Tato bakalářská práce se zabývá významnou osobností sociální pedagogiky
a andragogiky předešlého století, Přemyslem Pittrem. V první kapitole teoretické části se zabýváme základními pojmy k této neobyčejné osobnosti, jeho andragogickými činy a uvedeme důležitá díla autorů a osobností šířících životní odkaz Přemysla Pittra. V druhé kapitole teoretické části se věnujeme historii andragogiky, více nahlédneme do života Přemysla Pittra a popíšeme si, jaký byl jeho význam a přínos v pedagogické a andragogické práci. V třetí kapitole teoretické části se podrobně zaobíráme nejhodnotnějšími činy v oblasti sociální pedagogiky a andragogiky. Praktická část pomocí kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření u vybraných respondentů zjišťuje, jaké je povědomí veřejnosti o sociálním pedagogovi a andragogovi Přemyslu Pittrovi, jaký je obecný pohled veřejnosti na andragogický přínos Přemysla Pittra v době druhé světové války a po ní, a zda by se měl šířit jeho odkaz v dnešní době.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a significant character of social pedagogogy and andragogy in last century, Přemysl Pitter. In first chapter of theoretical we deal with basic terms connected with this extraordinary character, his andragogical achievements as well as important publications of authors that are stated there and part we deal with the history of andragogy, we look deeper into the life of Přemysl Pitter and describe what his significance and contribution in pedagogical and andragogical work has. In third chapter of theoretical part we pursue in details the most valuable achievements in the field of pedagogy and andragogy. Practical part which has been done by quantitative research via questionnaire at chosen respondents finds what the general public awareness about the educationist and andragogist Přemysl Pitter is. Furthemore, that practical part finds the general view of public on andragogical contribution of Přemysl Pitter during the Second World War and it and whether his legacy should spread nowadays.
Klíčová slova
Přemysl Pitter, andragogika, Milíčův dům, akce Zámky, tábor Valka
Tato bakalářská práce se zabývá významnou osobností sociální pedagogiky
a andragogiky předešlého století, Přemyslem Pittrem. V první kapitole teoretické části se zabýváme základními pojmy k této neobyčejné osobnosti, jeho andragogickými činy a uvedeme důležitá díla autorů a osobností šířících životní odkaz Přemysla Pittra. V druhé kapitole teoretické části se věnujeme historii andragogiky, více nahlédneme do života Přemysla Pittra a popíšeme si, jaký byl jeho význam a přínos v pedagogické a andragogické práci. V třetí kapitole teoretické části se podrobně zaobíráme nejhodnotnějšími činy v oblasti sociální pedagogiky a andragogiky. Praktická část pomocí kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření u vybraných respondentů zjišťuje, jaké je povědomí veřejnosti o sociálním pedagogovi a andragogovi Přemyslu Pittrovi, jaký je obecný pohled veřejnosti na andragogický přínos Přemysla Pittra v době druhé světové války a po ní, a zda by se měl šířit jeho odkaz v dnešní době.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a significant character of social pedagogogy and andragogy in last century, Přemysl Pitter. In first chapter of theoretical we deal with basic terms connected with this extraordinary character, his andragogical achievements as well as important publications of authors that are stated there and part we deal with the history of andragogy, we look deeper into the life of Přemysl Pitter and describe what his significance and contribution in pedagogical and andragogical work has. In third chapter of theoretical part we pursue in details the most valuable achievements in the field of pedagogy and andragogy. Practical part which has been done by quantitative research via questionnaire at chosen respondents finds what the general public awareness about the educationist and andragogist Přemysl Pitter is. Furthemore, that practical part finds the general view of public on andragogical contribution of Přemysl Pitter during the Second World War and it and whether his legacy should spread nowadays.
Klíčová slova
Přemysl Pitter, andragogika, Milíčův dům, akce Zámky, tábor Valka
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vztahů andragogiky a sociální pedagogiky v díle Přemysla Pittra, andragogických souvislostí s životem Přemysla Pittra a teoretických východisek k významu jeho pedagogického odkazu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a dopručení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vztahů andragogiky a sociální pedagogiky v díle Přemysla Pittra, andragogických souvislostí s životem Přemysla Pittra a teoretických východisek k významu jeho pedagogického odkazu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a dopručení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav, 2013. Teorie výchovy a vzdělávání pro oblast sociální pedagogiky a andragogiky. Praha: Hnutí R. ISBN 978-80-86798-47-9.
BENEŠ, Milan, 2014. Andragogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4824-5.
HENDL, Jan, 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-485-4.
KOSATÍK, Pavel, 2009. Sám proti zlu: život Přemysla Pittra (1895-1976). Praha: Paseka. ISBN 978-807-1859-710.
PITTER, Přemysl a Olga FIERZOVÁ, 1996. Nad vřavou nenávisti: vzpomínky a svědectví Přemysla Pittra a Olgy Fierzové. Praha: Kalich. ISBN 8070179724.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav, 2013. Teorie výchovy a vzdělávání pro oblast sociální pedagogiky a andragogiky. Praha: Hnutí R. ISBN 978-80-86798-47-9.
BENEŠ, Milan, 2014. Andragogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4824-5.
HENDL, Jan, 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-485-4.
KOSATÍK, Pavel, 2009. Sám proti zlu: život Přemysla Pittra (1895-1976). Praha: Paseka. ISBN 978-807-1859-710.
PITTER, Přemysl a Olga FIERZOVÁ, 1996. Nad vřavou nenávisti: vzpomínky a svědectví Přemysla Pittra a Olgy Fierzové. Praha: Kalich. ISBN 8070179724.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka velmi krátce představila teoretická východiska práce. Následně seznamovala komisi s metodologickým postupem. Podrobněji prezentovala výsledky dotazníkového šetření. Komise upozornila, že diskuze, kterou studentka představila, inklinuje spíše k závěru práce, než že by navazovala na přímá výsledná zjištění vzešlá z vlastního výzkumu. Studentka odpovídala na vybranou otázku oponentky práce a uváděla výčet sociálně andragogických prvků v práci P. Pittra. Komise diskutovala vymezení rysů andragogiky v činnosti konkrétní osobnosti. Byla diskutována také hlavní výzkumná otázka ke vztahu k položce dotazníku č. 13. Komise konstatovala, že andragogický rozměr není možno na tomto základu vystihnout. Zazněla výtka vůči dotazníku, který inklinoval spíše k testu znalostí o konkrétní osobnosti, i k výzkumnému souboru.