have on climate creation in the classroom. In the last chapter, I focus on primary school. The practical part includes qualitative research, namely the observation method, which I applied in the eighth grade at the second educational level in primary school.
Klíčová slova
Klima školy, klima třídy, základní škola, prostředí školních tříd, pozorování
Klíčová slova v angličtině
School climate, class climate, elementary school, school classroom environment, observation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy a školy, metod zkoumání klimatu třídy a faktorů ovlivňujících třídní klima.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy a školy, metod zkoumání klimatu třídy a faktorů ovlivňujících třídní klima.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BLAŠTÍKOVÁ, Lucie, 2015. Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4894-7.
GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK, 2019. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-419-0.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-7409-010-3.
LAŠEK, Jan, 2012. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-220-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BLAŠTÍKOVÁ, Lucie, 2015. Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4894-7.
GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK, 2019. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-419-0.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-7409-010-3.
LAŠEK, Jan, 2012. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-220-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi seznámila s motivem k volbě tématu. Dále stručně popsala teoretickou část práce a zaměřila se na praktickou část práce. Studentka uvedla výzkumnou strategii, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Následně prezentovala výsledky výzkumného šetření a v závěru odpovídala na otázky z posudků. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.