- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Srovnání názorů a postojů žáků základních škol k cizincům dlouhodobě žijícím v České republice
Hlavní téma v angličtině
The Comparison of Opinions and Attitudes of Primary School Pupils Towards Foreigners Living in the Czech Republic for a Long Time
Název dle studenta
Postoje a předsudky žáků základních škol k cizincům dlouhodobě žijícím v České republice
Název dle studenta v angličtině
The Approach of secondary School Children towards the Expats permanently living in the Czech Re- public in Comparison - the Villages/small Towns to Prague
Tématem bakalářské práce jsou Předsudky a postoje žáků základních škol k cizincům dlouhodobě žijícím v České republice. V teoretické části se zabývá cizinci v České republice, migrací, integrací, azylovou politikou, ale také předsudky a stereotypy, v závěru se také zabývá problematikou multikulturní výchovy, která je v dnešní době ve školním prostředí čím dál více častější.
V praktické části představuje kvantitativní výzkum, který je zaměřený na názory a postoje žáků základních škol. Především porovnává názory žáků, kteří navštěvují mezinárodní základní školu s názory žáků, kteří navštěvují základní školu na vesnici. Objasňuje, zda jsou názory žáků ovlivněny jejich věkem, vzděláním rodičů, místem bydliště, či předchozí zkušeností s cizinci.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor thesis is The attitude and the prejudice against the foreigners staying in the Czech Republic for a longer period of time. The theoretical part of the thesis deals with the foreigners based in the Czech Republic, human migration, integration, the asylum policy as well as with the prejudice and stereotypes and the end of the thesis develops the issue of the multicultural education, which is currently being frequently discussed at Czech schools.
The practical part of this bachelor thesis is devoted to a quantitative research of the attitude and opinion of the secondary school pupils towards the foreigners. The research sample was gained at the international school in Prague in the comparison with the secondary schools in the villages. The practical part also explains if the attitude of the children towards foreigners is influenced by their age, the level of the education of their parents, the place of residence or by the previous experience with the foreigners.
Tématem bakalářské práce jsou Předsudky a postoje žáků základních škol k cizincům dlouhodobě žijícím v České republice. V teoretické části se zabývá cizinci v České republice, migrací, integrací, azylovou politikou, ale také předsudky a stereotypy, v závěru se také zabývá problematikou multikulturní výchovy, která je v dnešní době ve školním prostředí čím dál více častější.
V praktické části představuje kvantitativní výzkum, který je zaměřený na názory a postoje žáků základních škol. Především porovnává názory žáků, kteří navštěvují mezinárodní základní školu s názory žáků, kteří navštěvují základní školu na vesnici. Objasňuje, zda jsou názory žáků ovlivněny jejich věkem, vzděláním rodičů, místem bydliště, či předchozí zkušeností s cizinci.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor thesis is The attitude and the prejudice against the foreigners staying in the Czech Republic for a longer period of time. The theoretical part of the thesis deals with the foreigners based in the Czech Republic, human migration, integration, the asylum policy as well as with the prejudice and stereotypes and the end of the thesis develops the issue of the multicultural education, which is currently being frequently discussed at Czech schools.
The practical part of this bachelor thesis is devoted to a quantitative research of the attitude and opinion of the secondary school pupils towards the foreigners. The research sample was gained at the international school in Prague in the comparison with the secondary schools in the villages. The practical part also explains if the attitude of the children towards foreigners is influenced by their age, the level of the education of their parents, the place of residence or by the previous experience with the foreigners.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti integrace cizinců do českých škol, multikulturní výchovy a migrace. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti integrace cizinců do českých škol, multikulturní výchovy a migrace. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2009. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. 223 s. ISBN 978-80-210-5103-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2007. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
GULOVÁ, Lenka a Eva ŠTĚPAŘOVÁ, 2004. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MU Kabinet multikulturní výchovy při PdF v Brně. ISBN 80-866-3314-4.
HORÁKOVÁ, Milada, 2006. Zahraniční pracovní migrace v České republice dva roky od vstupu ČR do EU. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. ISBN 80-87007-34-4.
PRŮCHA, Jan, 2011. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-502-2.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2009. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. 223 s. ISBN 978-80-210-5103-4.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2007. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
GULOVÁ, Lenka a Eva ŠTĚPAŘOVÁ, 2004. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MU Kabinet multikulturní výchovy při PdF v Brně. ISBN 80-866-3314-4.
HORÁKOVÁ, Milada, 2006. Zahraniční pracovní migrace v České republice dva roky od vstupu ČR do EU. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. ISBN 80-87007-34-4.
PRŮCHA, Jan, 2011. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-502-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, zaměřila se na stručný popis teoretických východisek a následně se věnovala popisu praktické části práce. Studentka popsala výzkumnou strategii, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Následně prezentovala výsledky výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky z posudků a reagovala na otázky členů komise (hypotézy byly kladně hodnoceny, oceněno bylo také téma práce, studentka mohla závěry lépe prezentovat).