Tato bakalářská práce se zabývá osobností Miroslava Dědiče. Miroslav Dědič se celý život věnoval vzdělávání různých etnik. Vytvářel základy multikulturní výchovy. Teoretická část je zaměřena na stručný vývoj sociální pedagogiky a vymezení sociální andragogiky jako subdisciplíny andragogiky. Charakterizujeme rozdíl mezi multikulturalismem a multikulturalitou, sociokulturní prostředí, Romy jako etnickou skupinu, kulturní vzorec a interkulturní komunikaci. Věnujeme se životu a dílu osobnosti Miroslava Dědiče. Vymezíme si tři základní etapy jeho profesního vývoje. V praktické části ověříme mezigenerační andragogický vliv kvalitativním výzkumem. Zvolíme metodu zakotvené teorie. Cílem této práce je hledání andragogického vlivu ve výchovné práci Miroslava Dědiče.
Annotation in English
This bachelor's thesis deals with the personality of Miroslav Dědič. Miroslav Dědič spent his whole life educating different ethnicities. He created the foundations of multicultural education. The theoretical part is focused on the brief development of social pedagogy and the definition of social andragogy as a subdiscipline of andragogy. We characterize the difference between multiculturalism and multiculturality, sociocultural environment, Gypsies as an ethnic group, cultural standard and intercultural communication. We dedicate to the life and work of the personality of Miroslav Dědič. We will define three basic stages of his professional development. In the practical part, we will verify the intergenerational andragogical influence with qualitative research. The grounded theory method will ve chosen. The aim of this work is to find andragogical influence in the educational work of Miroslav Dědič.
Keywords
sociální pedagogika, sociální andragogika, multikulturalismus, sociokulturní prostředí, Romové, kulturní vzorec, interkulturní komunikace
Keywords in English
social pedagogy, social andragogy, multiculturalism, socio-cultural environment, Gypsies, cultural standard, intercultural communication
Length of the covering note
67 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá osobností Miroslava Dědiče. Miroslav Dědič se celý život věnoval vzdělávání různých etnik. Vytvářel základy multikulturní výchovy. Teoretická část je zaměřena na stručný vývoj sociální pedagogiky a vymezení sociální andragogiky jako subdisciplíny andragogiky. Charakterizujeme rozdíl mezi multikulturalismem a multikulturalitou, sociokulturní prostředí, Romy jako etnickou skupinu, kulturní vzorec a interkulturní komunikaci. Věnujeme se životu a dílu osobnosti Miroslava Dědiče. Vymezíme si tři základní etapy jeho profesního vývoje. V praktické části ověříme mezigenerační andragogický vliv kvalitativním výzkumem. Zvolíme metodu zakotvené teorie. Cílem této práce je hledání andragogického vlivu ve výchovné práci Miroslava Dědiče.
Annotation in English
This bachelor's thesis deals with the personality of Miroslav Dědič. Miroslav Dědič spent his whole life educating different ethnicities. He created the foundations of multicultural education. The theoretical part is focused on the brief development of social pedagogy and the definition of social andragogy as a subdiscipline of andragogy. We characterize the difference between multiculturalism and multiculturality, sociocultural environment, Gypsies as an ethnic group, cultural standard and intercultural communication. We dedicate to the life and work of the personality of Miroslav Dědič. We will define three basic stages of his professional development. In the practical part, we will verify the intergenerational andragogical influence with qualitative research. The grounded theory method will ve chosen. The aim of this work is to find andragogical influence in the educational work of Miroslav Dědič.
Keywords
sociální pedagogika, sociální andragogika, multikulturalismus, sociokulturní prostředí, Romové, kulturní vzorec, interkulturní komunikace
Keywords in English
social pedagogy, social andragogy, multiculturalism, socio-cultural environment, Gypsies, cultural standard, intercultural communication
Research Plan
Zpracovávání rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vztahu sociální andragogiky a pedagogiky, andragogické a pedagogické motivace žáků a rodičů k výchovně vzdělávacímu procesu.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracovávání rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vztahu sociální andragogiky a pedagogiky, andragogické a pedagogické motivace žáků a rodičů k výchovně vzdělávacímu procesu.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
BALVÍN, Jaroslav, 2015. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: Miroslav Dědič a Přemysl Pitter. Praha: Radix, spol. s r. o. ISBN 978-80-87573-13-6.
BALVÍN, Jaroslav a Martina KASTLOVÁ, 2017. Sociální pedagog Miroslav Dědič. Filmový dokument. Praha: Hnutí R.
DĚDIČ, Miroslav, 2006. Květušínská poema. Praha: Občanské sdružení RomPraha.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA, 2012. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Recommended resources
BALVÍN, Jaroslav, 2015. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: Miroslav Dědič a Přemysl Pitter. Praha: Radix, spol. s r. o. ISBN 978-80-87573-13-6.
BALVÍN, Jaroslav a Martina KASTLOVÁ, 2017. Sociální pedagog Miroslav Dědič. Filmový dokument. Praha: Hnutí R.
DĚDIČ, Miroslav, 2006. Květušínská poema. Praha: Občanské sdružení RomPraha.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA, 2012. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, schemes, portraits
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Student krátce představil teoretická východiska tématu. Prezentoval schéma poměru andragogického a pedagogického působení Miroslava Dědiče. Dále popisoval výzkumný soubor, metodu a analýzu dat. Komise upozornila na nevhodnost metodologického designu. Student představil schéma nepřímého andragogického vlivu. V průběhu obhajoby nehovořil zcela jasně k výsledkům výzkumného šetření. Spíše podrobně popisoval kontext výzkumu, své pocity a vjemy z rozhovorů s respondenty. Uvedl velmi obecná doporučení do praxe. Finálně prezentoval obecné závěry práce. Komise zmínila silné a slabé stránky na základě posudků. Doktorka Martincová uvedla potenciál možné obsahové analýzy deníků M. Dědiče, které měl student k dispozici a která se nabízela. Nicméně, student této možnosti nevyužil. Byl konstatován odklon od tématu v rámci analýzy dat. Zazněla výtka k vágním interpretacím, mnohdy na základně jednoho odstavce analýzy dat. Komise diskutovala studentem avizovaný design zakotvené teorie, ten ji však v konkrétních krocích nenaplnil. Komise upozornila na doporučení, která nenavazují na výsledky výzkumu, ale na osobní pohledy studenta. Komise upozornila, že práce je má velmi subjektivní charakter. Bylo uvedeno, že analýza deníků je uvedena nevhodně v teoretické části. Komise konstatovala, že práce nesplňuje požadavky na vědeckou práci ani v teoretické ani v praktické části. Hlasovala pro výsledné F v poměru 4 (F) : 0 (E). Komise doporučuje studentovi vypracovat novou práci (na nově zvolené téma), která by splňovala požadavky vědecké práce v obou jejích částech.