Tato diplomová práce se zabývá návrhem řešení e-learningové výuky na Fakultě aplikované informatiky UTB ve Zlíně. Jedná se zejména o technické řešení. To bylo vybráno tak, aby byla zachována kvalita výuky prezenčního studia i bez nutnosti fyzické přítomnosti studenta ve škole, zejména na přednáškách.
V teoretické části jsou rozebrány základní informace o e-learningu, videokonferencích a protokolech používaných při videokonferenčních přenosech.
V praktické části jsou ukázány konkrétní možnosti realizace přenosu obrazu a zvuku. Následuje výběr vhodných řešení pro přenos přednášek a cvičení.
Pro přednášky bylo vybráno řešení, kdy se používá PC s připojenou kamerou. Záznam se streamuje a je možné ho sledovat on-line, i na vyžádání ze záznamu.
Pro cvičení bylo vybráno řešení s využitím videokonferenčního zařízení Tandberg 6000.
Annotation in English
This master thesis discusses concept of solution e-learning education at Faculty of Applied Informatics TBU in Zlín. It is focused for technical solutions which do not debase quality of education of full-time study.
The theoretical part includes basic information about e-learning, videoconferences and protocols used for transferring videoconferences.
In Practical part there are shown possibilities of technical realization.
For lectures it has been chosen solution uses PC and camera.
For seminars it has been chosen solution using Videoconferencing System Tandberg 6000.
Tato diplomová práce se zabývá návrhem řešení e-learningové výuky na Fakultě aplikované informatiky UTB ve Zlíně. Jedná se zejména o technické řešení. To bylo vybráno tak, aby byla zachována kvalita výuky prezenčního studia i bez nutnosti fyzické přítomnosti studenta ve škole, zejména na přednáškách.
V teoretické části jsou rozebrány základní informace o e-learningu, videokonferencích a protokolech používaných při videokonferenčních přenosech.
V praktické části jsou ukázány konkrétní možnosti realizace přenosu obrazu a zvuku. Následuje výběr vhodných řešení pro přenos přednášek a cvičení.
Pro přednášky bylo vybráno řešení, kdy se používá PC s připojenou kamerou. Záznam se streamuje a je možné ho sledovat on-line, i na vyžádání ze záznamu.
Pro cvičení bylo vybráno řešení s využitím videokonferenčního zařízení Tandberg 6000.
Annotation in English
This master thesis discusses concept of solution e-learning education at Faculty of Applied Informatics TBU in Zlín. It is focused for technical solutions which do not debase quality of education of full-time study.
The theoretical part includes basic information about e-learning, videoconferences and protocols used for transferring videoconferences.
In Practical part there are shown possibilities of technical realization.
For lectures it has been chosen solution uses PC and camera.
For seminars it has been chosen solution using Videoconferencing System Tandberg 6000.
1. Zpracujte literární rešerši z oblasti e-learningu.
2. Proveďte rozbor síťových protokolů vhodných pro zajištění přenosů dat za účelem výuky formou e-learningu.
3. Zjistěte možnosti realizace videokonferencí na základě analýzy variant návrhů poskytovatelů.
4. Analyzujte možné varianty studijních skupin pro e-learningovou výuku.
5. Proveďte návrh řešení pro vytvoření podmínek umožňujících provoz skupinového multimediálního vysílání podporujícího studium na FAI UTB ve Zlíně.
Research Plan
1. Zpracujte literární rešerši z oblasti e-learningu.
2. Proveďte rozbor síťových protokolů vhodných pro zajištění přenosů dat za účelem výuky formou e-learningu.
3. Zjistěte možnosti realizace videokonferencí na základě analýzy variant návrhů poskytovatelů.
4. Analyzujte možné varianty studijních skupin pro e-learningovou výuku.
5. Proveďte návrh řešení pro vytvoření podmínek umožňujících provoz skupinového multimediálního vysílání podporujícího studium na FAI UTB ve Zlíně.
Recommended resources
1. Dostálek, Libor: Velký průvodce protokoly TCP/IP a systémem DNS, Computer Press, 2000
2. Hunt, Craig: Konfigurace a správa sítí TCP/IP, Computer Press, 1997
3. Bílý, Martin: Lokální sítě, ČVUT, 2000
4. Eger, Ludvík: Technologie vzdělávání dospělých, Západočeská univerzita v Plzni, 2005
5. Konference eLearning ve vysokoškolském vzdělávání 2004 - sborník příspěvků, FaME UTB Zlín, 2004
Recommended resources
1. Dostálek, Libor: Velký průvodce protokoly TCP/IP a systémem DNS, Computer Press, 2000
2. Hunt, Craig: Konfigurace a správa sítí TCP/IP, Computer Press, 1997
3. Bílý, Martin: Lokální sítě, ČVUT, 2000
4. Eger, Ludvík: Technologie vzdělávání dospělých, Západočeská univerzita v Plzni, 2005
5. Konference eLearning ve vysokoškolském vzdělávání 2004 - sborník příspěvků, FaME UTB Zlín, 2004
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Diplomant prezentoval hlavní výsledky dosažené při řešení své diplomové práce. V rámci diskuse byly členy komise vzneseny následující dotazy:
Prof. Smutný: Co jste v práci prakticky odzkoušel? Jaké máte zkušenosti se systémem Moodle? U kterých předmětů vyučovaných na FAI je vhodné použít vámi navržené softwarové a hardwarové řešení? Vysvětlete důvody výběru videokonferenčního zařízení Tandberg?
Prof. Dostál: Vy osobně dáváte přednost přítomnosti na přednáškách nebo jejich sledování na monitoru?