Bakalářská práce je zaměřena na využití principů behaviorální ekonomie ke zvýšení studijní úspěšnosti žáků středních škol. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část vychází ze srovnání klasické ekonomie a behaviorální ekonomie. Je zde také zahrnut legislativní rámec ve sledované oblasti veřejné politiky a jeho propojení s prvky behaviorální ekonomie.
V praktické části jsou zveřejněny konkrétní příklady využití behaviorálních prvků ve veřejné politice, realizace vlastního výzkumu a dopad implementovaných zásad, který je posuzován z pohledu žáka jako účastníka experimentu.
Cílem této práce bylo poukázat na pozitivní dopad behaviorálních zásad v oblasti vzdělávání a poskytnout možné řešení některých problémů školního neúspěchu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the use of the principles of behavioural economics to increase the academic success of high school students. The work is divided into two parts. The theoretical part is based on a comparison of classical economics and behavioural economics. The theoretical part also includes the legislative framework in the monitored area of public policy and its connection with elements of behavioural economics.
The practical part publishes specific examples of the use of behavioural principles in public policy, the results of own experiment, and the impact of the implemented principles, which is assessed from the perspective of the student as a participant in the experiment.
The aim of this work was to point out the positive impact of behavioural principles in the field of education and to provide a possible solution to some problems of school failure.
behavioural economy, heuristics, nudge, behavioural insights, school failure
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na využití principů behaviorální ekonomie ke zvýšení studijní úspěšnosti žáků středních škol. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část vychází ze srovnání klasické ekonomie a behaviorální ekonomie. Je zde také zahrnut legislativní rámec ve sledované oblasti veřejné politiky a jeho propojení s prvky behaviorální ekonomie.
V praktické části jsou zveřejněny konkrétní příklady využití behaviorálních prvků ve veřejné politice, realizace vlastního výzkumu a dopad implementovaných zásad, který je posuzován z pohledu žáka jako účastníka experimentu.
Cílem této práce bylo poukázat na pozitivní dopad behaviorálních zásad v oblasti vzdělávání a poskytnout možné řešení některých problémů školního neúspěchu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the use of the principles of behavioural economics to increase the academic success of high school students. The work is divided into two parts. The theoretical part is based on a comparison of classical economics and behavioural economics. The theoretical part also includes the legislative framework in the monitored area of public policy and its connection with elements of behavioural economics.
The practical part publishes specific examples of the use of behavioural principles in public policy, the results of own experiment, and the impact of the implemented principles, which is assessed from the perspective of the student as a participant in the experiment.
The aim of this work was to point out the positive impact of behavioural principles in the field of education and to provide a possible solution to some problems of school failure.
behavioural economy, heuristics, nudge, behavioural insights, school failure
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
I. Teoretická část
Zpracujte teoretické poznatky týkající se behaviorální ekonomie.
Popište legislativní normy a úpravy ve vzdělávání v kontextu intervencí behaviorální ekonomie.
II. Praktická část
Analyzujte a srovnejte příklady využití intervencí behaviorální ekonomie ve vzdělávání.
Na základě analýzy proveďte dotazníkové šetření zohledňující principy behaviorální ekonomie a jejich využití ve vzdělávání.
Vyhodnoťte dotazníkové šetření a formulujte závěr.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
I. Teoretická část
Zpracujte teoretické poznatky týkající se behaviorální ekonomie.
Popište legislativní normy a úpravy ve vzdělávání v kontextu intervencí behaviorální ekonomie.
II. Praktická část
Analyzujte a srovnejte příklady využití intervencí behaviorální ekonomie ve vzdělávání.
Na základě analýzy proveďte dotazníkové šetření zohledňující principy behaviorální ekonomie a jejich využití ve vzdělávání.
Vyhodnoťte dotazníkové šetření a formulujte závěr.
Závěr
Seznam doporučené literatury
ARIELY, Dan. Jak drahá je intuice: Proč nás selský rozum často vede ke ztrátovým rozhodnutím. Praha: Práh, 2011, 255 s.
ISBN 978-807-2523-276.
ARIELY, Dan. Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí: Iracionální factory v ekonomice i v životě. Praha: Práh, 2009, 215 s. ISBN 978-807-2522-392.
CARTWRIGHT, Edward. Behavioral economics. 2nd. ed. Abingdon: Routledge, 2014, 556 s. ISBN 978-0-415-73761-6.
KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil, 2012, 542 s. ISBN 978-80-87270-42-4.
THALER, Richard H a Cass R, SUNSTEIN. Nudge (Šťouch): Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví majetku a štěstí. Zlín:
Kniha Zlín, 2010, 309 s. ISBN 978-80-87162-66-8.
Seznam doporučené literatury
ARIELY, Dan. Jak drahá je intuice: Proč nás selský rozum často vede ke ztrátovým rozhodnutím. Praha: Práh, 2011, 255 s.
ISBN 978-807-2523-276.
ARIELY, Dan. Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí: Iracionální factory v ekonomice i v životě. Praha: Práh, 2009, 215 s. ISBN 978-807-2522-392.
CARTWRIGHT, Edward. Behavioral economics. 2nd. ed. Abingdon: Routledge, 2014, 556 s. ISBN 978-0-415-73761-6.
KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. V Brně: Jan Melvil, 2012, 542 s. ISBN 978-80-87270-42-4.
THALER, Richard H a Cass R, SUNSTEIN. Nudge (Šťouch): Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví majetku a štěstí. Zlín:
Kniha Zlín, 2010, 309 s. ISBN 978-80-87162-66-8.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení: vedoucí BP: 29 b. oponent BP: 26 b.
Otázky vedoucího práce:
1) Představte způsob sběru a vyhodnocení dat pro kap. 5. (Zodpovězeno zcela)
2) Předpokládáte praktické uplatnění Vaší práce v další pedagogické praxi? (Zodpovězeno zcela)
Otázky oponenta práce:
1) Mohlo být vyhodnocování ovlivněno subjektivním vnímáním viz. kritéria:
Použití vhodných jazykových obratů
Použití vhodných gramatických struktur
Použití vhodných lexikálních struktur (Zodpovězeno zcela)
2. Mohl mít na studenty vliv časový rozdíl mezi experimenty? Mohli se studenti poučit z prvního úkolu? V případě, že by se jednalo o paralelní skupiny, očekávala byste stejné zjištění? (Zodpovězeno zcela)
3. Plánujete dále zavádět (a rozšířit) behaviorální prvky na řešené škole? Jaký postoj má k tomuto směru vedení školy případně kolegové? Diskutovali jste společně Vámi provedený experiment? (Zodpovězeno zcela)