Bakalářská práce se věnuje problematice rizikového chování u dětí z dětských domovů a tomu, jak toto chování vnímají samotní vychovatelé. Teoretická část práce se zaměřuje na popis dětského domova. Dále je zaměřena na osobnost vychovatele v dětském domově a pokračuje vymezením problematiky návykových látek u dětí a dospívajících. Praktickou část reprezentuje kvalitativní výzkum zjišťující zkušenosti vychovatelů s dětmi užívající návykové látky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of risky behavior in children from children's homes and how this behavior is perceived by educators themselves. The theoretical part of the work focuses on the description of the children's home. It also focuses on the personality of the educator in the children's home and continues by defining the issue of addictive substances in children and adolescents. The practical part is represented by qualitative research finding out the experience of educators with children using addictive substances.
Klíčová slova
dětský domov, dítě, náhradní rodinná péče, vychovatel, návykové látky
Klíčová slova v angličtině
children's home, child, alternative family care, educator, addictive substances
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice rizikového chování u dětí z dětských domovů a tomu, jak toto chování vnímají samotní vychovatelé. Teoretická část práce se zaměřuje na popis dětského domova. Dále je zaměřena na osobnost vychovatele v dětském domově a pokračuje vymezením problematiky návykových látek u dětí a dospívajících. Praktickou část reprezentuje kvalitativní výzkum zjišťující zkušenosti vychovatelů s dětmi užívající návykové látky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of risky behavior in children from children's homes and how this behavior is perceived by educators themselves. The theoretical part of the work focuses on the description of the children's home. It also focuses on the personality of the educator in the children's home and continues by defining the issue of addictive substances in children and adolescents. The practical part is represented by qualitative research finding out the experience of educators with children using addictive substances.
Klíčová slova
dětský domov, dítě, náhradní rodinná péče, vychovatel, návykové látky
Klíčová slova v angličtině
children's home, child, alternative family care, educator, addictive substances
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, osobnosti vychovatele a adiktologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, osobnosti vychovatele a adiktologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARNARD, Marina, 2011. Drogová závislost a rodina. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-386-8.
JEDLIČKA, Richard, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
NEŠPOR, Karel, 2018. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. 5., rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 9788026213574.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
ŠŤASTNÁ, Lenka a Matúš ŠUCHA, 2010. ed. Problémy související s užíváním drog u dětí do 15 let: [monografie]. Praha: Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze. ISBN 9788025468067.
Seznam doporučené literatury
BARNARD, Marina, 2011. Drogová závislost a rodina. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-386-8.
JEDLIČKA, Richard, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.
NEŠPOR, Karel, 2018. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. 5., rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 9788026213574.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
ŠŤASTNÁ, Lenka a Matúš ŠUCHA, 2010. ed. Problémy související s užíváním drog u dětí do 15 let: [monografie]. Praha: Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze. ISBN 9788025468067.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně představila teoretická východiska práce a zaměřila se na popis kvalitativního výzkumného šetření. Studentka uvedla výzkumnou techniku a popsala výzkumný soubor. Popsána byla také analýza získaných dat. Následně se studentka zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise (hloubka interpretace chybí). Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.