Diplomová práce pojednává o klimatu školní třídy v souvislosti se sociálním pedagogem působícím v základní škole. Teoretická část se nejprve zabývá základním vzděláváním, základní školou a školní třídou jako sociální skupinou. Následně je pozornost věnována klimatu třídy a dalším termínům jako klima školy, aktéři klimatu třídy, diagnostika klimatu třídy a pozitivní klima třídy. V závěru teoretické části je přiblížena profese sociálního pedagoga včetně jeho kompetencí a náplně práce v základní škole. Praktická část se soustředí na zjištění a popis klimatu v 7. a 8. třídě základní školy z pohledu jejích žáků a na základě toho na popis intervence sociálního pedagoga do klimatu těchto tříd. Tato část práce uplatňuje smíšený výzkum realizovaný dotazníkovým šetřením a polostrukturovaným rozhovorem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the classroom climate in the context of a social pedagogue in a primary school. Firstly, the theoretical part deals with basic education, primary school and school class as a social group. Subsequently, attention is paid to the classroom climate and other terms such as school climate, classroom climate actors, classroom climate diagnostics and positive classroom climate. At the end of the theoretical part, the profession of social pedagogue is introduced, including his competencies and job description in a primary school. The practical part focuses on the finding and description of the climate in the 7th and 8th grade of the primary school from the perspective of its pupils and on the description of the intervention of the social pedagogue in the climate of these classes. This part of the diploma thesis applies mixed research carried out by a questionnaire survey and a semi-structured interview.
Klíčová slova
klima třídy, sociální pedagog, základní škola, školní třída, pozitivní klima třídy, smíšený výzkum
Klíčová slova v angličtině
classroom climate, social pedagogue, primary school, school class, positive classroom climate, mixed research
Rozsah průvodní práce
79
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o klimatu školní třídy v souvislosti se sociálním pedagogem působícím v základní škole. Teoretická část se nejprve zabývá základním vzděláváním, základní školou a školní třídou jako sociální skupinou. Následně je pozornost věnována klimatu třídy a dalším termínům jako klima školy, aktéři klimatu třídy, diagnostika klimatu třídy a pozitivní klima třídy. V závěru teoretické části je přiblížena profese sociálního pedagoga včetně jeho kompetencí a náplně práce v základní škole. Praktická část se soustředí na zjištění a popis klimatu v 7. a 8. třídě základní školy z pohledu jejích žáků a na základě toho na popis intervence sociálního pedagoga do klimatu těchto tříd. Tato část práce uplatňuje smíšený výzkum realizovaný dotazníkovým šetřením a polostrukturovaným rozhovorem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the classroom climate in the context of a social pedagogue in a primary school. Firstly, the theoretical part deals with basic education, primary school and school class as a social group. Subsequently, attention is paid to the classroom climate and other terms such as school climate, classroom climate actors, classroom climate diagnostics and positive classroom climate. At the end of the theoretical part, the profession of social pedagogue is introduced, including his competencies and job description in a primary school. The practical part focuses on the finding and description of the climate in the 7th and 8th grade of the primary school from the perspective of its pupils and on the description of the intervention of the social pedagogue in the climate of these classes. This part of the diploma thesis applies mixed research carried out by a questionnaire survey and a semi-structured interview.
Klíčová slova
klima třídy, sociální pedagog, základní škola, školní třída, pozitivní klima třídy, smíšený výzkum
Klíčová slova v angličtině
classroom climate, social pedagogue, primary school, school class, positive classroom climate, mixed research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, profese sociálního pedagoga a základního vzdělávání. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníkového šetření a polostrukturovaného rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, profese sociálního pedagoga a základního vzdělávání. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace smíšeného výzkumu formou dotazníkového šetření a polostrukturovaného rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. ISBN 978-80-7409-010-3.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
LAŠEK, Jan, 2012. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-220-1.
PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3470-5.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. ISBN 978-80-7409-010-3.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
LAŠEK, Jan, 2012. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-220-1.
PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3470-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Uvedla hlavní cíle výzkumného šetření a metodologii výzkumu. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
Komise pochválila přípravu studentky k obhajobě diplomové práce a taktéž kvalitu zpracované práce.